Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Frygt for gigantisk milliardskandale: Politikere sætter Banedanmark under skærpet tilsyn

Illustration: Banedanmark/Visual Storm

Folketingets politikere frygter, at en ny, gigantisk milliardskandale kan være på vej. Hos både de borgerlige partier og Socialdemokratiet er man så bekymrede over Banedanmarks måde at håndtere det store signalprojekt til 20 mia. kr. på, at man nu sætter Banedanmark under skærpet tilsyn. Projektet med at udskifte signaler i hele Danmark er allerede to år forsinket, og samtidig er hele reserven på 4 mia. kr. brugt, inden man har fået de første signaler til fungere tilfredsstillende.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Børsen 12. dec 2019 08:00 6
Minister lader døren stå på klem for flyafgifter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Helt ærligt: Udover et hav af rapporter fra interne og eksterne, samt rapporter som kun få kan forstå og endnu færre interesserer sig for, hvad er så ideen med "skærpet tilsyn".

Hvis politikerne ikke har tillid til Banedanmarks 20 mia kr dyre udviklingslegeplads (komplet med "First Mover" og "Big Bang implementering"), så lav det om!

Indfør et par pauser undervejs, så man ved om det virker på de mere perifære strækninger inden man går videre. Det er et udviklingsprojekt, som ingen andre har erfaring med. Hvad skal eksterne konsulentrapporter kunne vise her? Alle der VED noget om emnet, er vel for pokker involveret allerede.

Det kræver ganske enkelt at politikerne tør lære af IC4, og sige: Vi fortsætter ikke, før den første garantiperiode på første strækning er overstået, fejlene løst, og leverandøren ingen claims har.

Havde man gjort det med IC4, havde DSB næppe modtaget 82 togsæt, og skruet på dem lige siden.

Så til poltikerne: Gør noget, eller lad vær! "Skærpet tilsyn" hører under sidstnævnte...

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten