close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Fransk regering vil investere 2,6 mia. kr. i cykelstier

Illustration: European Cyclists Federation

Den franske regering vil tredoble cyklismens andel af transporten frem mod 2024, hvor landet er vært for de olympiske lege. I dag står cykler kun for 3 procent af transporten i Frankrig – langt lavere end i Nordeuropa, hvor cykler eksempelvis i Holland udgør 30 procent af transporten. Regeringens 'Plan Velo' indebærer investeringer på 2,6 mia. kr. i nye cykelstier, der blandt andet skal binde cykelstier mellem forskellige kommuner sammen. Desuden vil regeringen give statsansatte et skattefrit tilskud på 1.500 kr. for at få dem til at cykle til arbejde og give private virksomheder mulighed for at betale deres medarbejdere op til 3.000 kr. skattefrit for at cykle til arbejde. Derudover skal cykler fremover have stelnumre for at forhindre tyveri, nye bygninger skal have plads til cykelparkering, og skolebørn skal have bedre cykelundervisning.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Physics 18. okt 2018 14:59
Kvantepoesi med knuder
via Energy Supply 18. okt 2018 11:35
Fejl i én ud af fem energisparesager
via Jyllands-Posten 18. okt 2018 07:42 2
Dansk bekymring om bevæbnede hobbydroner

Initiativerne er ikke ubetydelige, men set i lyset af den udvikling, som de kommer som konsekvens af, så er de på ingen måde overproportionerede.

Den sociale selvbeskrivelser kommer ikke længere uden om, at de ekstreme situationer, som vi har set med tørke, varme, orkaner og oversvømmelser i nyere tid, kun er en forsmag på, hvad der er normen i en verden med menneskeskabt global opvarmning.

Hvor man hidtil har ladet lægfolk og kroniske problembenægtere, højt betalte folk som Svensmark og Lomborg, præge den sociale forståelse for fænomenet, menneskeskabt global opvarmning, tyer man nu til sidste logiske mulighed ud i kunsten at fortrænge problemernes alvor, samtidigt med at man begynder at handle lidt på det, mere eller mindre velproportioneret.

Det hedder sig stadig, at det ikke er den globale opvarmning, der er skyld i de konkrete tilfælde af ekstremt vejr. Og det er rigtigt. For den menneskeskabte globale opvarmning dækker over, at verden gennemsnitligt er blevet en grad varmere siden begyndelsen af den industrielle epoke, og den kan ikke forklare de enkeltstående begivenheder alerne.

De konkrete hændelse er ikke isoleret set den menneskeskabte globale opvarmnings skyld, men de ville ikke have været som de blev, hvis det ikke var for den generelle udvikling i de klimatiske livsbetingelser, som den antropocæne geologiske tid markerer.

Alle disse hændelser er kun et forvarsel om det, der bliver normalt.

Florence i USA ser ud til at piske til stemningen mod Donald Trumps lakoniske mangel på realitetssans på feltet. Mange stater styres nu af et antagonistisk drive i opposition til netop præsidenten, der er et levn fra fortiden med dens systematiske løgne omkring menneskets indflydelse på sine livsbetingelser af klimatisk art.

Frankrigs Macron agerer med det formål at vise, at han har forstået problemet og vil gøre noget ved det, bl.a. med disse initiativer.

Men det rækker slet ikke.

Hvis det skulle rykke, så skulle mængden af kørebaner til biler reduceres, overlades til hurtige elcykler og elscootere.

Den globale samhandel skulle reduceres til en brøkdel, fordi den kræver alt for lange transportlinier.

Kødproduktionen skulle neddrosles til en brøkdel. De danske svin æder og skider lige så meget som 70 000 000 mennesker, og bidrager ikke konstruktivt til økonomien.

Charterrejser kan forbydes med fordel. I stedet kunne det gøres obligatorisk, at hvis man skal ud og rejse med fly, så skal det enten være for at opholde sig et nyt sted minimum 5 måneder, eller også skal det have andre mere vitale funktioner.

Opvarmning af drivhuse må kun ske via alternativ energi, slet ikke med olie gas og kul fritaget for afgifter.

Elbiler er indtil videre ikke en løsning, og bliver det heller ikke. De er i sig selv alt for ressourcetunge, og al den virak, der er omkring dem, er kun udtryk for et patetisk forsøg på at tro på et teknisk fix, ligesom der findes så mange andre eksempler på det tekniske fix.

De tekniske muligheder er gode nok isoleret set, men de er ikke løsningen på udfordringerne her. Det handler om, at der ikke er plads til den livsstil, som hidtil har figureret som billedet på succes. Hvis arten skal overleve, så må billedet på social succes ændres, livsstilen må lægges helt om: https://gylle.dk/mennesket/

  • 4
  • 0

Øv, hvorfor har vi ikke fundet på det i Danmark..?

;-)

2,6 mia kr i Frankrig svarer vel rundt regnet til at vi spenderede 300 mio kr. i Danmark.

Til sammenligning koster visionen for supercykelstier (746 km) alene i Hovedstadsområdet 2,2 mia. kr.

Det er en dråbe i havet i Frankrig...

  • 5
  • 1

Til sammenligning koster visionen for supercykelstier (746 km) alene i Hovedstadsområdet 2,2 mia. kr.
Det er en dråbe i havet i Frankrig...

Gad vide hvad det ville have kostet ekstra at lave en cykelsti samtidigt med vore nye motorvejs og tog projekter, lige på den anden side af autoværnet/grøften?
(når nu alle maskinerne alligevel var der ude)

Enhver dråbe tæller, og det er ikke kun Co2 og klima gevinst der opnåes ved at få folk til at cykle mere, motion giver færre livsstilssygdomme.

Dertil skal Ikke glemmes at 2.2 mia til cykelstier, giver en masse arbejdspladser mens projektet står på.

  • 1
  • 0