andre skriver

Frankrig indfører forbud mod indenrigsflyvninger

De franske beslutningstagere stemte sent lørdag ja til at afskaffe indenrigsflyvninger på ruter, der kan dækkes med tog på under to og en halv time. Den franske industriminister Kritikken fra flyindustrien gik efterfølgende på, at det midt i en pandemi, som har kostet flyindustrien dyrt, ikke var det rette tidspunkt at forbyde visse indenrigsflyvninger for at skære i landets CO2-udledninger. Den kritik afviste industriministeren efter afstemningen, som skete få dage efter, at den franske regering meldte ud, at den ville styrke økonomien i Air France med fire milliarder euro ved at fordoble sin aktieandel. »Vi ved, at luftfart bidrager til CO2-udledningen, og at vi på grund af klimaforandringer skal reducere udledningerne. Ligeledes skal vi støtte vores virksomheder og ikke efterlade dem på siden af vejen,« lød det fra den franske industriminister Agnes Pannier-Runacher til radiokanalen Europe 1.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da godt vi stadig må gå på arbejde og betale skat. Vi må snart ikke andet. Hvis det ikke er på grund af Corona så er det på grund af miljø eller klima.

Vi har lukket vores industri, fordi den forurener. Så er den flyttet til Kina og der forurener den 7 gange mere. Derfor har vi en klimakrise. Den skal løses ved at kineserne har skiftet deres cykel ud med en bil, mens jeg skal skifte min bil ud med cykel. Vi er til grin.

  • 39
  • 28

Hvor meget fransk indenrigsflyvning mener du der flytter til Kina?

Ingen.

Jeg har stor respekt for man bygger gode kollektive trafikløsninger som gør folk vælger den i stedet for fly. Men jeg mener altså det skal være frivilligt.

Det jeg opponerer imod er mere og mere bliver gjort med tvang her i Europa. Fordi vi skal redde hele verdens klima, hvilket vi jo ikke kommer til.

Der breder sig lynhurtigt den opfattelse vi godt kan undvære noget her og der og alle vegne. Folk vælger jo at flyve af en årsag, ikke fordi de hellere vil tage toget. At flyve Buenos Aires => Paris => Lyon er hurtigere og mere bekvæmt da bagagen kan gå direkte til Lyon og man får typisk den sidste del af rejsen uden de store omkostninger. Folk vælger i hvert fald det alternativ af en årsag, som nu bliver forringet.

Vi i Europa skal bare undvære flere og flere af vores goder og vores friheder begrænses mere og mere. I et desperat forsøg på at redde verdens klima som resten af verden er ligeglad med. Kineserne og oliesheikerne er sgu ligeglade med nogle isbjørne om 80 år. For 90% af verdens befolkning drejer hverdagen sig om at få mad på bordet i dag og i morgen, ikke potentielle ulykker om 3 generationer.

  • 29
  • 21

At flyve Buenos Aires => Paris => Lyon er hurtigere og mere bekvæmt da bagagen kan gå direkte til Lyon og man får typisk den sidste del af rejsen uden de store omkostninger.

Vi kunne også indrette of efter den virkelighed der er istedet for at side pigesure ovre i hjørnet og sige det nytter aligevel ikke noget. Hvis det er løsningen kommer vi i hvert fald ikke i mål. Hvis behovet er der er der jo intet til grund for at man ikke kan lave nøjagtig samme rejse oplevelse med toget. Så bagagen flyttes direkte til toget og biletten kombineres. Det gjore man i Portland Oregon allerede for 20 år siden hvor vi kunne checke bagage ind på stogs stationen i stedet for i lufthavnen.

  • 21
  • 4

Der breder sig lynhurtigt den opfattelse vi godt kan undvære noget her og der og alle vegne. Folk vælger jo at flyve af en årsag, ikke fordi de hellere vil tage toget. At flyve Buenos Aires => Paris => Lyon er hurtigere og mere bekvæmt da bagagen kan gå direkte til Lyon og man får typisk den sidste del af rejsen uden de store omkostninger. Folk vælger i hvert fald det alternativ af en årsag, som nu bliver forringet.

Det er nemmere, ja. Men det er altså stadig super nemt, at skifte til toget til Lyon i CDG. Togstationen er midt i Terminal 3, og er let tilgængelig fra hele lufthavnen. Den smule besvær det giver, er altså til at overse. Jeg kunne dog godt tænke mig at se en dedikeret fragtvogn, med små containere der indeholder baggage til og fra hver af de største stationer. Så kunne man automatisk kunne få sin baggage læsset af og på til og fra flyet, hvis man booker hele turen samlet, og få den udleveret/afleveret på perronen. Det burde ikke være et uoverkommeligt problem, og er helt klart en fed gulerod, jeg håber er på tegnebrættet et sted i SNCF for deres lufthavns-TGV.

At forvente at vi kommer i mål med vores klimaforpligtigelser 100% ad friviliighedens vej, er dybt urealistisk efter min mening. Det her er et indlysende sted et træde ind med pisken, da der allerede er brugt meget på guleroden, AKA at udbygge et attraktivt højhastighedsnetværk.

  • 24
  • 5

I Frankrig kommer en meget stor del af strømmen til tog fra vand og kerne og giver derfor en CO2 gevinst i forhold til fly.

Andre landes tog med hastighed på ca160kmt giver lige så meget CO2 som fly uanset om det har været i en togmotor eller fossilt kraftværk. I sådanne u-lande bør toghastigheden reduceres.

TGV direktøren klagede for tid siden over indenrigsflytraffik.

Billigfly fløj med overskud og TGV fik tilskud.

En sådan afvejning af togansattes stemmer kontra de flyindustrielles har ikke været nem.

  • 9
  • 7

Hvem er "vi"? Jeg har ikke udledt CO2 i mere end hundrede år.

Tværtimod kan man sige at Kina og andre nye økonomier har nasset teknologi, som "vi" har udviklet.

Lidt som når unge klimabekymrede siger at det er "os gamle" der har svinet. Ja tak, men værsgo at tage plads i 1850-samfundet, med grød, snot og tuberkulose.

Der ville vi stadig være, hvis de klimabekymrede havde styret samfundet.

  • 12
  • 6

Her i landet flyver man jo fordi det er billigt sammenlignet med tog. Og togene kan ikke køre fra Århus til København lige så hurtigt som de kunne i 1960, til gængæld standser intercitytoget ved hvert eneste trinbrædt hvis der blot er 4 huse med fælles lokum mellem Slagelse og Kbh.

Og med nye elektriske tog kan man slet ikke køre fordi der ikke er køreledninger.

  • 3
  • 3
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten