Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Frank Jensen: Krydstogtskibe skal bruge el, når de ligger i havn

Illustration: da.wikipedia.org / Dennis Rosenfeldt

Københavns overborgmester vil have etableret landstrømsanlæg i Københavns Havn for at få krydstogtskibe til at bruge el i stedet for olie og diesel, når de ligger ved kaj. Dette skal reducere udledningen af fossilt CO2, NOx-partikler og andre skadelige stoffer fra krydstogtskibene. En rapport fra Cowi viser, at landstrømsanlægget er den bedste måde til at reducere udledningen hos de kajliggende krydstogskibe, og Cowis tal viser, at man kan reducere mængden af partikelemissioner med omkring 50 pct. frem mod 2030, hvis man installerer landstrømsanlæg.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyske Vestkysten 22. mar 2019 12:14
Nordmænd går i gang med datacenterbyggeri i Esbjerg
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er interessant hvordan en leder i Ingeniøren kan få en overborgmester op af hullerne. Så må vi bare håbe at der også kommer handlinger med i billedet.

  • 5
  • 0

Ja, det er korrekt. Krydstogtskibe skal faktisk bruge el når de ligger i havn. Blandt andet til klimeanlæg, lys m.m.
Mon ikke det ord journalisten lidte efter var ordet "landstrøm". Er dette et tidskrift for ingeniører eller er det Se og Hør?

  • 6
  • 5

Hvorfor er det overhovedet noget der diskuteres? Selvfølgelig skal de bruge landstrøm.

Hvis grunden til at landstrømikke bruges, er afgifter må skibene have reduceret afgift, der er alligevel så mange andre, der ikke betaler fuld pris.

  • 4
  • 0

Verdens flåde af kæmpeskibe forurener mere end samtlige køretøjer og de sejler næsten alle på olie. Ovenikøbet på den værste type brændselolie, som er det bundskrab der bliver tilovers når olien er destileret, til benzin, diesel etc.

Så et landstrøms anlæg er da ok, på samme måde som et plaster på en lungekræftspatient.

Men når skibet sejler ind og ud af havnen, forurener det lige så meget på 1 time som det har gjort ved kajen i 2 døgn.

Disse kæmpeskibe,containerskibe og bulckcarrier bruger 100-200-300 tons olie i døgnet og der er 5000+ af dem, med et gigantisk svineri med svovldioxid, sod, NOx og naturligvis flere millioner tons CO2.
Rensningsteknikker, som scrubbere, bringer bare møget hurtiger ned i vandet.

Et landstrømsanlæg er bare mere symbolpolitik.
Rigtig miljø politik er at forbyde fossil drevne skibe over en vis størrelse at sejle i Danske farvand og EU, inden for 10 år.

  • 6
  • 7

Det klarer hurtigt det problem.


Ja, det kan løses, men det er aldeles ikke et hutigt klaret problem. Der er ikke tale om en forlængerledning, heller ikke i model byggeplads-stor. Der er tale om at der er brug for adskillige MW for det enkelte skib. De mængder strøm er der slet ikke adgang til i øjeblikket. Der er mindst brug for en 10 kV forbindelse, formodentlige større. Der måtte trækkkes 8 km højspændingskabe da der skulle strøm frem til Helsingør - Helsingborg færgerne. Dette kabel skal så 'lige' føres frem fra formodentlig Svanemølleværket. Herudover skal der gøres plads til en transformer- og konverterstation.

  • 6
  • 0

Men når skibet sejler ind og ud af havnen, forurener det lige så meget på 1 time som det har gjort ved kajen i 2 døgn.

Disse kæmpeskibe,containerskibe og bulckcarrier bruger 100-200-300 tons olie i døgnet og der er 5000+ af dem, med et gigantisk svineri med svovldioxid, sod, NOx og naturligvis flere millioner tons CO2.
Rensningsteknikker, som scrubbere, bringer bare møget hurtiger ned i vandet.

Er det derfor der kun spares 50% udledning, selv hvis de er tilsluttet landstrøm, når de ligger i havn? Men der er ingen tvivl: Første skridt må være landstrøm. Næste skridt kunne så være at landstrømmen også kan oplade et batteri, som skibet kan sejle på den første times tid - og den sidste times tid inden de ankommer til en havn, så man helt undgår den lokale forurening. Og derudover selvfølgeligt at skibene kommer til at sejle på noget brændstof, der ikke forurener så meget. Måske svarene til teknikken i brintbiler.

  • 3
  • 2

@ Thorvald

Skibe i denne størrelse har motorer på 50-60-70 MW, og et fremdrifsystem på brint med fx brændselsceller har en virkninggrad på ca 50%.
Fremstilling af brint til dette brug har en virkningsgrad på ca 25 %.

Hvor kommer energien til brintfremstilling fra?

De eneste forureningfrie metoder til at drive skibe er åre, sejl, atomkraft.

  • 0
  • 3

Hvad skal de overhovedet ind i havnen for?

Da jeg var i KBH for nyligt, kørte jeg lidt rundt på sightseeing, og havnede således i Nordhavnen, hvor der er bygget fine nye krydstogt terminaler. (OK - der var ingen skibe den dag)

Så de skal vel ikke længere ind til langelinie - det går jeg da ud fra er besluttet. Ellers giver det ikke mening med en ny terminal.

Ny forsyning til krydstogtterminalen skulle vel ikke være for vanskeligt fra svanemøllen?

  • 0
  • 0