Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
andre skriver

Forslag om roadpricing i København

Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

På baggrund af et borgerforslag om roadpricing fra Alternativet har Berlingske foretaget en rundringning til Borgerrepræsentationens partier. Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Radikale bakker op om forslaget. Borgerrepræsentationen tager stilling til forslaget 31. maj.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Nasa 11. dec 2018 15:18
Asteroidefund på Bennu tyder på vand
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Borgerrepræsentationen tager stilling til forslaget 31. maj. "

Det kan de da godt gøre, men regeringen skal godkende det.

I betragtning af den tidligere S+R+SF-regering ikke kunne få det samme forslag igennem, er det jo håbløst nu vi har borgerlig regering.

Betalingsringen blev en møgsag for Helle Thorning, man tror da vel ikke Venstre gør den fejl om.

  • 3
  • 1

Det er valgkamp. Hvis regeringsmagten skifter har støttepartierne noget at stille krav om.
Men roadpricing bliver ikke indført fordi teknologien ikke findes så det bliver en slags bompenge.
Bortset fra det synes jeg egentlig at København skal gøre som de synes - det er ret demokratisk. Også at de tager markedspris for parkering.
Så kan man jo tænke sig om en ekstra gang inden man tager derind. Jo dyrere det jo nemmere bliver det også for dem der betaler ekstra og hvis tid man må formode er mere værdifuld.

  • 4
  • 2

Der er nok ikke mange politikere der ønsker at stille sig op og proklamere at nu skal pøblen holde sig fra biler i indre by, så velhavere og andet godtfolk kan have adgang og parkering for dem selv.
Det demokratiske valg må vel være at regne ens afgift ud i forhold til årsindkomst, men den er der nu næppe heller nogen politikere der vil røre med en ildtang.

  • 0
  • 2

Der er nok ikke mange politikere der ønsker at stille sig op og proklamere at nu skal pøblen holde sig fra biler i indre by, så velhavere og andet godtfolk kan have adgang og parkering for dem selv.

@ Christian Hansen

Og det er lige her problemet ligger. Alle vil have roadpricing i forventning om det er alle de andre som skal betale. Men i Danmark har vi en kæmpe middelklasse, og der bliver intet gjort ved trængslen med mindre den også skal til lommerne, og så begynder det at gøre ondt på politikerne.

Det er så nemt at sige man vil have roadprising, men som altid ligger djævlen i detaljerne. Hvem skal betale? Hvor meget? Hvor? Skal beboere fritages? Hvad med elbiler? Hvad med håndværkere? Hvad med handicappede? Hvad med de ældre? Hvad med varebiler? Hvad med hjemmehjælpere?

———————————————-

Næste år kommer der metro i næsten hele centrum. Der kommer blandt andet en station ved Vibenshus Runddel på Østerbro, lige efter Helsingørmotorvejens afslutning og i et ret dødt hjørne af Fælledparken som er domineret af en bred parkeringsgade som kun bruges når der sker noget i Parken. Byg en kæmpe parkeringskælder med direkte adgang fra Lyngbyvejen og lige opad metrostationen og forbindelse de to med en gangtunnel. Det vil fjerne tusindvis af bilister ganske frivilligt og gøre metroen mere økonomisk. Lav lignende tiltag andre steder hvor kollektiv trafik og store indfartsveje mødes.

Gulerod, ikke mere pisk.

  • 6
  • 1

P-kældre/huse ved ind- og udfaldsveje og metro, ja tak! Nedsættelse af trængsel ved at se på flow-dynamikker, ikke ved at fjerne p-pladser eller "trafiksanere" = skabe en bane hvor flow sker i stedet for to. Og ved flow mener jeg simpel fysik: En professor fra AU påstår at det er ræson i at "bygge bredere veje fører til flere biler" NEJ: Ved at have højere tryk i de nu mindre brede veje skabes overflow, der får flere biler til at vælge de bredere veje. I stedet skal der skabes større flow og ikke mindre for at trængsel mindskes. Hvornår ansættes der en flow- ingeniør i Kbhs veje og anlæg?

  • 2
  • 2

...til Moses må Moses komme til bjerget.

Det er utroligt simpelt at løse pendler og kø problemerne. Man skal ,,,bare,,,gøre det rigtige.

Beskat firmaer i København , Frederiksberg og andre store byer med et stort antal kroner for hver ansat de beskæftiger i kommunen og aftrap beløbet jo længere firmaerne er fra centrum.

  • 2
  • 5