Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Fordobling på 17 år: Trafikstøj generer stigende antal borgere

Illustration: jossnat/Bigstock

Trafikstøj generer mere end dobbelt mange danskere i dag i forhold til år 2000. Det vurderer Statens Institut for Folkesundhed i en rapport, der tager udgangspunkt i tal fra 2017. Her svarede 14 pct. ja til at have oplevet lidt eller meget støj fra trafikken inden for de seneste 14 dage. Det er især beboere i lejligheder, der oplever gener ved trafikken.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

springer især i ørene på mig. Mange moderne bil har en større ydelse end f.eks biler fra 90'erne. Så flere køre "sporty" kørsel, hvilket larmer mere. Og især fordi der nu er mange flere bump og andre forhindringer, så skal der bremses og accelereres rigtig mange gange - selvfølgelig med speederen i bund i mange tilfælde - hvilket også nemt kan høres. Især når billisterne ser det som en slags leg at ræse imellem, omkring og over forhindringerne.
Moderne komfortable biler, tilllader også i en eller anden grad at man kan køre hurtigere hen over de her "nydelige" brosten, som også larmer rigtig meget.

Men lige til højrebenet, til en hurtig forbedring - der ligger de ulovlige eller modificerede udstødninger på alt fra motorcycler til lastbiler - der kan larme fuldstændig vanvittigt.
Det er mig en gåde, hvorfor at en motorcykel der kan høres flere km væk, ikke for længst er beslaglagt eller sendt til syn.

  • 4
  • 0

Jeg tænker noget af det samme. Det er meget tydeligt at den fossile larme kultur er blevet meget værre og respektløs. Den kan sammenlignes med udviklingen i billed/selfie kultur ændringen. mere ..højere..
Jeg har lige opholdt mig 24 timer i Dortmund hvor det er særdeles slemt. Det virker som om myndighederne acceptere ungersvendenes terorisering af byen ved aftentide. I Hamborg har de indsat en specialstyrke for at stoppe disse ekstremt forstyrrende elementer. ALTID i meget dyre biler, som åbenbart er blevet så banale at baby bliver nødt til at skrige meget højt for at blive set og bemærket.

Speed Bump: Sådan nogle har vi fået installeret for 10 år siden plus en minirundkørsel for at beskytte børnene. De er helt tydeligt de har mistet deres effekt, der bliver frustrations ræset imellem dem. Der er for få og de er for bløde, det udnytter en lille minoritet af bilister der ikke kan bekæmpe deres frustration. Resultatet bliver selvfølgelig mere frustration til alle bilister der skal bruge den gade. Nu må det stå klart for alle hvem vi kan takke.
Flere og hårdere bump gerne med tydelige spor i gennem til cyklister da de er særdeles irriterende også for de ikke larmende transportmidler. Det er ikke godt nok ude i siden da den respektløse bilist mere end gerne køre over i modsatte kørebane for at spare et hjulsæt for fart bumpet.

Åh ja brosten. I Antwerpen er det helt åndsvagt da de har så meget af det. Jeg observerede også rigtigt mange 30 km/t skilte/zoner i alle de byer jeg besøgte.

  • 0
  • 0

Det giver jo meget god mening. En nem måde at tjene penge på, er at bilde den enkelte ind, at de er verdens centrum og de bør købe flere ting - til sig selv.
Men skyd ikke kun efter de unge. Mange modne herre har især penge til at købe de større og mere sporty køretøjer, som absolut ikke bidrage til nogen form for støjreduktion.
Cyklede bag en gammel amerikanerslæde her den anden dag. Og da han efter et bump skulle accelerere, så blev jeg faktisk overrasket over hvor lidt han flyttede sig i relation til hvor meget han larmede. Der findes stadig masser af fossile køretøjer, som køre fint, larmer ganske lidt og heller ikke forstyrre på anden vis. Lad os nu lige fjerne de værste først og samtidig finde ud af hvordan vi overhovedet har et ordensvæsen der fungere, så vi i det mindste kan overholde de regler vi allerede har.

  • 0
  • 0

Hvorfor har mange mennesker egentlig så travlt?

meget svært spørgsmål, men det er i bund og grund en travlhed man tildeler sig selv, og man er den eneste der kan komme ud af fængslet. Som trafikant kan det udvikle sig til vanvid at blive forsinket eller se andre trafikanter opføre sig uperfekt eller ubetænksomt midt i ens travlhed.
Det er absolut værst for automobil trafikanten. det kan udvikle sig til hvidglødende raseri og højst uciviliseret opførsel.
Men om det er årsag til mere støj ved jeg nu ikke. De bilister der køre i pendlertoget kan ikke rigtigt støje mere end de gør i forvejen. Vi har gudskelov ikke tradition for at bruge bil hornet i Danmark men man skal ikke længere end til Tyskland så elsker de deres båt horn. De bruger det mest som sådan en slags skolemester afstraffelse overfor andre de mener gør noget forkert.
Men det sker også at de dytter fordi der er kø, dog ikke i samme omfang som man kan observere sydligere i Europa hvor det udvikler sig til fuldblods idioti uden at nogen skammer sig. Og det skal vi være lykkelige for. nyd det og kryds fingre for at denne trend aldrig kommer til Danmark. Det er hårdt både for ørene og ens sunde fornuft at overvære.

  • 0
  • 0

En fordobling..ja bemærkelsesværdigt
Der er et oplagt problem at forske videre i. Det er såmænd nok den øgede mængde biltrafik der er årsagen men på hvilken måde ?
Det der med dytteriet. På trods af mit meget lave antal ture i bil er jeg flere gange blevet dyttede af fordi jeg skulle dreje til højre eller venstre og har ventet på at anden trafik blev afviklet. Jeg har set det ske for andre når jeg cykler rundt i København.

Jeg foreslår at alle nye biler fra 2020 kun har et dyt til rådighed om måneden. Dyttes der 2 gange kan bilen ikke køre vider i 24 timer.
Den slags idioti kan man ikke tillade at få frit spil, det er samfundsskadeligt og nedbryder civilisationen til stenalder stadiet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten