close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Flyvefærdig Tesla X præsenteret på motorshow

På et motorshow i Geneve blev Tesla X præsenteret under stor bevågenhed. Mulighed for anhængertræk, værn mod biologiske våben og en rækkevidde på op mod 470 km er nogle af de mest markante features, ligesom bilen er udstyret med såkaldte mågevingedøre.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Washington Post 19. okt 2018 15:16 12
Regnskovens insekter forsvinder i hobetal
via Energiwatch 19. okt 2018 11:24 6
Total lurer på at erobre danske el- og naturgaskunder

Hele ideen med Tesla Model X's døre er at de ikke er af mågevingetypen, som har en enkelt hængsling.

Istedet har Tesla udviklet deres såkaldte falkevingedøre, som hver har to hængslinger, een til karosseriet, og een mellem den lodrette og vandrette del af døren. Mågevingedøre ville man netop ikke kunne åbne på en trang plads.

Jyllandsposten har samme fejl, så i ing.dk's artikel er det bare en afskrivningsfejl...

  • 5
  • 0

Det er stadig lidt et rygte, men der er noget mere substantielt på vej:

18650 batterierne er på vej ud og bliver erstattet af 20700 batterier, dvs. de går fra 18 mm i diameter og 65 mm i højden til 20 mm i diameter og 70 mm i højden.

Efter sigende skulle det derved kunne lade sig gøre at spare 15% stål til indkapsling, men også gøre plads til hele 30% mere elektrokemi for samme volumen. Kemien er den samme som de nuværende batterier.

Størrelsesændringen skal ses i sammenhæng med systemets termiske opførsel, og derved skulle det kunne lade sig gøre med lidt større celler, uden at hver celle bliver for varm.

Hvis det kan lade sig gøre, får vi nok en Tesla Model S med 110 kWh batteri inden 2-3 år. Model 3 vil kunne få et 40-60 kWh på mindre volumen end ellers.

  • 0
  • 0