Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Fiat betaler milliarder til Tesla for at undgå bøder for CO2-udslip

Illustration: Fiat Chrysler

Fiat Chrysler Automotives (FCA) har betalt hundredvis af millioner af euro til Tesla for at undgå forureningsbøder i milliardklassen fra EU. Den gennemsnitlige CO2-udledning fra bilflåden hos FCA overskrider nemlig den kommende EU-grænse, der træder i kraft fra 2020. Ifølge tal fra 2018 udledte FCA's biler 123 gram CO2 pr. kilometer, hvilket er langt over det kommende EU-krav på maksimalt 95 gram pr. kilometer. FCA står dermed til milliardbøder, hvis ikke producenten får sænket sin gennemsnitlige udledning tilstrækkeligt. Derfor har bilproducenten indgået en aftale med Tesla, hvor FCA betaler for få lov til at tælle Elon Musks elbiler med i FCA-bilflåden, når den gennemsnitlige CO2-udledning skal opgøres.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Reuters 24. maj 2019 08:54 1
Dieselskandale koster Bosch 670 millioner kroner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fiat kunne have udbygget sit beskedne el-program for flere år siden, men formand Marchionne var afvisende. Fiat har flere modeller der teknisk passer godt til elektrificering, især den relativt dyre og storsælgende 500 der bruges meget som bybil, men økonomien driller. Model 500e som ren elbil blev udviklet i USA (med Bosch-dele) og produceret i Mexico, og Marchionne sagde at Fiat tabte store beløb på den.
De større 500-modeller (som er noget andet, men hedder 500 af marketing-grunde) kunne måske bedre elektrificeres, ligesom Hyundai Kona og Ioniq og Kia Niro. Men det bedste havde nok været at lave en elbil fra bunden ligesom Nissan Leaf.

Fiat er blandt de sidste til at se rigtigt på el, og det er dyrt at være bagefter. Rygterne siger at Marts var en tidsgrænse så aftalen skulle i stand der for at gælde.

Emnet er EU-bøder, så billedet af en Dodge Ram passer ikke rigtigt - den sælges næsten ikke i EU.

  • 14
  • 0

Desværre har politikerne udstedt så store kvoter at prisen er alt for lav, og derfor ikke fungerer efter hensigten. På kort sigt kan det åbenbart betale sig at købe aflad i stedet for at begrænse sit udslip. Enig i at det burde være helt forbudt, men når det er sagt, er det trods alt glædeligt at det kan flytte lidt penge fra "svinebils"producenterne til de producenter som tager klimaudfordringen alvorligt - her Tesla. Men det burde som sagt være meget dyrere end tilfældet er - pga. for store kvoter og dermed for lave priser.

  • 9
  • 5

Så gerne en begrundelse/kommentar pga. "tombs down", da det ellers er almindeligt anerkendt at kvoterne er sat for højt (pris for lav) - selv vores klimaminister erkender det.

  • 6
  • 4

Jeg fandt selv forklaringen:
"Bilproducenter vil, fortsat have mulighed for at lave aftaler om at gå sammen om at opfylde deres bilers gennemsnitlige CO2-udledning i g pr km (en såkaldt pool)."
Så der er - som Raymond skriver - ikke tale om de sædvanlige CO2-kvoter. Jeg beklager min fejlopfattelse og takker for oplysningen.
Efter sigende skulle Tesla pga. aftalen modtage godt 500 mill. $ fra Fiat.

  • 7
  • 0

Efter sigende skulle Tesla pga. aftalen modtage godt 500 mill. $ fra Fiat.

500 mio $ blot for den indsats det er at sætte en signatur på et stykke papir er vel ikke så ringe, set fra Teslas side.
Men fra Fiat-Chryslers side, så er det 500 mio $ der istedet kunne have været brugt på udvikling af de elbiler, som fremtiden kræver. Det er en skidt cirkel at komme ind i. Men det er vel det der sker, når man nægter at omstille sig.

  • 5
  • 0