andre skriver

Fagre nye verden? Tesla kørte 150 km/t - chaufføren sov

Illustration: Tesla

En Tesla model S blev i juli stoppet for at køre 150 km/t nær byen Penoka i den canadiske provins Alberta - men hvad der er mest overraskende, også for motorcykelbetjentene var, at både chaufføren og forsidepassagereren snorksov. Det oplyste canadisk politi i går. Den 20-årige chauffør er nu både sigtet for hastighedsovertrædelsen og for at være til fare for vejtrafikken. ”Begge forsæder var langt helt ned, og begge passagerer så ud til at sove,” lyder det i politiets døgnrapport. Tesla understreger altid, at føreren af bilen skal holde den under kontrol og følge med i trafikken, uanset det indbyggede førerassistentsystem, som i hvert fald i Tyskland ikke må kaldes en autopilot.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Aarhus Stifttidende 22. okt 2020 08:54
100 meter høj skorsten væltet på havnen i Aarhus
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Denne kommentar blev fundet på eb.dk :

  1. Tesla har indbygget "dead-mans-switch" som gør, at der ca hver 20 sekund manuelt skal rykkes lidt i rat. Alternativt går alarm i gang og hvis der fortsat ikke reageres lukker bilen ned. Power nap er godt - men under 20 sekunder.....

  2. Tesla kan i selvkørende tilstand ikke overskride fartgrænsen - det vil. Canada sige 110 km/t på motorvej. Den vil aldrig kunne køre 150 i selvkørende tilstand.

  3. En Tesla reagerer ikke med at sætte hastighed op ved blik, politisirene o.l. Det burde selv en praktikant kunne sige sig selv.

  • 6
  • 2

Autopilot kører ikke for hurtigt i by og landevej, men kan indstilles til at køre for hurtigt på motorvej. Max er 150 km/t. Man kan dog også indstille den til altid at lægge 0-9 km/t til aktuel grænse, og på den måde køre op til 9 km/t for hurtigt i by og på landevej.

Hvis vi skal spekulere, så sov chaufføren ikke, men han kan godt have ligget helt tilbagelænet med lukkede øjne. Dermed kan han justere hastighed og give nok input til at autopilot ikke slår fra.

  • 2
  • 3

Hvordan stopper politiet en selvkørende bil? I normale tilfælde kommer politiet med blinklys og lignende bagfra, men reagerer en selvkørende bil på det?

En rigtig selvkørende bil vil reagere på det, men dette var ikke en selvkørende bil. Der er tale om en bil der automatisk holder farten, som sat af chaufføren (fartpilot) og følger linjerne (lane assist). Afhængig af hvilken version han har haft, så kan den også automatisk skifte vejbane.

De stopper den simpelt ved at køre ind foran og bremse. Hvis den forsøger at skifte vejbane, så skifter de også og fortsætter med at blokkere. Alternativt kan de også have en anden vogn til at køre op på siden, så den ikke kan skifte vejbane.

  • 10
  • 1

Og som alle kommentarer fra eb.dk er det forkert. En Tesla kan sagtens køre uden input. Man har kunne snyde systemet lige siden den første Tesla og det kan man stadig. Det virker desuden sjældent. Hvis Eb.dk læsere brugte fem sekunder på en YouTube søgning ville de også vide det (eller selv ejede en Tesla). Men så længe kan de nok ikke holde koncentrationen om ét emne.

Men flot at du står frem og fortæller hvor du får din viden fra!

  • 3
  • 5

Jeg så hos en bekendt en episode af Politijagt, hvor en politibil forsøgte at stoppe en mindre varevogn flere gange. Bilen reagerede ikke, før det lykkedes at få en politibil foran den, og sløve den ned. Det viste sig, at chaufføren havde sukkersyge, og var bevidstløs bag rattet. Så noget tyder på, at det kan være problemer. Heldigvis var det på motorvej, og skete ikke noget, bortset fra at politiet fik sig lidt af et chock, da de fandt en bevidstløs syg person bag rattet. Af videoerne så det ud som om at bilen delvis kørte selv - så snart at bilen kom ud i nærheden af stegerne på vejen, så kørte den tilbage, og slingrede derved. Nogle automatiske køretøjer "slingrer" på vejen, når de kører selv, fordi at chaufføren skal indgribe, før automatikken automatisk træder til. Men, det undrer mig, at de ikke stopper, når det sker mange gange.

  • 1
  • 1

Hvis man endeligt skal lægge sig til at sove, så burde man overveje at sætte bilen til at overholde hastighedsgrænserne.

Så var der nok aldrig nogen der havde opdaget det. Men mindre de rent fatisk var kørt galt. Jeg har selv prøvet at køre bil i Alberta, og vejene er altså meget lige. Jeg vil næsten sige, at de er en lettere opgave for en selvkørende bil, end en europæisk motorvej.

Men der er bare nogen, som altid driver den for vidt!

  • 0
  • 1

Man har kunne snyde systemet lige siden den første Tesla og det kan man stadig.

Nogle vil altid gerne snyde systemerne. Det må jo så være for egen regning.

Nu ved jeg fra praktisk erfaring at hvis man ikke snyder en Tesla, så kommer den under autosteer ret hurtigt med nogle venlige henstillinger om at man skal påvirke rattet ved at dreje let på det. Hvis det ikke sker efter 3 advarsler kommer der en række høje advarselstoner og skærmen blinker rødt, hvis der stadig ikke er en reaktion stopper bilen. Hvis du reagerer ved advarselstonerne og påvirker rattet stopper bilen ikke, men den slår alligevel autosteer fra og nægter at slå det til igen før du har stoppet og været ude af bilen og låst den udefra.

Btw tror jeg historien er konstrueret eller fordrejet. En Tesla vil ikke køre med autosteer slået til hvis hastigheden er mere end 3 km over den registrerede fartgrænse for den kortmateriale eller den generelle fartgrænse i den pågældende geografi.

I praksis ville dem omtalte Tesla kun kunne køre med den angivne hastighed i Canada hvis førerens fod trykker speederen ned.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten