andre skriver

Færre biler har ikke givet færre dødsulykker på vejene

Illustration: Lasse Gorm Jensen

Selvom der var 28-44 procent færre biler på vejene i april i år sammenlignet med sidste år på grund af coronaudbruddet, har det ikke smittet af på antallet af dræbte. Antallet af tilskadekomne er heller ikke faldet tilsvarende. I april 2020 var der 12 dødsfald i trafikken mod 11 i samme måned 2019, mens antallet af tilskadekomne er faldet til 212 fra 238. Udviklingen overrasker Vejdirektoratet, der ellers tidligere var ude at forklare lave ulykkestal for marts med coronaudbruddet. »Folk begyndte at komme til skade igen (i april, red.), selv om der stadig ikke var mange biler på vejene. Det har virkelig overrasket os,« siger afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen. Styrelsen vurderer, at den stigende andel af tilskadekomne og dræbte i forhold til trafikmængden kan skyldes, at mere plads på vejene har skabt grobund for højere hastighed med flere alvorlige ulykker til følge.

Emner : Ulykker
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Guardian 2. jul 2020 14:17
Europa fælder flere og flere træer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Styrelsen vurderer, at den stigende andel af tilskadekomne og dræbte i forhold til trafikmængden kan skyldes, at mere plads på vejene har skabt grobund for højere hastighed med flere alvorlige ulykker til følge."

Må vi ikke nok blive fri for, hvad styrelser mener, tror og vurderer. Det er offentlige institutioner, som skal holde sig til fakta. Jeg er ligeglad med hvad Styrelsen mener og tror, jeg har brug for fakta fra offentlige myndigheder. Højere hastighed er ikke noget man kan have en mening om, det er målbar fakta.

  • 14
  • 20

I dette tilfælde står der klart vurdering og ikke mening, hvilket er noget andet. Fagfolks vurderinger synes jeg ikke generelt er uinteressante. Derudover er jeg enig i, at det havde været interessant med målinger der kunne underbygge om hastighederne virkelig er steget. Sammenhængene mellem trafikmængde og ulykkestal er desuden godt undersøgt, og den er ikke lineær, snarere varierer ulykkerne med noget der for de fleste vejtypers vedkommende er nærmere kvadratroden af trafikmængden. https://www.vejdirektoratet.dk/udgivelse/a... Det havde selvfølgeligt været interessant at vide, om trafikændringerne har haft de konsekvenser den eksisterende viden forudsiger, eller om den særlige trafiksituation kan give ny viden. Måske det bliver undersøgt.

  • 8
  • 0

Ja, og med "kun" 12 dødsfald, må det være muligt at undersøge årsagen hertil, så man er fri for at "vurdere" og "mene".

  • 5
  • 1

Passer fint på vurderingerne. https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2020-04-12-b...

Man kan google "trafik ulykke april 2020". Alle disse tragiske og familie ødelæggende ulykker kan vi slippe for når selvkørende biler bliver en realitet.

Slut med 100 års gætterier. Man kan også underholde sig med de 1000 vis af dashcam optagelser der ligger tilgængeligt på youtube. De tegner nogle meget tydelige tendenser. Roadrage..høj hastighed.. psykopatisk/idiot adfærd. Eller kort fortalt uegnet til at styre et så farligt køretøj.

  • 4
  • 8

Det var rart så længe det varede. Masser af tomme veje, hvor man kunne afpasse hastigheden efter de faktiske forhold. Nu er vi tilbage i den tilsandede hverdag, med lastbilernes delta 1 km/h elefantoverhalinger i en uendelighed.

  • 3
  • 3

Og det er nok folk, der har haft trådt rigeligt hårdt på speederen. Jeg har da mødt en del af dem, nu når vejene var øde og tomme. På mine kanter er der endda både rådyr og dådyr, der krydser vejen. Jeg har da måttet bremse og holde udkig selv. Men, pointen er: De findes også, når der er trafik, der kører de måske bare ikke galt- fordi, de må koncentrere sig. Jeg er nu ret træt af dem, der blæser forbi, især dem, der ½ meter fra mig, de ved vist ikke- hvor meget slinger blæsevejr og fart kan påvirke en tohjuler med. Eller at jeg ikke kan se en hest, når de blænder mig i bakspejlet. Eller i det hele taget ikke blænder ned.

Men jeg har været totalt glad for lastbilerne, der har overhalet i et fast tempo- uden at øge farten. Det er nemmere, at de overhaler på den måde, fremfor de blæser forbi for at overhale inden, de dobbelte striber. Og at jeg får smidt støv og halmstrå i synet, når de gør det!

Men, der var da også gummigeden, der var ved at få mig på grabben... Hvorfor gør man det?! Kører så tæt på en tohjuler? Eller ham, der åbenbart heller ikke kunne se til højre, og kørte lige ud foran mig. Jeg var ligeved at blive bagsmæk pynt- igen.

Normalt kører jeg faktisk på tider, hvor der ikke er så meget trafik/folk i supermarkedet. Ulempen er, at man risikerere, at køre på tidspunkter, når branderterne kører hjem.

Men en del bilister (vej-ejere?!) kører for stærkt og for tæt på. Det mærkelige er, at de slipper godt fra det.

Mvh Tine- man har et standpunkt- til en åndevasker er ved at mase éen i trafikken.

  • 4
  • 3

Det er dumt, at gå ud af døren og vende tilbage igen. Men i det mindste smækkede jeg jo ikke med døren. Og skreg- jeg går herfra for I er esammen nogle alternativt intelligente personer.

Der var bare noget, jeg ville kommentere på. Mm-kay? ;-) Mvh Tine

  • 2
  • 2

Da cykelulykker fylder meget i statistikkerne, så er man vel i gang med at forske i selvkørende cykler, så disse ulykker med tiden forsvinder, - ikk'?

Det lyder spændende! Er det noget du har læst om !? Nogle tanker du har gjort dig...fortæl gerne om teknikken, det lyder virkelig spændende. Specielt med din ekstremt begrænset cykel og kørsel i storby viden, er det virkelig forfriskende.

Du har nemmelig ret 2 af de døde i april 2020 er cyklister.. Bil køre over i den modsatte vejbane på en landevej. https://www.google.com/amp/s/www.tv2east.d... Højre svingsulykke i en rundkørsel. Tragisk .. https://www.google.com/amp/s/www.tv2east.d... Det var vidst måneds kvoten for cykel ulykker med dødelig udgang.

  • 7
  • 3

Den opmærksomme læser ville kunne se at mit forrige indlæg sluttede med et spørgsmålstegn, så nej - det er ikke noget jeg har læst om. Til gengæld vil det da være naturlig OM der forskes i selvkørende cykler, set i lyset af hvor farligt det er at cykle. Vi hører jo at der om føje år kun vil køre computerstyrede biler rundt, og så er bilulykker passè. Derfor må selvkørende cykler vel være den våde drøm for landets cyklister, så det bliver fuldstændigt trafiksikkert af begive sig afsted på to hjul. Måske bliver cykelhjelmen endda overflødig. Jamen er det ikke det man kan læse ud fra drømmen om selvkørende ulykkesfri transportmidler såsom biler???

  • 3
  • 8

citat "Viden uden holdning er måske karakterløst, men holdning uden viden er tom snak". Har de mannesker ikke læst hvor mange der dør efter udskydelse af behandlinger for at skaffe reservekapacitet til covid-19, eller hvor mange de rbegår selvmord elelr hvor mange der dør pga af fejlbehandling i sundhedsektoren osv.

  • 1
  • 3

Bedre vejr og isolation har medført at folk drikker mere.

Kørte hjem fra stranden igår med familien, og åndede lettet op da vi endelig var hjemme. 3 farlige situationer:

  1. En ung karl smart (med venner i bilen) der lige skulle overhale 3 biler på vej ud af en by, og var få meter fra at ramme bilen foran os (en pensionist der heldigvis kørte noget under hastighedsgrænsen, men tilsyneladende ikke opdagede at han var meget tæt på at blive påkørt - han hverken bremsede eller trak ud til siden). Den unge "gut" så forskrækket og noget overrasket ud. Sikkert over at hans bilen ikke var så hurtig som han huskede (når han kører alene).

  2. En modkørende stor firhjulstrækker med en båd på traileren hvor chauføren lige skulle klø sig på benet eller samle noget (telefonen) op fra gulvet. Han sligrede og glemte også lige at traileren var noget bredere end bilen, så os i den anden side måtte et smut ud i rabatten.

  3. På villavejen kom der en, ellers velfungerende, bekendt fra en sidevej og han orkede ikke lige at dreje skarpt ("der plejer ikke at komme nogen") og var lige en smut ovre på midten af vores vejbane så vi måtte bremse kraftigt. Jeg slog ud med armen i irritation, men han hilste bare og kørte videre. WTF bro!

En tur på 18 km...

  • 4
  • 2

Eller planeterne der står pudsigt/mærkeligt.

Jeg har akkurat læst dit indlæg og køre derefter på arbejde gennem Frederiksberg.kl er 11:30 og der er ikke meget bil trafik. Jeg er på cykel og vejret er skønt.

1: Jeg krydser Finsensvej og pludselig sætter en bil igang og køre over for rødt. Vi er på den perfekte kolisionskurs, og jeg får lige tænkt vanvids bilist , på flugt fra politiet. Han får standset bilen og undskylder og ser forvirret ud.

2: næste lyskryds peter Bangsvej, en bil (suv) holder og skal til højre men den holder ikke op til lyskrydset. Da jeg kommer tættere kan se at en anden bil holder foran. Der er fodgængere i lyskrydset, og han har set mig men måske forsent på grund af (suv) og det underlige vejforløb. Han tager chancen og giver gas. En usædvanlig situation.

3: jeg køre gennem Carlsberg byen, ned af bakke gennem elefant porten. Af en side vej kommer en bil lidt for friskt op mod Hovedvejen. Vi er på perfekt kolisionskurs. Han kigger mod mig...hurtigt kigger han mod venstre. Der er et plankeværk. Med uændret hastighed og kigger i gen mod mig , så ligefrem og til venstre igen. Jeg er begyndt at nedsætte hastigheden allerede da han første gang kigger mod venstre, og tilpasser hastigheden så han ikke rammer mig hvis han har tænkt sig at gøre det han signalere. Han bremser bilen, men virker ikke rigtig tilstede og har travlt da han køre videre.

Det er alle højst usædvanlige situationer. 6.5km

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten