Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

EU skærer i flytrafikkens undtagelse for CO2-udledning

Illustration: Wikipedia/Arcturus

Indtil nu har en undtagelse fritaget fly, som fløj til og fra EU, fra at indgå i EU's forsøg på at reducere det samlede CO2-udslip, The EU Emissions Trading System (EU ETS). Men fra 2021 vil flytrafikken indgå i optællingen og vil derfor være tvunget til at skære ned på CO2-forbruget, uanset om de flyver til eller fra EU.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jamen det skal da nok blive godt. Så skal vi til at mellemlande i London eller Tyrkiet på langdisanceflyvninger. Så bliver det kun et kort ben der går udenfor EU.

  • 4
  • 3

Men fra 2021 vil flytrafikken indgå i optællingen og vil derfor være tvunget til at skære ned på CO2-forbruget, uanset om de flyver til eller fra EU

  • ja, hvis EU altså beslutter ændringen(?). Foreløbig er der kun tale om et oplæg fra Parlamentet; bemærk den afsluttende bemærkning:

The file now moves to negotiation between the Commission, Council and Parliament, known as trilogue, with the aim to reach agreement before the end of this year.

  • 1
  • 2

Og det er vel bare et fantastisk eksempel på, at der kun eksisterer globale løsninger på globale problemer. Når ét land kan ofre resten af verdens klima for egen kortsigtet vindings skyld, så er vi en anelse fucked.

Ikke at der er nogle nemme løsninger på det problem. Men nogen er nødt til at gøre noget, hvis ikke kloden skal blive ubeboelig for langt de fleste af dens nuværende beboere om måske bare 75-100 år.

  • 2
  • 5

Godt set.
vi er nok 15-20 (30?) år ude i fremtiden inden forslaget kommer fra nuværende format til implementering af laveste fællesnævner.

Airbus kan dog fremskynde det hvis de knækker koden på at sænke udledning/forbrug markant, og væsentligt før Boeing.

  • 3
  • 0

Godt set.
vi er nok 15-20 (30?) år ude i fremtiden inden forslaget kommer fra nuværende format til implementering af laveste fællesnævner.
Airbus kan dog fremskynde det hvis de knækker koden på at sænke udledning/forbrug markant, og væsentligt før Boeing.

Kan ikke se at dette har så mye med Boeing og Airbus å gjøre. De er ikke en gang motorprodusenter. Dagens turbofanmotorer er svært avanserte, komplekse og optimaliserte motorer. Det er liten grunn til å tro at disse motorene vil redusere sitt jetfuelforbruk i noen særlig grad, kanskje maks 10% over 20 år. Siste seksti år har en klart rundt 50%.

Disse motorene kan imidlertid gå på hydrogen og da kommer Airbus og Boeing inn, for da må nye fly komme inn med større flykropper for store hydrogentanker. Dette vil kun skje dersom EU eller andre overnasjonale organer setter krav til mindre CO2-utslipp per passasjerkm eller per tonnkm.

En løsning kunne også være syntetisk drivstoff lagd av strøm (elektrolyse -> hydrogen) og CO2 og CO2 tatt fra luften. En ville da fått gjenbruk av CO2 uten å øke mengden CO2 i atmosfæren. Problemet er at dette drivstoffet er svært dyrt, ca 16 kroner per liter (har jeg sett) mot dagens pris på jetfuel som er rundt 4 kroner.

  • 1
  • 0

@ Ketill Jacobsen

Prisen på brændstof, du nævener prisen 16 kr. , er da ikke et problem. Det bliver bare meget dyrere, at rejse med fly et stykke tid, indtil man har styr på "brændstof" fremstillingen og har fået "brændstoffet" ned i en konkurrence dygtig pris pris.

Priskurven for det kunstige brændstof vil alligevel en dag skære den opadgående pris på fossilbrændstof.

  • 1
  • 3

Prisen på brændstof, du nævener prisen 16 kr. , er da ikke et problem. Det bliver bare meget dyrere, at rejse med fly et stykke tid, indtil man har styr på "brændstof" fremstillingen og har fået "brændstoffet" ned i en konkurrence dygtig pris pris.
Priskurven for det kunstige brændstof vil alligevel en dag skære den opadgående pris på fossilbrændstof.

Dersom alle aksepterer en pris på 16 kr per liter så er det fint. Jeg er veldig skeptisk til den sterkt stigende lufttrafikken, så jeg betaler gjerne ekstraprisen. For min siste tur til Sør-Korea ville det dyrere drivstoff koste meg ca kr 8.400 kr ekstra (Oslo-Helsinki-Seoul og tilbake). Billetten kostet 4.400 kr tur/retur i sommer!

Hydrogen vil kanskje koste ca kr 7 per tilsvarende energimengde som en liter jetfuel. Flyet vil bli mer kostbart (større flykropp, dyre tanker) og forbruket vil øke med ca 10% (10% mer energi pga større motstand).

Fossile brensler blir utkonkurrert at fornybar energi i stadig større grad. Hvorvidt prisen på fossile brensler vil være oppadgående, avgjøres i stor grad om politikerne tar til vettet og stiller krav til redusert CO2-utslipp også for skip og fly!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten