andre skriver

EU-kommissionen: Fra 2026 er hybridbiler sorte

Illustration: Ford

Fra 2026 skal hybridbiler ikke længere betragtes som bæredygtige, fordi de også udleder CO2. Det har Kommissionen slået fast i et katalog over bæredygtighed i denne uge. Og det får regeringens støttepartier til at kræve, at hybridbilerne ikke længere skal anses som grønne, når transportaftalen skal genforhandles, skriver DR. For nuværende tæller hybridbilerne nemlig med i ambitionen om én million grønne biler på de danske veje i 2030. "De har en tank, man kan hælde benzin i, og en motor, der kan brænde benzin af, så på den måde er de jo ikke lige så grønne som rene el-biler," siger professor og transportøkonom Mogens Fosgerau til DR.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Guardian 14. maj 2021 12:38 1
Længere tid mellem Pfizer-stik øger kroppens immunitet
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi er nogle, der kunne overtales til en plugin hybrid som næste bil, indtil elbilerne kan erstatte en ICE fuldt ud. Men uden "afgiftshjælp" er det urealistisk. Jeg ville køre 85% af mine kilometer på el, men de sidste 15% ville være svære - selv med dagens bedste elbiler. Med en plug-in ville de 85% være på el, og kun de sidste 15% på benzin - det ville da være et meget godt skridt fremad ikke? Hvis jeg "blev tvunget" til en elbil, ville omkring 15-20% af min kørsel blive til fly istedet - det regnestykke er ikke positivt.

Jeg er lidt ked af jeg nåede at skifte bil, inden min model kom som plug-in til en pris, der ikke gjorde den uopnåelig... den begrænsede merpris ville jeg kunne spare på benzinen

  • 21
  • 14

Den sædvanlige binære pattebørnslogik fra Mogens Fosgerau. Hvis det er niveauet for debatten bliver løsningerne nok derefter.

Men hvis hybridbilerne ikke bliver sat i stikket og ladet op, så udleder de fortsat CO2 og er ikke mere miljøvenlige end deres benzin- og dieselfætre

Eldrift er også årsag til CO2 udledning. Både ved produktion og brug. Om de er bedre end plug-in hybrider og ICE afhænger af brug og hvor strømmen kommer fra. Oftest falder det ud til elbilens fordel, men det er ikke binært.

  • 13
  • 15

Og nogen - inklusive mig selv - vil aldrig røre ved en hybrid. Nedslag i afgift eller ej. Hvis man antager, at en ren ICEV indeholder 100 komponenter, så indeholder en sammenlignelig BEV måske 75. Og en PHEV indeholder så 150 komponenter. Rent gæt. Jeg har ikke belæg for de tal. Men en fornemmelse for at det nok forholder sig deromkring. Enhver komponent fejler på sigt. Det er en naturlov. Hvordan mon det vil gå, når alle de PHEV bliver 5-8 år gamle og begynder at svigte her og dér? Så bliver der rift om dygtige holistiske mekanikere til at reparere dem. Jeg tør ikke tænke på værditabet for ejerne. PHEV bliver vanvittigt uattraktive om få år.

  • 25
  • 10

Ja det er enormt trist at politikerne er på børnehave niveauet. EL er super rent 'siger vi' (For elkraftværkerne tælles ikke med som forurenere) Benzin er super sviner - det skal helt væk El/benzin hybrider røg desværre på listen af de onde fordi der står benzin på deres liste. Jeg har købt en EL/Benzin til mine rimeligt korte ture til arbejde. Helt som Henrik kommer jeg til at køre 70-80% på EL, men da der er en benzinmotor til at tage over for det sidste stykker (hvor der ikke er lademulighed) inden jeg er hjemme, så tæller den helt som en Sviner-bil. Så ingen afgiftslettelse til mig. Ingen fremtid i mit valg som 'kun' sparer 70% af benzinen.

For miljøet var det meget mere fornuftigt hvis man lagde vægt på EL biler der kan lade op der hjemme, (eller på de få ladestandere) men som også har en effektiv benzinmotor der kan lade/drive bilen i alle de situationer hvor EL ladning enten er ikke-eksisterende, eller for langsomt, eller optaget (etc) Er det 100% clean ?? Nej, for ikke al EL fra nettet er vindkraft, en hel del er stadig olie/kul Men 25% - 50% - 75% på EL er stadig meget bedre end 100% benzin/diesel - ØV - Hvis bare der rådede en smule ingeniør lignende fornuft hos vores 'elskede' ledere.

Fodnote: Måske var det også en ide at kigge på, hvorfor almindelige mennesker med et 'relativt' lille forbrug skal betale fuld KW pris for EL til hjemmet. Mens kæmpe virksomheder der bruger enorme mængder EL bliver givet en meget særlig favorabel industri takst.?

  • 11
  • 23

Hej.

Det er efter min mening et meget stort problem, at der er risiko for, at nogle personer kører for lidt på el og for meget på benzin/diesel i plugin-hybrider. Det er et problem, som man ikke bør lukke øjnene for. Man kan dog højst sandsynlig reducere dette problem ved at gøre en liter benzin og en liter diesel dyrere, mens el skal være billigt.

Et af problemerne ved de mange nuværende plugin-hybrider er, at batterierne er så små, så rækkevidden på el er alt for kort. Derfor bør batterierne i mange plugin-hybrider være større. Jeg synes derfor, at det er positiv, at Toyota Rav 4 plugin hybrid har en WLTP-rækkevidde på 75 km, så den linker jeg til. Ligeledes er det positivt, at Mercedes vist kommer med en Mercedes C-klasse plugin-hybrid med en rækkevidde på 100 WLTP-km. DIsse to biler kan være en vigtig brik i den grønne omstilling.

I fremtiden vil der måske køre mange el/brint-plugin-hybrider eller el/methanol-plugin-hybrider rundt på vejene. Det må tiden vise. EFter min mening er de plugin-hybrider, som jeg har nævnt i dette indlæg, lige så grønne som tilsvarende almindelige elbiler, dersom de bruges rigtigt. Det kunne være spændende at se nogle livscyklus-anelyser på Toyota Rav4 plugin-hybrid, Den kommende Mercedes C plugin-hyrbrid og nogle tilsvarende almindelige elbiler. Desværre er der som sagt en risiko for, at man kører for lidt på el i plugin-hybrider.

Man kan være for eller imod plugin-hybrider. Og man kan være uenig eller enig i forskellige dele af den nuværende trafik/personbil-aftale. F.eks er der flere ting i denne aftale, som jeg er meget uenig i. Men det vil efter min mening være utrolig dumt at genforhandle dele af den aftale inden pitstoppet i 2025 eller årene omkring 2025. Vi bør nemlig have ro på området.

Jeg linker her til Toyota Rav 4 plugin-hybrid, som i mine øjne er lige så grøn som en tilsvarende elbil.

https://fdm.dk/motor/biltest/toyota-rav4-o...

Kærlig hilsen Jan Hervig Nielsen

  • 4
  • 17

Målsætninger om " én million grønne biler på de danske veje i 2030" er i sig selv intetsigende, rent klimamæssigt. Målsætningen burde i stedet være formuleret i forhold til tilbagelagt strækning, feks at 70% af de kørte km bliver på el. Dette vil harmonere udmærket med en CO2 skat på brændstof, og i forhold til PHEVs er det nu den faktiske benyttelse, der bliver afgørende.

  • 24
  • 0

Vi er nogle, der kunne overtales til en plugin hybrid som næste bil, indtil elbilerne kan erstatte en ICE fuldt ud. Men uden "afgiftshjælp" er det urealistisk. Jeg ville køre 85% af mine kilometer på el, men de sidste 15% ville være svære - selv med dagens bedste elbiler.

Jeg hører ingen af de der kører elbil, ytre at nogen del af deres kørsel er svær. Lange stræk (længere end 3-400 km i ét stræk), tager i teorien lidt længere tid, da der skal lades op undervejs, men da ladetiden bruges på spise/tisse-pauser, tager det i realiteten ikke længere tid end i en ICE. Det er bare en hel del billigere.

De >90% af kilometrene, der ligger indenfor 3-400 km dagligt, er til gengæld en hel del nemmere, da man aldrig skal ind på en tankstation, og til forskel fra en PHEV har en BEV sin fulde performance til al daglig kørsel.

Undersøgelser fra bl.a. Fraunhofer, viser at ejere af PHEV udnytter elfunktionen mindre end halvdelen af hvad der skal til, for at leve op til den CO2-besparelse der gives afgiftsrabat for, og en del bruger den stort set ikke til andet end at regenerere lidt bremsestrøm.

Spritmonitor.de viser da også at en Mercedes E-klasse diesel-HPEV kører 19 km/l i gennemsnit, nogle endda kun 12 km/l, mens ingen er i nærheden af de 83 km/l som Mercedes reklamerer med.

Rabatten for PHEV-skiltet alene, betyder at en Mercedes E-220d med 197 hk dieselmotor er dyrere end en E-300e med 211 hk dieselmotor + 120 hk elmotor (=331 hk) og 13 kWh batteri, men batteriet er så lille at det trækker spændingen i bund, hvis man forsøger andet end mormorkørsel på ren el - og folk, der køber en Mercedes med 331 hk, begrænser sig næppe til mormorkørsel i 85% af kilometrene.

file:///C:/Users/Admin/Downloads/WS213%20FL%20prisliste%2013.04.2021%20EKSTERN.pdf

En Mercedes E-400d har samme effekt som E-300e, men er 282 kr dyrere, selvom den nok ville være billigere uden afgiftsrabat, så vi giver ca 300 kkr rabat for nærmest ingen CO2-besparelse, når folk køber en 300e frem for en 220d.

Man skal jo ligefrem have jord i hovedet for at betale mere for en 220d end for en 300e, så den har Mercedes regnet rigtig godt ud.

Hvad regeringen så har regnet ud, har jeg derimod svært ved at se.

  • 29
  • 5

Ja det er enormt trist at politikerne er på børnehave niveauet. EL er super rent 'siger vi' (For elkraftværkerne tælles ikke med som forurenere) Benzin er super sviner - det skal helt væk El/benzin hybrider røg desværre på listen af de onde fordi der står benzin på deres liste.

Så du mener det er ét fedt om man kører på el med 80% effektivitet eller på benzin med 20% effektivitet, uanset halvdelen af ladestrømmen kommer fra vedvarende energi, stigende til op imod 100% VE gennem bilens levetid?

Jeg skal ikke bedømme om dit indlæg repræsenterer børnehaveniveauet, men ingeniør-niveauet er det i hvert fald ikke.

  • 24
  • 3

Det største problem er at PHEV'er er hæmmende for omlægningen til elektrificeret persontrafik. Det skyldes at PHEV'er har små batterier og langsom ladning. Typisk vil en PHEV i løbet af en arbejdsuge optage et offentligt ladepunkt lige så meget som 4 - 5 rene elbiler.

Det skyldes at PHEV'en pga sit lille batteri typisk skal lades hver dag og da de fleste lader med 3½ kW optager de ladepunktet i 4 - 5 timer for at lade op - hver dag

En rimeligt moderne elbil kan køre en uge på på et godt opladt batteri og lader med 11kW så opladningen klares på 4 - 5 timer - én gang om ugen .

Jeg linker her til Toyota Rav 4 plugin-hybrid, som i mine øjne er lige så grøn som en tilsvarende elbil.

@Jan: Toyota så langt fra mijøvenlighed som en bilfabrikant kan komme. En gang var de foran med deres hybrider. I dag er de alene foran på misvisende markedsføring og greenwashing af deres sorte fossilteknologi

  • 13
  • 9

Er den uvisse km/l du argumenterer imod, eller har du ondt et sted over prisen på disse biler?

Nu har jeg ikke argumenteret for noget i denne sammenhæng, men en PHEV Mercer der skulle køre længere på en fiktiv liter benzin end min model 3 - hmmmmmm.

Det kan kun gøres med misvisende testformer. Spritmonitor.de er væsentligt mere retvisende end WLTP.

Da vores afgiftssystem er baseret på ovenstående forfejlet testmetode synes jeg personligt det er forkert at give de afgiftsfritagelser til PHEVer som vi giver. Miljøgevinsten er minimal og i nogle tilfælde endda negativ.

PHEVer er i bund og grund fossilbiler med en el-hjælpemotor. Hvis vi skal have elektrificeret bilparken er det unægteligt uheldigt at der sælges så mange nye PHEVer i disse år.

  • 6
  • 5

Et overset problem ved PHEV er den hurtige degenerering af batterier når de lades til 100% og aflades til 0 på daglig basis. PHEV kan altså kun køre væsentlige afstande på el i få år af deres levetid, medmindre der investeres i nye batteripakker. Et forsigtigt bud er at batteriet skal skiftes efter ca 1000 cyklusser svarende til ca hver 3. år!

  • 6
  • 9

Et overset problem ved PHEV er den hurtige degenerering af batterier når de lades til 100% og aflades til 0 på daglig basis. PHEV kan altså kun køre væsentlige afstande på el i få år af deres levetid, medmindre der investeres i nye batteripakker. Et forsigtigt bud er at batteriet skal skiftes efter ca 1000 cyklusser svarende til ca hver 3. år!

Sikke en omgang ukvalificeret vrøvl. Der er masser af erfaringer med batterier i hybrid løsninger og ingen nævneværdige problemer i garantiperioden (hvorfor mon garantien har den længde den har). Skyldes måske netop at batterierne kan cykles i deres optimale arbejdsområde.

Hvis batterier kun kunne holde til 1000 opladninger ville elbiler af alle slags være en utrolig dårlig idé. Vores bliver ladet mindst hver anden dag.

  • 5
  • 4

Hvis batterier kun kunne holde til 1000 opladninger ville elbiler af alle slags være en utrolig dårlig idé. Vores bliver ladet mindst hver anden dag.

Et el-bils batteri holder typisk kun til omkring 1000-1500 fulde op- og afladninger.

Kan bilen køre 400 km på en fuld opladning og tåle 1000 fulde opladninger, vil el-bilens batteri kunne holde til omkring 400 tusinde km.

En PHEV som har 50 km på batteriet ville tilsvarende kun holde til omkring 50 tusinde km før batteriet er degraderet mere end de omkring 70-80% som man taler om.

Det bliver endda lidt værre for PHEV bilen, idet man typisk vil belaste batteriet mere ved langt oftere at aflade mere end 20% og oplade over 80% pga. den langt lavere rækkevidde på el (ved daglig typisk pendler kørsel).

En ren el-bil med 400 km eller mere på batteriet vil man bare (hvis man har hjemmelader) oplade hver dag til 80%. Dvs. man dagligt ikke aflader til mere end måske 40% (daglig pendler kørsel på under de 160-200km).

Det bliver altså kun få gange årligt man belaster en ren el-bils batteri udover de 20-80% i modsætning til en PHEV.

  • 13
  • 4

Nu har jeg ikke argumenteret for noget i denne sammenhæng, men en PHEV Mercer der skulle køre længere på en fiktiv liter benzin end min model 3 - hmmmmmm.

Det kan kun gøres med misvisende testformer. Spritmonitor.de er væsentligt mere retvisende end WLTP.

Da vores afgiftssystem er baseret på ovenstående forfejlet testmetode synes jeg personligt det er forkert at give de afgiftsfritagelser til PHEVer som vi giver. Miljøgevinsten er minimal og i nogle tilfælde endda negativ.

PHEVer er i bund og grund fossilbiler med en el-hjælpemotor. Hvis vi skal have elektrificeret bilparken er det unægteligt uheldigt at der sælges så mange nye PHEVer i disse år.

Jeg må have formuleret mig uklart i mit forrige indlæg, så jeg prøver igen.

Som nævnt findes der bilmodeller, som både kan fås med benzinmotor uden anden drivmiddel, mens samme grundmodel kan fås med kombineret benzin og elmotor, altså en hybrid.

Mens benzinudgaven er opgivet til et bestemt benzinforbrug som kilometer per liter, så er hybridudgaven ligeledes opgivet til kilometer per liter, dog med lidt omregning, afhængig af hvorledes man anvender eldelen, og her ligger det springende punkt. Nogle udnytter eldelen meget mens andre ikke er så omhyggelige med den del. Det giver nogle store udsving i forbruget, altså det endelige opgivne kilometer per liter benzin.

Imidlertid - - så vil hybridudgaven, trods bilens højere vægt og køremønster, næsten altid køre længere per liter benzin end den tilsvarende rene benzinudgave, - - eller har jeg overset noget?

Ad prisen og afgifter, så ser jeg ikke et problem i ar hybridbiler har mindre afgifter, men måske skyldes det at jeg aldrig nogensinde har prøvat at være misundelig eller have ondt af at andre folk kommer billigere til en bil end mig selv.

  • 3
  • 8

Et el-bils batteri holder typisk kun til omkring 1000-1500 fulde op- og afladninger.

Man kan lave et forsøg der viser sådan, men det er alt for forsimplet betragtning.

Batteridegradering er overvejende grad bestemt af hvordan batteriet bliver brugt - SOC, temperatur, hastighed på ladning og afladning... Man kan ødelægge et batteri på under 50 cyklusser uden omtanke og det lille battery i f.eks en Toyota hybrid holder snildt 8år selvom det cykler i SOC konstant.

  • 6
  • 2

Batteridegradering er overvejende grad bestemt af hvordan batteriet bliver brugt - SOC, temperatur, hastighed på ladning og afladning

SOC er vel netop det Jonas Engelhardt Frydkjær pointerer er problemet. Den cycles meget mere i en PHEV.

Ja, temperatur og opladnings og afladninghastighed betyder også noget for et batteris levetid. Men hvormed ændres det ved små batterier kontra store batterier (som skulle være til fordel for et lille batteri som i en PHEV)?

  • 6
  • 1

Hvordan opgiver elbilfabrikanter egentlig rækkevidden? Er det distancen mellem 100 procent på batteriet til den løber helt tør for strøm?

Jeg tror ikke der er noget entydgt svar her. Nogle elbiler har faktisk angivet anvendt batteri-størrelse på fx 75 kWh, mens batteriet måske er på 78 kWh (det forhindrer en total afladning af batteriet - og dermed bedre holdbarhed).

Men jeg ved faktisk ikke om det gælder alle.

Jeg kender ikke detajlerne omkring hvordan rækkevidde beregnes (fx WLTP) . Ved reviews og test af elbiler er der nogle som kører dem helt flade.

  • 10
  • 1

En PHEV med en batteri-rækkevidde er perfekt til måske 80% af pendlerne. I praksis vel langt den største del af pendlertrafikken, hente unger kørsel, og søndagsbageren kunne klares på el. Når man nogle gange kører længere er kombinationen af el+benzin med regenerering også ret god. Opladningen klares med mormor kabel mens bilen holder på arbejdspladsen og derhjemme. Whats not to like? Det er i min optik også en bedre udnyttelse af materialerne som bruges til at fremstille batterier, hvilket er en voldsomt miljøbelastende proces, ved at flere biler har lidt mindre batterier, men at disse batterier samlet leveret mere kørsel pr installeret kWh. Så PHEV er et virkelig god løsning.

  • 7
  • 10

Birgitte Pedersen

SOC er vel netop det Jonas Engelhardt Frydkjær pointerer er problemet. Den cycles meget mere i en PHEV.

Ja, temperatur og opladnings og afladninghastighed betyder også noget for et batteris levetid. Men hvormed ændres det ved små batterier kontra store batterier (som skulle være til fordel for et lille batteri som i en PHEV)?

Det hænger på softwaren, men generelt holder plugin hybriders batterier længere end rene elbilers selvom de er mindre, da motoren lader batterierne.

Det eneste problem med plugin hybrider er at de faktisk nærmest aldrig oplades ved standere i praksis. Hvis man dagligt rejser mellem slagelse og Kbh. så kunne man, hvis der var lademuligheder på begge destinationer køre turen til og fra dagligt uden at bruge andet en el.

Mine bekendte, der har plugin hybrider praler med muligheden, men kan ikke bruge den, da de ikke får parkeret ved plugin muligheder eller glemmer det hjemme.

  • 0
  • 9

Jeg håber da at jeg tager fejl. Jeg synes det er problematisk at folk køber PHEV i bedste mening kun for at opdage at batteriet har reduceret funktion efter nogle år.

Bortset fra den øgede tekniske komplexitet (som er et problem imellem producenter og brugere!), så PHEV en god pendlerløsning når brugt rigtigt = 1-2x opladninger pr. døgn!

Mon ikke fabrikanterne tager højde for den øgede daglig-fuld-brug af batteriet, men hvor stort problem er det egentlig for en PHEV at midste 20% af batterikapasiteten?

  • 7
  • 2

Imidlertid - - så vil hybridudgaven, trods bilens højere vægt og køremønster, næsten altid køre længere per liter benzin end den tilsvarende rene benzinudgave, - - eller har jeg overset noget?

Ad prisen og afgifter, så ser jeg ikke et problem i ar hybridbiler har mindre afgifter, men måske skyldes det at jeg aldrig nogensinde har prøvat at være misundelig eller have ondt af at andre folk kommer billigere til en bil end mig selv.

Hvis du slår en række PHEV'er op på spitmonitor.de vil du se at de i mange tilfælde kører kortere pr liter end de tilsvarende benzin udgaver - så det med deres miljøvenlighed er begrænset. Det er man ogspå begyndt at indse andre steder i verden. Flere store byer rangerer ikke PHEVer som ZEV og de opnår derfor ikke de "grants" som rigtige ZEVer elbiler (BEVer).

Der ud over finder jeg det absurd at en Mercedes PHEV skal kunne køre længere på en beregnet liter brændstof end min Tesla model 3. Mercedes PHEV 83 km/l og Tesla model 3 køre 76 km/l begge efter WLTP. Det er WLTP standarden der er helt i skoven i forhold til virkeligheden.

Desværre er vores folkevalgte fuldstændigt domineret i denne misforståelse - nok kraftigt hjulpet af bilindustrien. De ser tilsyneladende ikke det problem der opstår med de mange PHEV'er. Ekstra pres på ladestandere som der skal bygges 4 - 5 gange så mange af for at dække behovet, hvis der er mange PHEV'er. Problemet med presset på ladepunkterne betyder at flere vælger en PHEV i stedet for en rigtig elbil, så de folkevalgte skubbe med afghiftsfritagelsen af PHEVerne i den forkerte retning. Der ud over at vi i 2030 står med 8-9 år gamle biler med fossilmotor (PHEVer) som vi nu skal lave dyre skrotningsordninger for at få dem ud af CO2 regnskabet. Det er det som EU har indset hvorfor de ikke vil rangere PHEV'er som grønne biler efter 2025.

For staten er det en økonomisk dødsejler. Man giver afgiftsfritagelse til biler (PHEVer) der udleder CO2 når der er alternativer uden udledning. Derefter skal vi 8-9 år senere betale for at fjerne PHEVerne igen med en skrotningsordning.

Ebberød bank?

  • 12
  • 4

Og at de batterier som kommer i er mindre miljøbelastende.

Det vil helt klart være godt - konsekvent - at nedbringe miljøbelastningerne ved industriel produktion, men hvorfor er det lige miljøbelastningen ved produktionen af batterier som ofte bliver trukket frem.

Så vidt jeg er orienteret er alle ikke kinesiske batteriproducenter optaget af at nedbringe miljøbelastningerne meget mere end fx producenter af underholdningselektronik - eller olieproducenter for den sags skyld.

  • 7
  • 0

Jeg har købt en PHEV, da jeg ikke kunne finde en BEV, der kunne (måtte) trække min campingvogn og havde plads til hunden bagi. Det kommer om et par år - det ved jeg, men lige nu havde jeg ikke råd til en bil i Tesla X størrelse.

Til daglig kan jeg køre på job og hjem på en opladning, men jeg kan også lade på arbejde (Clever), så jeg har abonnement og betaler derfor en fast pris pr. md (har også en ren elbil). Jeg kører vel ca. 85% af min kørsel på el nu i PHEVen og selvfølgelig 100% i BEV'en. I alt er vi gået fra en brændstofregning på 3000kr. til ca 400kr. Jeg tænker, at det er ok for miljøet. Om det bliver dyrt for min pengepung ved jeg ikke, men det vil tiden jo vise. Jeg er ok glad for mine valg pt.

  • 7
  • 1

Hvis man dagligt rejser mellem slagelse og Kbh. så kunne man, hvis der var lademuligheder på begge destinationer køre turen til og fra dagligt uden at bruge andet en el.

92 km på motorvej på ren el i PHEV?

Jeg må indrømme, at jeg tvivler ganske meget på det. Rigtig, ganske meget.

Det vil jo kræve en WLTP-rækkevidde på 115-120 km - det er der vist ikke mange PHEV'er, der kan klare. Og da slet ikke om vinteren.

  • 10
  • 1

Nu kan jeg se i den lange række af gode indlæg, at ING besidder en række debatlystne og velinformerede brugere. Det er super godt.

Så nu tillader jeg mig at stille et par spørgsmål:

Hvorfor skal det være så sort/hvidt?

Er phev ikke en ok midlertidig løsning i en gigantisk omstilling?

Der sidder givetvis en ret stor masse af bilejere som ikke lige er klar på at køre elektrisk, men som måske kan overtales til at “prøve det af” i en phev.

Der er et ladenetværk som skal udbygges, kørselsmønstre der skal gentænkes og teknologi der skal modnes.

So what, at der i denne lille parentes af en årrække bliver givet en rabat til phev (?) Hvis vi alle tror på en elektrisk fremtid, er denne debat om rabatter til phev så ikke aldeles irrelevant, set i lyset af det behov der er for at omstille os til hvad mobilitet er for en størrelse i fremtiden.

  • 4
  • 4

Der sidder givetvis en ret stor masse af bilejere som ikke lige er klar på at køre elektrisk, men som måske kan overtales til at “prøve det af” i en phev.

Helt enig. Vi købte en ren elbil og en PHEV ca. samtidig, og når man er vant til at køre på el, så bliver man sådan lidt sur/øv agtig, når PHEV'en tænder for benzinmotoren. Det er bare med at komme hjem og lade. Den næste bliver helt sikkert en ren BEV. Når man først har prøvet det, så gider man ikke rigtig fossilbiler længere.

  • 9
  • 0

Min egen “rejse” af de seneste biler var fra golf7 til Toyota hybrid - der kunne jeg mærke at jeg synes det var fedt når den kørte el. Hvilket den alt for sjældent gjorde eller kunne. Og så stod vi, da leasingkontrakten på Toyotaen ophørte og skulle købe ny. Hvis enyaq modelY, id4 eller lignende havde været tilgængelig så var jeg nok hoppet på en af dem. Men det var de ikke. Så det blev en Passat gte - vi SKAL have det store bagagerum og anhængertræk.

Og jeg kører 99% af alle km på el. Vi har 3500km i den og været forbi en tankstation 2 gange. Første gang for at fylde bilen da vi afhentede hos vw. Og det irriterer mig da, hvis jeg ikke kan komme til en ladestander eller bilen bliver presset lidt og slår over på benzinmotoren. Der er ingen tvivl om at jeg vil vælge el næste gang. Mine forældre har endnu mindre dagligt kørselsbehov, men de kan slet ikke se sig i elbil. Og her kommer min pointe omkring, at måske kan phev overtale den mere “konservative” del af befolkningen til at prøve det af.. en bil er jo en gigantisk udgiftspost, så man skal helst ikke gøre et fejlkøb og gøre det værre end nødvendigt.

BEV skal nok blive fremtiden. Jeg håber bare vi får løst problemerne omkring: 1) der er mere end én standard for ladelabler, 2) ladestandere er private udbydere, efter min mening burde de alle være offentlige og så køber man som forbruger et abonnement til at kunne lade. Så skal man ikke ligge og køre rundt for at finde en ladestander i ens eget netværk - for de er alle i samme netværk. 3) at ladekabler manuelt skal flyttes mellem biler - det skal automatiseres så man bare parkerer bilen og så bliver den ladt op. Hold op hvor er det dog ofte at der holder biler og spærrer ladepladser langt tid efter at bilen er ladt helt op. Jeg håber at måden vi tænker opladning på i dag, ændrer sig i fremtiden.

  • 5
  • 1

Hvorfor skal det være så sort/hvidt?

Er phev ikke en ok midlertidig løsning i en gigantisk omstilling?

Jeg tror du skal lede efter svaret i oplevelsen af hvor meget det haster med omstillingen. Jeg kender til en del mennesker der har købt en PHEV. Når jeg ser på og spørger til deres behov må jeg konkludere at deres køb af en PHEV var et overflødigt valg af en dyr overgangsteknologi. Det kunne have sparet PHEV købet, sparet penge og være hoppet direkte på en elbil. Deres begrundelse for valget ef en PHEV var det, at de var udsikre på om deres behov kunne blive dækket af en elbil.

Når jeg så her taler for/skriver om problemet med PHEV'er dækker det to elementer:

  • PHEVer lader langsomt og har små batterier. De skal derfor lade ofte (dagligt?) og blokerer på denne måde ladestandere i i forholdmæssigt lang tid. På denne måde forværrer de elbilisterne mulighed for at lade og skaber mere utryghed om man kan springe ud et køb af en ren elbil. Det forsinker den nødvendige overgang
  • for hver PHEV der sælges i dag har vi en ekstra (overflødig?) bil med fossilmotor der skal pilles af markedet hurtigst muligt da den i sidste ende udleder CO2. Mit gæt er, at vi ud over at give afgiftsfritagelse til PHEV'erne kommer til at betale en forhøjet skrotningsafgigt i 2035 for at få dem af vejen igen. På mig virker det som Ebberød bank.

Jeg er så godt klar over at der er et lille mindretal der endnu ikke kan få dækket deres behov for transport med en elbil, men var det så ikke klogere at de købte en brugt fossilbil end at vi får endnu en PHEV på vejene. Grundlæggende er opgaven vel at vi skal have biler med fossilmotor ICEV, HEV og PHEV ud af vores transport system hurtigst muligt.

Set fra min vinkel er PHEVer bilfabrikanternes forsøg på at fastholde kunderne i den gamle dyre og servicekrævende teknologi som en fossilmotor er. Kunderne betaler og fabrikanterne og deres forhandler/servicenetværk og det tilhørende kickback system til fabrikanterne tjener pengene.

  • 5
  • 2

Nå en bil køre på el strøm så spades der fossilt brændels, det er vil hvad det hele handler om!

Så når der sættes støm til bil med forbrænding motor, så bliver der undlet mindre.

Jeg kan læse mange mener at PHEV er et teknologiske misfoster, der hurtigs muligt skal stoppes, så folk kan købe sig den ægte vage: "en elbil"

Men rigtig mange vil gere have friheden i deres bil til at kunne køre langet , unden at bruge 1 til 2 dage ekstre på leder efter opladning, derfor ønsker de ikke en elbil.

Det er ingen naturelov at en PHEV skal køre på forssilt benzin! Den kunne godt køre på metanol lavet ved med overskund varme fra køling samt overskuds produktion fra solceller.

Man må håbe at der bliver bygget nogle flere opladerstander, så fork i El-biler ikke bliver så forbitrede på plugin hybrid biler, fordi de også bruger opladere!

  • 2
  • 4

Men rigtig mange vil gere have friheden i deres bil til at kunne køre langet , unden at bruge 1 til 2 dage ekstre på leder efter opladning, derfor ønsker de ikke en elbil.

Det er ingen naturelov at en PHEV skal køre på forssilt benzin! Den kunne godt køre på metanol lavet ved med overskund varme fra køling samt overskuds produktion fra solceller.

Det er lige præcist denne slags misinformation der er årsagen til at debatten bliver så polariseret. Det tager ikke 1-2 dage ekstra at tage elbilen på ferie. Vores senere tur til Bruxelles tog maks 20 min. mere end hvis vi havde kune tanke fossilt. I det store egenskab ville det være blevet til ingen ting da vi havnede i en motorvejskø på 2 timer på turen

Hvad angår produktion af fossil lignende brændstoffer fra oveskudsproduktion vil jeg mene, at den oveskudsproduktion ikke er tilstede før efter vi har omlagt hele energisektoren væk fra fossiler. Indtil da skal vi udnytte hver eneste kWh så omhyggeligt som muligt. at lave metanol, brint eller andet vil medføre et enormt spild af energi (80%)

  • 8
  • 1

Det er lige præcist denne slags misinformation der er årsagen til at debatten bliver så polariseret.

Kære Jens

Der polariserer debatten er når man hævder at andre agumenter end ens egen er misinformation!

At du planlægger en en tur til Bruxelles, så den den kun tage 20 minutter mere, ændre ikke ved folks følgse af frihed. Hvad med en spontan tur til Milano - kan din smarte elbil klare det hurtiger en min gamle Ford Ka?

Indtil da skal vi udnytte hver eneste kWh så omhyggeligt som muligt. at lave metanol, brint eller andet vil medføre et enormt spild af energi (80%)

80 % spild af enegi!!

Nå kan man jo bruge varmepumper og udnytte divesse system effekter og på denne måde få en rigtig godt virkningsgrad på hele systemmet. Dette er rigtigt godt alternativ til prøver sender strømmen ud på netteværket til forbruger som der ikke er der i det pågældende tidsrum. fordi alle andre solceller også laver max strøm på samme tidspungt.

  • 2
  • 11

Jeg håber bare vi får løst problemerne omkring: 1) der er mere end én standard for ladelabler, 2) ladestandere er private udbydere, efter min mening burde de alle være offentlige og så køber man som forbruger et abonnement til at kunne lade. Så skal man ikke ligge og køre rundt for at finde en ladestander i ens eget netværk - for de er alle i samme netværk. 3) at ladekabler manuelt skal flyttes mellem biler - det skal automatiseres så man bare parkerer bilen og så bliver den ladt op. Hold op hvor er det dog ofte at der holder biler og spærrer ladepladser langt tid efter at bilen er ladt helt op. Jeg håber at måden vi tænker opladning på i dag, ændrer sig i fremtiden.

1) Er der? Jeg synes alle nye biler har Mennekes Type 2 til AC og CCS for DC hurtigladning?

2) Man kan da tegne abonnement hos de private. Men roaming er rigtignok noget rod. Det svarer lidt til at man har OK kort og det så koster 35kr./L at tanke hos Shell. Jeg vil tro, at der kommer noget fra EU omkring det. Personlig har jeg Clever abonnement. Det er ganske rart, da der ikke kommer nogen overraskelser.

3) Tesla har løst dette problem ved at man betaler overpris, når den er færdig med at lade. Generelt skal der bare flere ladere op. Men hvis man som mig har parcelhus, så lader man stort set aldrig andet end hjemme, med mindre man er på langtur, og så er det primært hurtigladere ved motorvejen. Der kommer til at være kø ved dem, hvis ikke de bliver udbygget ret hurtigt, men mon ikke det også sker. Tankstationerne burde gå ind i det, men det gør de jo nok også på et tidspunkt. Circle K gør det da i Norge.

  • 6
  • 1

Jeg tror du skal lede efter svaret i oplevelsen af hvor meget det haster med omstillingen.

Der tror jeg at du har en god pointe. Her går det IMO ofte galt i debatterne, fordi man diskuterer på forskellige præmisser. Nu er der jo stor forskel på tykkelse af hud, men med dig tør jeg godt gætte - at du deltager fordi du har en holdning til hvad vi ALLE bør gøre, - true? Mange af os forsvarer den enkeltes ret til at tage egne valg, og til priser man kan betale. Disse retninger ender ikke nødvendigvis samme sted.

  • 2
  • 11

folks følgse af frihed. Hvad med en spontan tur til Milano - kan din smarte elbil klare det hurtiger en min gamle Ford Ka?

Det må så være folks drøm om frihed. Den tur lyder som et mareridt på 4 hjul En tur man foretager en gang i sit liv, men bliver ved med at drømme om resten af livet. Har en bekendt der bliver ved mig at fortælle mig om en tur til Italien, med 2 voksne og 2 børn i vw Lupo. En dag fik jeg mulighed for at køre en tur i den bil.

Ja tak for kaffe!.. god (tor)tur til italien.

  • 9
  • 3

ladekabler manuelt skal flyttes mellem biler - det skal automatiseres så man bare parkerer bilen og så bliver den ladt op. Hold op hvor er det dog ofte at der holder biler og spærrer ladepladser langt tid efter at bilen er ladt helt op.

Nu sidder ladestikket jo bag et dæksel på bilen, og netop der er der ingen standard, så den del er nok ikke enkelt at automatisere for at få bilen ladet op. Der er på mange P-pladser med ladestander en tidsbegrænsning f.eks. 3 timer, så længere tid for at blive ladet helt op koster en bøde. Det til trods for at det normalt er gratis i zonen at parkere elbilen. Fra ca 80 % falder ladeeffekten, så der er intet vundet.

  • 0
  • 0

Der er på mange P-pladser med ladestander en tidsbegrænsning f.eks. 3 timer, så længere tid for at blive ladet helt op koster en bøde. Det til trods for at det normalt er gratis i zonen at parkere elbilen. Fra ca 80 % falder ladeeffekten, så der er intet vundet.

Hvorfor placerer man ikke bare for eksempel fire pladser - to og to overfor hinanden, og en central ladestander med et kabel som kan nå ud til fjerneste hjørne af pladserne? Så kan man bare skifte rundt med kablet uden at flytte biler. Noget teknisk som forhindrer det?

  • 1
  • 5

Nu er der jo stor forskel på tykkelse af hud, men med dig tør jeg godt gætte - at du deltager fordi du har en holdning til hvad vi ALLE bør gøre, - true? Mange af os forsvarer den enkeltes ret til at tage egne valg, og til priser man kan betale.

Det er fint at forsøge at pudse egen glorie, men det er ufint i en diskussion at tillæge andre bestemte motiver og/eller holdninger.

Ordentlige diskussioner består af fremlægge egne synspunkter åbent og redeligt og holde sig fra at tillægge andre motiver/holdninger

  • 4
  • 1

Hvorfor placerer man ikke bare for eksempel fire pladser - to og to overfor hinanden, og en central ladestander med et kabel som kan nå ud til fjerneste hjørne af pladserne? Så kan man bare skifte rundt med kablet uden at flytte biler. Noget teknisk som forhindrer det?

Dette er faktisk gjort rigtigt mange steder over de sidste mange år. Se fx. her omkring den dobbelte Eon lader ved Høje Tåtrup rådhus: https://www.google.com/maps/search/H%C3%B8...

Jeg tror at grunden til at det ikke altid sker er, at parkeringsforholdene ikke tillader det

  • 2
  • 0

Det er fint at forsøge at pudse egen glorie, men det er ufint i en diskussion at tillæge andre bestemte motiver og/eller holdninger.

Ordentlige diskussioner består af fremlægge egne synspunkter åbent og redeligt og holde sig fra at tillægge andre motiver/holdninger

Rolig nu, må have fejlvurderet tykkelsen af huden. (Det er da utrOligt så sarte folk er). Jeg konstaterer blot at du skriver meget om 'at vi skal se at få fart på den grønne omstilling' - ish. Er det helt forkert tolket? Du kører selv elbil, men deltager alligevel her med et ønske om at andre også skifter til elbil. Er det også at 'gætte for langt' eller at træde dig for nær?

Jeg pudser ikke egen glorie. Jeg forklarer at vi er mange, som slet ikke vil påtvinge nogen et bestemt valg af biler (eller andet). Jeg er da ligeglad med hvilken bil(type) min nabo køber.

  • 1
  • 10

Hvorfor placerer man ikke bare for eksempel fire pladser - to og to overfor hinanden, og en central ladestander med et kabel som kan nå ud til fjerneste hjørne af pladserne? Så kan man bare skifte rundt med kablet uden at flytte biler. Noget teknisk som forhindrer det?

Hvorfor tager du det op igen, når du har fået svar på netop det spørgsmål for længe siden.

Forstod du ikke svarene den gang, kan du ikke huske så godt eller vil du bare føre dig frem?

I øvrigt har jeg ingen problemer med at mene, at alt andet end elbiler burde forbydes - som så meget andet skadeligt er forbudt. Jeg er da absolut ikke ligeglad med, hvad min nabo kører i - vi har klima- og miljøproblemer, der kræver noget af os alle. Og vil man ikke forbud, så lad os fordoble priserne på fossile brændstoffer hvert tredje år.

  • 9
  • 3

Hvorfor tager du det op igen, når du har fået svar på netop det spørgsmål for længe siden.

Forstod du ikke svarene den gang, kan du ikke huske så godt eller vil du bare føre dig frem?

I øvrigt har jeg ingen problemer med at mene, at alt andet end elbiler burde forbydes - som så meget andet skadeligt er forbudt. Jeg er da absolut ikke ligeglad med, hvad min nabo kører i - vi har klima- og miljøproblemer, der kræver noget af os alle. Og vil man ikke forbud, så lad os fordoble priserne på fossile brændstoffer hvert tredje år.

Må hellere dele mine svar op, så jeg ikke også bliver dadlet for 'monsterlange' indlæg.

Jeg spurgte vist om det samme forhold for længe siden. Jeg kan ærlig talt ikke huske svaret, så jeg prøvede igen af flere årsager.

  1. Måske var ”svaret” negative thumbs, eller for den sags skyld positive. Det er jo ikke et svar da thumbs fortæller helt nøjagtigt ingenting, - som i ingenting! Endvidere er thumbs anonyme, så de er jo værdiløse. Af samme grund ønsker jeg at få motiverede reaktioner, som – og det må jeg give dig denne gang – næsten gav mig og ikke anonym.
  2. Hvis svaret var reel teknisk, så har jeg glemt det må jeg indrømme. Måske kan du huske det Jan, ligesom du åbenbart kan huske mine andre indlæg. Amazing.
  3. Da denne tråd ligesom mange andre i nogen omfang handler om adgangen til ladestandere, så kunne det være at der var 'løbet mere vand under broen' og det kan lade sig gøre med omtalte opstilling.
  4. Så viser det sig sørme ifølge Jens Kjellerup #50 at det KAN lade sig gøre, så jeg fik noget ud af at stille spørgsmålet, og tak for det Jens.
  5. Fører jeg mig herved frem?
  6. Hvordan kan det være at du Jan, hellere vil bruge lang tekst på at skælde ud over at jeg tog emnet op igen, i stedet for blot at forklare sammenhængen, eller blot at bakke Jens Kjellerup op? Hvor for denne aggressive attitude? Oplever du at jeg har en aggressiv attitude?
  • 2
  • 9

Dette er faktisk gjort rigtigt mange steder over de sidste mange år. Se fx. her omkring den dobbelte Eon lader ved Høje Tåtrup rådhus: https://www.google.com/maps/search/H%C3%B8...

Her er der nu ikke noget med at skifte rundt på ét fast kabel mellem fire biler, som HJN mener er så smart.

Der er tale om to ladestandere med tilsammen 4 udtag baseret på, at hver bilist medbringer sit eget kabel. Derfor er der 1 p-plads pr. udtag - og ikke noget behov for at flytte rundt på et fast kabel, som i øvrigt slet ikke er der.

Fire biler kan lade samtidig. Det er så også noget smartere en en stander med ét fast kabel, som bilisterne på fire parkeringspladser så skal slås om for at lade en efter en - som HJN så gerne vil have det.

  • 4
  • 1

Hvis svaret var reel teknisk, så har jeg glemt det må jeg indrømme. Måske kan du huske det Jan, ligesom du åbenbart kan huske mine andre indlæg. Amazing

1. Almindelige ladere har slet ikke noget kabel. Bilisterne medbringer selv. Mener du, at andre bilister skal brug mit kabel? Subsidiært - hvor skal den næste bilist lægge mit kabel, så det ikke bliver stjålet? 2. Kablet låses fast til bilen, så det ikke kan fjernes uden at låse bilen op. Også en beskyttelse mod tyveri. 3. Lange kabler er en sårbar del af standeren, fordi de uværgerligt vil blive kørt over på et tidspunkt.

Det er altså ret nemt.

  • 6
  • 4

I øvrigt har jeg ingen problemer med at mene, at alt andet end elbiler burde forbydes - som så meget andet skadeligt er forbudt. Jeg er da absolut ikke ligeglad med, hvad min nabo kører i - vi har klima- og miljøproblemer, der kræver noget af os alle. Og vil man ikke forbud, så lad os fordoble priserne på fossile brændstoffer hvert tredje år.

Så du mener at alt andet end elbiler burde forbydes. Er det fra dags dato, eller er der en udløbsdato?

For det første har mine naboer aldrig inspireret mig for mine bilvalg. Måske fordi de vælger leverpostejbiler – I guess. For det andet så oplever jeg at samfundet udvikler sig i en eskalerende mavesur retning, hvor 'dydens smalle sti' bliver smallere og smallere. Krænkelseskulturen breder sig med lynets hast og der peges fingre ad de andre så fingrene dårligt kan slå til. Hvad skete der med 'live and let live'?

Med risiko for at få på puklen for at nævne det igen, så går disse diskussioner ofte galt fordi man diskuterer på forskellige præmisser. Den ene part taler om æbler mens den anden taler om pærer, uden at erkende forskellen. Jeg (og uhadada – jeg må hellere undgå at gætte på hvad andre gør (selvom jeg har et godt bud)) taler om hvilke biler vi har mulighed for at købe og eje indenfor behov og budget. Jo – jeg vil gerne have en elbil engang det bliver muligt. Indtil da ønsker jeg at være godt rustet med hensyn til teknik og logistik. Dette ønske er der så nogen som ser skævt til. Med min livserfaring er jeg ganske overbevist om at jeg ikke kan ændre verdens skæve gang ved stor opofrelse og 'bedre' nattesøvn. Skulle jeg gældsætte mig til over skorstenen for symbolpolitik? Gæt mit svar - - jo du må godt.

  • 2
  • 11

Hvordan kan det være at du Jan, hellere vil bruge lang tekst på at skælde ud over at jeg tog emnet op igen, i stedet for blot at forklare sammenhængen, eller blot at bakke Jens Kjellerup op? Hvor for denne aggressive attitude? Oplever du at jeg har en aggressiv attitude?

Ja, det oplever jeg. Det er ret provokerende spørge om de samme ting igen og igen med få måneders mellemrum - og hver gan forvente at få et pænt og tålmodigt svar. Spild af andres tid - og næppe et udtrykt for videbegærlighed.

  • 10
  • 3

Nåh - sorry, troede at der var et kabel på elstanderen. Måske en fordom fra benzinstanderen, da jeg nemlig ikke selv medbringer en slange med påfyldningspistol. Tak - så fik jeg det på plads.

Sidst skrev du: Nå for pokker, jeg vidste ikke, kablet blev låst. Så det vidste du jo godt. Jeg kan kun konkludere, at svarene slet ikke interesserer dig i trangen til at provokere.

Lige om lidt kommer du så med det gamle billede fra en Tesla lynladestation og siger, jamen seee - der er jo et kabel.

Og svaret er det samme som sidst - det er en lynlader....

  • 7
  • 3

Sidst skrev du: Nå for pokker, jeg vidste ikke, kablet blv låst. Så det vidste du jo godt. Jeg kan kun konkludere, at svarene slet ikke interessere dig i trangen til at provokere.

Og så søgte Jan A. Nielsen minsandten tilbage til korrespondancen fra sidste gang. Hvem er ikke målløs?

Fortæller du os i ramme alvor - at jeg skrev mit spørgsmål #47 (ulejligede jeg mig med) blot for at provokere dig?

Hvilken planet bor du på?

  • 2
  • 12

Fortæller du os i ramme alvor - at jeg skrev mit spørgsmål #47 (ulejligede jeg mig med) blot for at provokere dig?

Hvorfor opfører du dig ellers som værende uden for pædagogisk rækkevidde og stiller de samme efterhånden meget dumme spørgsmål igen og igen? Det eneste, der står klart, er, at det ikke er for at blive klogere.

Gad vide, hvor lang tid der denne gang går, før du igen fremsætter et forslag om at flere biler da bare skal flytte kablet fra den ene til den anden i løbet af natten, efterhånden som de bliver ladet op?

  • 11
  • 4

Så viser det sig sørme ifølge Jens Kjellerup #50 at det KAN lade sig gøre, så jeg fik noget ud af at stille spørgsmålet, og tak for det Je

Han misforstod jo så spørgsmålet og svarede kun på layoutet af p-pladserne, ikke den elektriske problemstilling. Der er tale om to ladestandere med hver to udtag, så fire biler på fire p-pladser (via egne kabler) kan lade samtidig... Der flyttes ingen kabler her.

At en ladestander har to udtag til to parkeringspladser ved siden af hinanden er ganske normalt. At man så kan placere to ladestandere over for hinanden og på den måde betjene fire biler på 2 x 2 pladser er ikke nogen særlig revolution - det kunne jo lige så godt være 1 x 4 - men man sparer selvfølgelig nogle få meter installationskabel med 2 x 2 løsningen.

  • 5
  • 2

@ Birgitte Petersen

En PHEV som har 50 km på batteriet ville tilsvarende kun holde til omkring 50 tusinde km før batteriet er degraderet mere end de omkring 70-80% som man taler om.

Du bør nok skjelne mellom teori og praksis. Praksis viser at PHEV's batterier holder meget godt. For å sjekke slo jeg opp på spritmotor.de og fant en Mitsubishi Outlander 2013-modell som siste 23.000 km har et snittforbruk på 3,8 liter per 100 km. Første måling var 2,1 liter og siste måling ved 150.000 km var også 2,1 liter per 100 km. En periode hadde høye målinger mens første havdel lå i området 2,1 til 2,5.

Jeg har til dags dato til gode å lese om noen som har et stort fall i batterikapasitet i deres PHEV-biler. Om det var tilfelle så ville slike biler få et svært dårlig rykte. Jeg vil anta at batteriene de bruker tåler spesielt mang sykler og at en kjører på prosentvis høye reserver i bunn og topp (dette vet jeg er tilfellet for Chevrolet Volt).

  • 5
  • 0

Næ hvorfor skulle den være det?

I mine tidligere fossilbiler har klappen over brændstofpåfyldningen da sådan set også altid været låst, når bilen var låst. Synes du det er mærkelig, at man forsøger at forhindre uautoriseset adgang til såvel brændstofpåfyldning som ladestik? I givet fald, hvorfor skulle alle have adgang til ladestikket på ethvert tidspunkt?

  • 5
  • 2

Lige som Jens Olsens bil er dækslet ikke låst.

Diskussionen bygger på en vanvittig præmis.

Der skal naturligvis hverken flyttes biler eller stik. Der skal flyttes strøm.

Sæt hver bil til sit eget stik i en ladestander. Overlad til load balancingen i ladestanderne at sørge for, at bilerne til sammen ikke trækker mere, end ladestanderne har fælles strømforsyning til. Når de 4 bilejere efter en endt arbejdsdag kommer ned til deres biler, er alle ladet op.

Det er ikke fremtidsmusik - selv billige ladebokse til hjemmebrug fås med load balancing.

Ja, det kræver flere ladestandere eller flere udtag i samme ladestander. Men den smule hardware koster forsvindende lidt, sammenlignet med den ulempe det medfører at skulle flytte bil eller kabel midt om natten eller i løbet af arbejdsdagen.

  • 9
  • 0

Jo det kunne selvfølgeligt forhindre hærværk mod bilen, men der er så mange andre ting som kan ødelægges.

Nu er dækslet tilfældigvis låst på mange moderne elbiler - og det er jeg da glad for. Alt andet er skod.

Det koster ikke ekstra, så hvorfor skal nogen have mulighed for overhovedet at komme i nærheden af bilens elektriske system. Det koster ikke ekstra besvær, og min bil låses op ved bare at berøre håndtaget.

Der ligger jo også en ekstra sikkerhed i, at ingen kan få fingrene ned i stikket, hvis der meget usandsynligt skulle være en fejl på bilen, der gjorde stikket strømførende.

Og at alt muligt andet kan hærges, kan da aldrig være et argument for ikke at beskytte bilen mod hærværk, hvor man kan - men fint, at en eventuel hærværksmand så vælger at mase en hundelort ind i dit stik og ikke mit. Lidt lige som alarmer sender tyven hen til de huse, der ikke har alarm. Husker da stadig tændstikmanden, der saboterede jeg ved ikke hvor mange biler ved at proppe tændstikker ind i dørlåsene på parkerede biler.

Hvorfor i øvrigt låse klappen til motorrummet - når nu man kan ødelægge sidespejle og viskere, er det jo helt overflødigt.

Inden så længe får vi måske V2G, og så bliver det jo nok et must.

GreeenMobility kører Renault Zoe (det gør jeg ikke). Her er deres vejledning til opladning. Bemærk punkt 1 (i min bil låser klappen med centrallåsen).

1) Tryk på ladeikonet til venstre for rattet for at åbne ladedæksel foran på bilen 2) Tag det orange kort i handskerummet og find ladekablet i bagagerummet 3) Hold kortet over E.ON-ladestanderen for at åbne ladeporten 4) Sæt ladekabel ind i ladeporten på bilen og i ladestanderen 5) Sæt det orange kort tilbage i holderen i handskerummet

  • 3
  • 4

min elbil kan dækslet til ladestikket slet ikke låses. Men der kan ikke sættes et kabel i stikket hvis bilen er låst. Men det kan muligvis omgås med et kabel, der er modificeret. Det er jeg ikke sikker på.

Spørgsmålet blev rejst, fordi der var forslag om robotter til at flytte kabler rundt mellem biler. Det kan jo så heller ikke lade sig gøre med din bil, så resultatet er det samme. Robotter til kabelflytning mellem biler er lige så håbløst som manuel kabelflytning.

  • 4
  • 5

I det lys er PHEV ikke så slemme, hvis de ikke tager imod ret meget strøm, så vil det være muligt at loadshare med en masse biler på en stander.

Præcis. I hvert fald når vi snakker PHEV'er med trefaset ladning.

Jeg er ikke sikker på, at eksisterende ladestandere (og kommunikationsstandarderne mellem ladestander og bil) er tilstrækkeligt gode til at fordele en blanding af enfaset og trefaset ladning, så alle tre faser i installationen bliver udnyttet lige godt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten