andre skriver

EU giver 112 mio. til Hyperloop-projekt

Hollandsk virksomhed skal undersøge muligheden for at opbygge et netværk af Hyperloopforbindelser i Europa. I første omgang skal der ses på en forbindelse mellem Amsterdam og Rotterdam med det formål at transportere gods. Det anslås, at et netværk af Hyperloopforbindelser i Europa vil kunne reducere CO2-udledningen med 160 mio. ton.

Emner : Tog
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Odense Letbane 1. dec 2021 16:24
Åbning af Odense Letbane forsinket
via FDM 1. dec 2021 14:09
Hyundai Ioniq5 er Årets Bil 2022
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Med casen fra Hamburg?

Måske er der en grund (ud over data) til, at der ikke længere findes rør-post i danske virksomheder.

Jeg forstår stadig ikke, hvad mening det giver at spare 20 minutters transport tid mellem Rotterdam og Amsterdam på en container, der er sejlet hertil fra fjernøsten?

  • 11
  • 0

Jeg forstår stadig ikke, hvad mening det giver at spare 20 minutters transport tid mellem Rotterdam og Amsterdam på en container, der er sejlet hertil fra fjernøsten?

Det gør det vel strengt taget heller ikke, forudsat naturligvis at man har styr på sin pogistik. Med det sagt - måske en måde at få "hul" på hyperloop?

Grundlæggende tror jeg ikke på konceptet, men det er da cool at der er nogle der prøver så der bliver opbygget et erfaringsgrundlag. Det er ikke fordi jeg vil være maskinstormer, men sporene fra 10års arbejde med vacuum teknik skræmmer....

  • 14
  • 0

Måske er der en grund (ud over data) til, at der ikke længere findes rør-post i danske virksomheder.

Der er enkelte steder, at rørpost giver mening i dag. Små fysiske ting, der skal flyttes hurtigt, og hvor det giver meget lidt mening at samle tingene op og køre dem (vogn, cykel, robot). Umiddelbart kan jeg bedst komme i tanke om prøver, der skal til et laboratorium i hu-hej tid.

En fragtcontainer er vist det absolut modsatte.

  • 2
  • 0

Der er allerede rørpost mellem de eksisterende sygehuse i Aalborg og der er også etableret på det nye sygehus i Århus. Der kommer også på det nye sygehus i Aalborg. Og mener også, at der er på flere af de private laboratorier i Danmark.

  • 0
  • 0

Jeg kan da se store muligheder. Der er store problemer med at finde lastbilchauffører nok, der gider kører på kryds og tværs af Europa uden at se deres familie så ofte. Eftersom de fleste containere i EU havner i de samme havne, så kunne de derefter automatisk videredistribueres til andre lande og store byer. I det tilfælde ville chaufføren kun skulle tage sig af en lokal kørsel. Der kunne muligvis også være en klimagevinst, da jeg formoder Hyperloop kører på el.

  • 1
  • 5

Der er store problemer med at finde lastbilchauffører nok, der gider kører på kryds og tværs af Europa uden at se deres familie så ofte

Autome rail-cars, både og autonome lastbiler.

Hvorfor er det lige at en lokomotiv ikke kan køre af sig selv via skinner fra Nordlige norge til Sydlige spanien. DEt burde faktisk være meget nemmere end i alm. trafik.

Hyperloop er fint nok som koncept til human transport, men totalt åndssvagt til gods.

  • 5
  • 1

Det hedder jernbane, og er opfundet!

Fint nok, men det virker ikke. Der er ikke plads på de eksisterende skinner til væsentlige mængder gods, og det er helt urimeligt dyrt at bygge elektrisk jernbane.

Har nogen f.eks. lagt mærke til at lommevogne blev forbudt, så flere sættevogne nu er nødt til at køre på motorvejene? Det har ikke givet nogen væsentlig forværring af lastbiltrafikken, men det tog lige halvdelen af den indenlandske godstrafik fra jernbanen.

Det er fint nok at jernbanen er opfundet, men den skal gentænkes fuldstændig hvis den skal tage en mærkbar del af godstrafikken. Jeg er noget skeptisk om hvorvidt hyperloop er svaret, men den nuværende jernbane er i al fald ikke.

  • 2
  • 6

Europas skinnenetværk er et virvar af forskellige standarder og signalsystemer, så i øjeblikket skal gods læsses om hvis det skal på tværs af Europa og der er slet ikke kapacitet til at få alle containere over på skinnerne. Allerede i dag bliver der talt om at vi får brug for en ekstra Øresundsbro for at klare den ekstra gods fra Femern. Så vi snakker ny udrulning af skinner efter fælles EU standard overalt i EU plus ekstra broer og tunneller. Det er også voldsomt dyrt.

Jeg kan ikke se problemet i at støtte forskning i om Hyperloop eventuelt kunne gøre det billigere eller bedre. Tog er en kendt teknologi og der ved vi allerede hvad vi får og hvad det koster. Det faktum, at vi har haft tog som løsning i århundreder og vi stadig primært læsser over i lastbiler, må jo tyde på at teknologien har svært ved at skalere til vores forbrug.

  • 0
  • 3

Hvis man nu belastede (lagde afgifter på) lastbilerne med slid, død og brændstof, så ville man måske "kunne få taget sig sammen" til at gøre noget ved jernbanerne.

At jernbanen fungerer dårligt, er jo ikke fordi jernbaner principielt er dårlige. Det er fordi, de ikke udvikles (eller endda vedligeholdes).

Hyperloop kan man langt hen ad vejen vurdere med simuleringer. Simuleringer er kendt teknik. Tid til at støve Simula af. Simulering af forskellige net og anvendelser kan afklare, om de kan bruges til noget. Før man bruger penge på dem (penge som tages fra jernbanerne - lur mig).

  • 3
  • 1

Hvorfor er det lige at en lokomotiv ikke kan køre af sig selv via skinner fra Nordlige norge til Sydlige spanien.

Fordi de har Iberisk sporbredde i Spanien. Det lyder latterligt her i 2021, men den er god nok.

Engang for længe, længe siden en billig forsikring imod motoriseret invasion.......

https://en.wikipedia.org/wiki/Track_gauge_...

De er åbenbart ved at ændre det på højhastighedslinierne, men i mine interrail dage dengang i forrige årtusinde, var der obligatorisk omstigning ved grænsen.

Hyperloop kan man langt hen ad vejen vurdere med simuleringer. Simuleringer er kendt teknik. Tid til at støve Simula af.

Hyperloop er teoretisk en god ide (og mere end 100 år gammel) Hvad der mangler er erfaring og håndtering af praktikaliteter som duer i vacuum sluserne, pumper der holder, dødvoluminer der ikke kan udpumpes osv osv osv. Alle de dumme ting man ikke kan forudsige bliver man nødt til at erfare. Erfaring tror jeg ikke at simulink kan hjælpe dig med.

  • 5
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten