andre skriver

Elselskaber taber milliard på dårlig tysk infrastruktur

Elmotorvejen mellem Jylland og Tyskland er plaget af trafikpropper, fordi de tyske højspændingsledninger ikke er tilstrækkeligt kraftige. Problemet betyder flaskehalse, der koster nordiske elselskaber en milliard kroner i tabte eksportgevinster. Dansk Energi vil nu have EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, ind i sagen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE

via finans.dk 25. aug 2016 08:41

Ida Auken: ARC-ledelsen bruger bøllemetoder

Kommentarer (11)

Er det ikke lidt naivt at tro at tyske elselskaber skulle stå i kø for at betale for at skandinaverne kan komme ind med konkurrerende billig strøm?
Når vi ser hvor store miljøproblemer der er med at få lov til at lave en Femern forbindelse så er det åbenlyst at det vil være op-af-bakke at få lavet en "stamlinje" ned gennem Tyskland, eller bare på tværs af Nordtyskland.
Når jeg i skrivende stund ser på Energinet.dk's figur over det Nordiske elnet så flyttes der ca. 500MW fra Slesvig Holsten, via Fyn og Sjælland til det østlige Tyskland. Herudover så sender Norge og Sverige også hver ca. 700 MW strøm direkte til Tyskland, uden om Danmark.

  • 1
  • 6

Forbindelsen til Bayern er mest for tyskernes egen skyld, da de har 1½ GW offshore i Nordsøen, og store planer for mere. Begge dele har lange udsigter, og er gensidigt afhængige. Mange landmøller står i Slesvig Holsten.

Stykket i Slesvig er noget kortere, og bør være til at håndtere. Tyskland bruger selv forbindelsen nordpå gennem Jylland til Norge når de har overskud, så det er rimeligt nok at de også tillader trafik den anden vej. Det sænker de tyske priser - til gavn for forbrugerne, til skade for producenterne.

så flyttes der ca. 500MW fra Slesvig Holsten, via Fyn og Sjælland til det østlige Tyskland

Og det er i sig selv en grund til at opgradere interne forbindelser - det er billigere at sende strøm over 1 strømgrænse (mellem 2 prisområder) end 3 (mellem 4 prisområder).

  • 7
  • 0

Forbindelsen til Bayern er mest for tyskernes egen skyld, da de har 1½ GW offshore i Nordsøen, og store planer for mere. Begge dele har lange udsigter, og er gensidigt afhængige. Mange landmøller står i Slesvig Holsten.

Stykket i Slesvig er noget kortere, og bør være til at håndtere. Tyskland bruger selv forbindelsen nordpå gennem Jylland til Norge når de har overskud, så det er rimeligt nok at de også tillader trafik den anden vej. Det sænker de tyske priser - til gavn for forbrugerne, til skade for producenterne.

Af samme grund kan jeg ikke se hvordan Dansk Energi med rette kan opfatte deres uindfriede forventninger til intern tysk infrastruktur som en sag for EU’s konkurrencekommissær.

Men det er sandt at bedre infrastruktur er til skade for lokale producenter, som derfor i svingende grad kan forsøge at fastholde status quo. Dette er f.eks. et langt større problem i Spanien end i Tyskland.

Tysklæsende kan ved at søge på 'Stromtrasse' blive informeret om planer for den tyske infrastruktur på et niveau der ligger over 'elmotorvej'.

Kort fortalt, så er der bred enighed om at udbygge infrastrukturen mellem nord og syd, med NIMBY når det kommer til detaljerne. Derfor har forbundsregeringen vedtaget at der primært skal anvendes jordkabler, til en _mer_pris på 8G€.

Så i den tyske debat kan sølle eksotiske 1GDKK ikke forventes at fylde meget.

  • 1
  • 0