Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Eldrevne havnebusser i København bliver forsinkede

Nye elfærger skulle erstatte de dieseldrevne havnebusser i Københavns Havn fra 1. januar 2020, men de nye eldrevne havnebusser bliver et par måneder forsinkede. Det skyldes, at der har været problemer med at få leveret tagkonstruktion til bådene, som Arriva skal levere til trafikselskabet Movia. Nu forventer Movia i stedet, at den første el-havnebus vil kunne sættes i drift i midten af februar, den anden i marts og den sidste i april. Men der er risiko for yderligere forsinkelser, oplyser Movia: Hvis floden Odra bliver lukket på grund af is mellem december og marts, vil de nye el-havnebusser først kunne blive leveret fra det polske værft til København efter marts. Når de nye havnebusser er sat i drift, vil de sænke det samlede udslip fra alle busser i den kollektive transport i Københavns Kommune med 2,5 procent for CO2, 10 procent for NOx og 66 procent for andre forurenende partikler.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det forventes, at implementeringen af de grønne havnebusser vil nedbringe det samlede udslip fra alle busser i den kollektive transport i Københavns Kommune med 2,5 procent for CO2, 10 procent for NOx og 66 procent for andre luftforureningspartikler.

Da havnebusserne i sin tid blev projekteret, valgte man at der skulle partikelfilter på motorerne. Men det viste sig, at de gammeldags 7,4 liter marine dieselmaskiner forurenede så meget, at de ødelagde filtrene, så man valgte at fjerne dem igen. Det forklarer, hvorfor vi slipper for forholdsmæssigt meget mere NOx og partikler end CO2. Byen bliver markant bedre med de nye elektriske havnebusser. Det kan kun gå for langsomt med elektrificere havnerundfartsbådene, som bærer mange gange flere passagerer rundt i byens smalle kanaler.

  • 11
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten