Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Elbiler udgør under én procent af danske personbiler

Illustration: kasto / Bigstock

Den nu afgåede regering havde ambitioner om at se mindst én million el- og hybridbiler på de danske veje inden år 2030, men til trods for, at salget af el- og hybridbiler er i fremgang, er vejen mod målet lang endnu. Ud af de 2,6 millioner biler, der er at finde på de danske veje, er kun 15,205 af dem el- eller hybridbiler, hvilket svarer til 0,59 pct. af den samlede mængde.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via DR 19. sep 2019 07:42 23
Øresundsbroen vil have permanent fartkontrol
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ingen har noget imod den teknologiske udvikling og af samme årsag går alle ind for flere elbiler.

Men elektrificeringen af energisektoren og hele den informationsteknologiske udvikling er betinget af de sjældne jordarter, som Kina står for oparbejdelsen af.

Kina sidder på mellem 80 og 95% af produktionen af disse for omstillingen helt vitale metaller og det vil tage mindst 5 til 10 år at starte alternative produktioner op, så Kina har de facto monopol på omstillingen.
https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/der...

Handelskrigen mellem Kina og USA raser, Kina og Rusland har indledt et nyt varmt samarbejde, for at danne modvægt til Trumps konfrontationspolitik, og EU står endnu relativt neutral i forhold til USAs konflikter.
https://elpais.com/internacional/2019/06/0...

Men betingelserne for omstillingen er ikke helt kendte.

  • 1
  • 11

Ud af de 2,6 millioner biler, der er at finde på de danske veje, er kun 15,205 af dem el- eller hybridbiler, hvilket svarer til 0,59 pct. af den samlede mængde

  • det kunne være interessant at vide, hvad andelen er i 'lande, vi normalt sammenligner os med'?
    Når man rejser mod syd, er det mit indtryk, at andelen af elbiler er tilsvarende beskeden(?),
  • 2
  • 3

Måske netop selvsamme handelskrig vil sætte gang i at produktionen af de pågældende materialer genoptages.


Det er selvindlysende, at der vil blive startet produktion op andre steder. Men problemet er, at der går 5 til 10 år, inden at nye produktioner kan være igang.

Jeg kan sagtens se, at det ikke er rart at fokusere på det her. Men det tekniske fix er bare ikke sådan lige!

Og så er der alle de andre tiltag, som menneskeheden må gøre, hvis det ikke skal gå rent galt. Det er så endnu mere upopulært.

  • 2
  • 4

Det er selvindlysende, at der vil blive startet produktion op andre steder. Men problemet er, at der går 5 til 10 år, inden at nye produktioner kan være igang.

Det er da muligt, at der KAN komme et problem, men mon ikke både Kina og USA besinder sig, hvis det er nødvendigt. Og det med tiden har jo også ofte noget med pres og økonomi at gøre. Meget kan lade sig gøre på kort tid, hvis der er penge nok i det.

Generelt bør man jo nok i vesten starte en subsidieret minedrift af den slags, for at undgå at være afhængige af andre dele af verden. Problemet er jo bare, at vi jo tror så meget på markedsøkonomi, at det må vi ikke, hvilket andre som kører deres eget show jo er ligeglade med.

Det undrer mig lidt, at Kina har fået lov til at køre al den slags statsstøtte mere eller mindre på frihjul i så mange år, og nu kulminerer det så i en tåbelig handelskrig med USA.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten