Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Elbiler involveret i langt flere uheld end andre biler

Illustration: Seat

Elbiler er oftere udsat for uheld end biler med forbrændingsmotor. Flere danske forsikringsselskaber som Codan, Topdanmark og Tryg oplever denne tendens blandt elbilerne i Danmark, og hos Topdanmark stikker Tesla-biler især ud, da de er involveret i 50 pct. flere uheld end de ikke-eldrevne biler hos selskabet. Hos Topdanmark har man blandt andet erfaret, at en stor del af uheldene sker, fordi elbilejerne har svært ved at håndtere bilens hurtige acceleration, hvorfor flere kolliderer med søjler i parkeringskældre eller i carporten derhjemme.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Aftenposten 21. feb 2020 07:54
Forskere: Ny normal for kropstemperaturen
via Jyllands-Posten 20. feb 2020 14:40 14
Rapport: Fremtiden for verdens børn er usikker
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Elbiler involveret i langt flere uheld" burde nok være: "får flere skader".
Mon ikke mange læser overskriften, som om elbiler er farligere at køre i - hvilket slet ikke er tilfældet - tværtimod.
De fleste "uheld" skyldes iflg. artiklen da også bl.a. påkørsel af betonbjælker mv. i parkeringskældre.

Elbiler og i særdeleshed Tesla er generelt sikrere biler (med færre alvorlige uheld) end tilsvarende fossilbiler:
https://www.teslarati.com/tesla-vehicles-s...

  • 16
  • 4

Du skal da i det mindste være glad for at der ikke står "ulykker".

Ligesom når boulevardpressen jævnligt skriver at en flyver har "nødlandet" fordi de var nødt til at lande (ikke engang en sikkerhedslanding) fordi en passager var blevet syg.

Ud fra en pengemæssig betragtning kunne det dog være interessant at vide hvad konsekvensen af disse "Bilkabuler" er.

  • 10
  • 1

Er det ikke bare at lave det sådan at spederrespons kan indstilles? Evt. bare to postioner; "normal" og "jeg er idiot", hvor sidste giver sløvere respons. Indstlllingen bør så nok ikke officielt hedde "jeg er idiot".

Selv skulle jeg da også vænne mig til spederrespons da jeg for 6 år siden skiftede til elbil. Ikke i forbindelse med parkeringsmanøvrer, men mere fordi der ikke var grund til at sprinte afsted ved skift til grønt lys med de andre biler 50 m bagude.

  • 10
  • 0

Jeg tror nu ikke kun det er spederrespons der er problemet, den anden faktor er manglende motorstøj, i en forsilbil får man en motorlyd der indikere at man køre. Særligt med manuel kobling, har man en god føling med hvornår bilen bevæger sig.
Ellers skulle det også være et problem med automatgearsbiler. Særlig i den kraftige ende, risikere man lige at trykke for hårdt på spederen inden bilen bevæger sig.
Nu er Tesla i høj grad en "muskelbil", i en klasse hvor der i forvejen er nogle der har svært ved at komme overens med Newton's love.

  • 4
  • 0

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om forsikringspræmier (tosset ord) for elbiler. At Teslaer har en uheldsprocent 50 procent højere end almindelige biler er ret markant, især fordi disse biler næppe er den første bil man ejer.

  • 4
  • 0

Hvis elbiler generelt har 20% flere skader, Teslaer 50% og Teslaer udgør ca. 1/3 af elbilsbestanden (?), vil det så ikke være mere retvisende overskrift at Teslaer har flere forsikringssager end andre mærker?

Jeg køber ikke præmissen om at elbiler skulle være sværerer at køre end biler med gear og kobling. De Teslaer jeg har kørt har været utroligt nemme.. helt i tråd med hvad elbiler bliver solgt på generelt.

Måske kan baggrunden for at forsikrngen oplever flere skader (småskader må man tolke udfra teksten), at Teslaer er dyrere at reparere og at folk har investeret relativt mere og derfor oftere går til forsikringen med småting?
Jeg har selv fået en håndfuld nærkontakter og stenslag på min bil siden den var ny for 3 år siden. Alt sammen begrænset til kofangere og småridser og ikke noget jeg vil blande forsikringen ind i. Den får bare en ny kofanger og forrude inden den skal sælges.

  • 4
  • 0

Bilforsikring til elbil
Har du lige investeret i en elbil? Så husk også, at få den forsikret. En forsikring til en elbil er oftest billigere end til benzin- og dieseldrevne biler, da der, ifølge statistikker, er mindre risiko for skader på en elbil. Ligesom med en benzin- eller dieseldrevet bil skal du som minimum have en ansvarsforsikring til sin elbil. Derudover er det en god idé også at tegne en kaskoforsikring til elbilen. Ikke alle forsikringsselskaber tilbyder forsikringer til elbiler, så vær opmærksom på, hvor du søger.

Fra https://www.findforsikring.dk/billig-bilfo...

  • 1
  • 2

Er det ikke bare at lave det sådan at spederrespons kan indstilles? Evt. bare to postioner; "normal" og "jeg er idiot", hvor sidste giver sløvere respons. Indstlllingen bør så nok ikke officielt hedde "jeg er idiot".

Findes allerede i Tesla. De kalder dog funktionen Chill.

Mon de har husket at sammenligne med biler der har automatgear? Ellers vil jeg hævde at en stor del af det blot er folk der tager fejl af speeder og bremse. En type fejl der er almindelig med automatgear men sjældent sker hvis man har den anden fod på koblingen. Resulterer i småskader når folk kører ind i garagen i stedet for at stoppe.

  • 8
  • 0

Mon de har husket at sammenligne med biler der har automatgear? Ellers vil jeg hævde at en stor del af det blot er folk der tager fejl af speeder og bremse. En type fejl der er almindelig med automatgear men sjældent sker hvis man har den anden fod på koblingen. R

Jeg tror også , at det er overgangen til at køre uden kobling der er skyld i uheldene og ikke optrækket i en elbil.
Da jeg lærte at køre bil var automatgear noget rige mennesker i udlandet havde. Det krævede derfor tilvænning, da jeg fik en bil med automatgear. Til gengæld var der så ingen tilvænning da jeg fik en elbil. Nu var jeg jo vant til at køre med automatgear.

  • 1
  • 0

Mon de har husket at sammenligne med biler der har automatgear?

@Baldur
Det var også min tanke.
Nu må du korrekse mig, hvis det er forkert, men er det ikke sådan, at en Tesla S er sat op til at krybe ligesom et "gammeldags" automat gear.
Det er altså noget man lige skal vænne sig til.

Min Outlander PHEV gør det, og det er pisse irriterende, når nu min i3 BEV kan køres på speederen helt til 0km/h.
Jeg kan slet ikke forholde mig til at man skulle mene, at man på grund af elbilens volsomme acceleration, ikke har føling med speederen.
Jeg kan da krybe ligeså stille op mod en væg, og bare "kysse" den uden problemer.
Det er 10gange lettere end at skulle fedte med kobling og speeder.

Mit bud er at nogen af skaderne, skyldes at man tidligere har været vant til manauel gear, hvor bilen står stille medmindre man gør noget aktivt.
En bil med "krybende" automatgear køre af sig selv hvis ikke bremsepedalen er aktiveret.
Skal man manøvrere ind i en parkeringsbås med manuel gear bruges kobling og speeder.
Skal samme manøvrere gøres med automatgear bruges bremsen.
Flytter man ved automat gear foden over på speederen i en snæver manører, er det næsten dømt til at gå galt, i og med man giver bilen lidt ekstra fart og ikke kan nå at bremse, og der skal ikke meget fart til på en 2000kg's bil før en forskærm der skraber op af en betonsøjle, komme til at se medtaget ud.

  • 0
  • 0

Da jeg for +20 år siden købte min egen bil, var det også lidt farligt da jeg de første par gange satte mig ind i en firmabil... Dels var der servostyring i firmabilen og så reagerede motoren når jeg trykkede på speederen og bilen stoppede når jeg trykkede på bremsen... I min egen gamle bil skulle man bruge nogle flere krafter for at få en lignende effekt...

Jeg formoder ikke at skiftet vil være lige så markant i en elbil, men man skal altid lære en ny bil at kende, hvor bred er den, hvor er koblingspunktet osv... Og derfor kører man lidt mere forsigtigt til man har føling med bilen...

  • 0
  • 0

Jeg tror også , at det er overgangen til at køre uden kobling der er skyld i uheldene og ikke optrækket i en elbil.

Jeg står også uforstående overfor at det skulle være den kraftige evne til at accelerere, som skulle være problemet. Da jeg de første gange skulle køre med tomatgear, så havde jeg visse trælse oplevelser, når - "jeg koblede ud". Efter at have hængt som en plakat oppe i forruden, så lærte man at smide venstre ben om på bagsædet.
Nu går det lettere efter vi fik Alteaen med DSG. Desværre har den en tendens til at skifte gear på "forkerte" tidspunkter, så BMW'en blev købt med en 6-trins manuel gearkasse. Det funker, og så har man en tættere forbindelse til køreoplevelsen :-)

  • 0
  • 0

Det er under al kritik at den uduelige analyse fra Politiken får lov at få sin turné.

Der REGISTRERES flere SKADER på elbiler relativt til resten af hele Danmarks bilpakke.

Elbiler er nye = kaskoforsikring = grund til at registrere skader

Resten af elbilspakken har en kæmpe mængde af biler der ikke er kaskoforsikret = ingen registrering af skader.

Amatøragtig konklusion forsikringsselskaberne også vælger at lave med den”uhåndterbare kraft”

Skal vi andre ikke bare konkludere, at de spreder bullshit data for at kunne retfærdiggøre en højere forsikringssum på biler der ellers er designet til at belaste forsinkringsselskaberne minde!

  • 4
  • 3

Det er el der er problemet.
Der er større ulykkesrate med alt el; der flere der kommer til skade på elcykler og elløbehjul er helt af h.. til.
Den anden dag blev jeg kørt op i anklen af en fyr på elscooter.
Jeg har haft flere "hårrejsende" uheld med min elklipper.
Men værst er dog mine elkogeplader hvor antallet af ulykker er utallige, det har nu ikke afholdt mig fra at spise dem.

  • 1
  • 0

Hvis du læser oplægget vil du se at det du kalder "spinnet" er startet af de store forsikringsselskaber.

"Elbiler er oftere involveret i uheld. Det viser en rundringning, som Politiken har foretaget hos Danmarks største forsikringsselskaber, Topdanmark, Tryg og Codan. ".
Det er en journalist, som har startet "spinnet".
Der er uendelig stor forskel på skader(læs parkeringsskader) og så uheld - det skal under ingen omstændigheder sammenblandes.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten