close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Elbilbatteri kan lades på seks minutter

Toshiba mener at have udviklet et lithiumbatteri til elbiler, som kan køre 320 kilometer på seks minutters opladning. Det forventes, at batteriet kommercialiseres i løbet af 2019.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via CNet 21. aug 2018 07:52
Tobenet quadcopter er skabt til at danse
via Ars Technica 21. aug 2018 07:35
Stratolaunch: Nu med flere raketter

"som vil gi en betydelig økning i rekkevidde og ytelse for elbiler."

og god tidshorisont, så er det bare pris vi venter spændt p

Ellers så venter vi bare et par år mere. Så kommer solid state batterierne med endnu bedre parametrer.
Toyota siger de kommer med dem i 2022-2023.

Jeg har meget, meget svært ved at forstå de personer, der prøver at forudsige bilmarkedet i 2025 ud fra de bilbatterier og de opladningsnetværk, der findes idag, istedet for ud fra det mest sandsynlige scenarie for hvad vi har i 2025. Det virker fuldstændigt absurd tåbeligt.

  • 8
  • 3

"som vil gi en betydelig økning i rekkevidde og ytelse for elbiler."

og god tidshorisont, så er det bare pris vi venter spændt på

"titannioboksid" anoder?

  • 4
  • 0

Jeg har meget, meget svært ved at forstå de personer, der prøver at forudsige bilmarkedet i 2025 ud fra de bilbatterier og de opladningsnetværk, der findes idag,


Mange er jo ikke engang klar over hvor vi er i dag, de argumenterer ud fra år gamle tekniske stadier, og har ringe forestillingsevne oveni.

Hvis andet anodemateriale alene kan booste ydelsen så meget, er det jo nok nemt at ændre hurtigt, og en fin overgang til SS batterier
Hvad med priser på SS batterier, er der nogle estimater?

  • 4
  • 3

Jaja, lad os nu lige se om der er en eller lille teknisk finurlighed, som gør denne løsning til en teknologisk blindgyde - sådan plejer det at ende.
Med alle de "gennembrud" vi har hørt om gennem de sidste år, skulle man tro at bare et enkelt af dem var lykkedes. Men der arbejdes stadig i Li-Ion, og disse forbedres heldigvis løbende.
Men springet med holdbare, hurtigladet og energitætte batterier lader vente på sig. Lad os håbe at det lykkedes denne gang.

  • 1
  • 2

At basere sine beslutninger på andet end det mest langt sandsynlige scenarie er da tåbeligt. Især når det som du selv skriver, nærmest er fakta, at fremtidige parametre bliver bedre.

@Jens Olsen
Som Kurt skriver,
Nu er det ikke alle der har den samme opfattelse af hvad der det mest sandsynlige.

Fra Preben Roses link fra november 2016

"3M’s Eberman calculates that electric car battery pack production will increase by 2.5 times by 2020 with a cost of about $21,000 for a 200-mile pack. “That really is kind of a tipping point, a point where you could go from having less than 1 percent of cars being electric vehicles to being a significant portion of the market,” Eberman says."

Nu er salget af EV steget med ca 40-50% fra 2016 til 2017 så det går rigtig stærk på elbilsfronten, men desværre fra et meget lavt niveau.
Salget i 2016 var ca 600.000 inkl plugin hybrider.
Batterieksperten Eberman regner altså med at man har batterikapacitet til 1.5mil elbiler i 2020, hvilket måske er lige lavt sat.

Jeg kunne dog godt tænke mig at Jens Olesen anskuelige gjorde hvordan hans mest sandsynlige fremtidscenarie skal foregå,hvor man har batterier til "bare" 50mil elbiler i 2025. Det er ca 50% er verdens bilsalg
Hvis man skal tror på Jens's forudsigelser, så vil elbilssalget dominere allerede fra 2025, og plugin hybriden er nærmest død, og det er fossilbilen også.
Jeg tror på at elbilen lige så stille æder sig ind på markedet, for til sidst at blive dominerende, men ting tager tid, så mon ikke vi er på vej til 2050 før lyset for alvor bliver slukket for ICE.

  • 0
  • 0

Hvis man skal tror på Jens's forudsigelser, så vil elbilssalget dominere allerede fra 2025


Ifølge nedenstående link er batteripriserne under det halve i 2025 - skulle det blive tilfældet, bliver det svært at sælge nye benzindrevne køretøjer, for slet ikke at tale om diesel.
Kan man lynlade 300 km på 6 min. eller bedre er det svært, at få øje på fordele, der kan holde liv i ICE.

http://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/i...

  • 2
  • 0

@Preben.

Tak for linket. Jeg vil læse det med stor i interesse.

Jeg er egentlig ikke i tvivl om at elbiler bliver rigtig attraktive i 2025, Jeg synes personlig at de er attraktive idag. Jeg tror bare ikke på at produktionsfacillitererne kan følge med.
Der er nu engang forskel på at opscalerer en batteriproduktion til mobiltelefoner fra 1millioner til 50 millioner, og så gøre det samme med elbilsbatterier.

Den nødvendige udbygning af Infrastrukturen med DC ladere, skulle nok kunne lade sig gøre, men jeg er i tvivl om økonomien er der.
Her tror jeg at man politiktisk skal støtte massivt med offentlige midler.
Langsigtet tror jeg at det kan blive en god forretning, så jeg er en stor fortaler for at vi som samfund løfter denne opgave.

Jeg har lige fuldt op på salgstal for 2016.
Total EV salg var ca. 774.500 stk.
af det stod Kina for ca. 275.700 stk. og Plugin hybrid for ca. 278.000 stk.

Det totale bilsalg i 2016 : 88.100.000 stk og stigende

Der går jo hede drømme om at der sælge elbiler, og stort set kun elbiler fra 2025. Og at salget af ICE og plugin hybrider er dødt.
Det er om syv år.
Er det et sandsynligt scenarie?

Ikke nok med at elbilsproduktion skal forøges med 17.700% på 8 år.
Det skal også ske med nogle batterier der ikke engang er færdigudviklet endnu.

Come on, hvor er realismen.

  • 2
  • 1

Så begynder vi at nærme os samme problemer som Norge har ;)

Eller sagt på en anden måde, en sådan opladning er lig 500 villaers gennemsnitsforbrug. En bil kræver det samme i seks minutter som alle villaer i Gedsers gennemsnitsforbrug.

Jeg kan godt "leve" med ti gange længere tid i stedet hvis det giver nogle andre fordele...

  • 0
  • 0

Elbiler består groft sagt af 3 komponenter:
1: Bilen
2: Batteriet
3: Styresystem til selvkørende bil.

Kan vi om 8 år producere tilstrækkeligt til at alle biler der bliver solgt om 8 år er elbiler?

1: Selve elbilen er jo uamindeligt meget lettere at bygge end en benzinbil. Så her vil vi utvivlsomt have kapacitet. Men det er lige så sikkert at de nuværende producenter vil presse mest muligt ud af deres nuværende produktionsapperat. Og dermed hænge noget i bremsen.

2: Ifølge Mr. Seba kender han 12 batterifabrikker under opbygning. I samme størrelse som Teslas. (Her tør jeg helt sikkert godt tage ham som sandhedsvidne.) Jeg har ikke kunnet finde en samlet opgørsel over kapacitet men flere af dem bliver omtalt som "meget større end" Teslas Gigafabrik. Så et bud ud i luften på en årlig produktion af bilbatterier vil ligge på mellem 6 og 20 mio i støbeskeen lige nu.

Det er jo oplagt ikke nok mod de 88 mio biler der produceres om året lige nu. Men 1: der vil naturligvis kunne bygges flere batterifabrikker inden 2025.

3: Men 2: Det store MEN: hvis bilerne bliver autonome og bliver udbudt som transportservice skal der sandsynligvis kun produceres mellem 15 og 25 % af det nuværende antal biler. Simpelthen fordi bilerne udnyttes meget mere effiktivt. Det betyder at vi med de batterifabrikker vi kender til vil være, (i de træskolængder jeg sætter op),er inden for skiven mht antal batterier.

Så min forventning er at hvis man får lavet software til selvkørende biler inden for 4-5 år når man mål med 100% elbiler. Hvis vi fortsat overvejende skal have 1 bil pr. familie når vi ikke i mål inden for de 8 år.

Og det er i øvrigt uafhængig af hvordan det går Tesla som firma. Hvis de skulle gå ned står andre klar til at tage over.

  • 4
  • 0

@Preben.

Tak for linket. Jeg vil læse det

Så har jeg tygget mig igennem Mckinsey rapporten, og den ligger egentlig godt i tråd, med hvordan jeg ser på elbilen.

En ting som jeg bed mærke i, var tabel 2 hvor der er opgjort noget statistik på køb af elbil i Tyskland og USA.
først får vi tallene for ICE biler, hvor 100% ved hvad en ICE bil er, og 100% har et godt kendskab til ICE biler. 96% overvejer at købe en ICE bil, og 73% af de potentielle købere køber faktisk en ICE.

Så Talene for Elbiler og pluginbiler i Tyskland.
100% ved hvad en elbiler, 50% har godt kendskab til elbiler, 44% overvejer at købe en elbil, men kun 4% ender med at købe en elbil.

Med andre ord under 10% af dem der overvejer elbil køber elbil, mens tallet er tilsvarende 76% for ICE.

Det vil så at sige, at du har kunderne i butikken, men du er ikke istand til at sælge produktet.

Elbilen har altså nogle barriere, som en halvering af batteriprisen ikke løser alene.
Et tilskud på 10% på hele elbilenspris, er åbenbart ikke nok.

Og så tror man at elbilen vil står for tæt på 100% salg i 2025.
Jeg tror mere på bilfabrikkernes estimat på 20-30%

Plugin hybrider får 3000€ tilskud , og Elbiler får 4000€ i tilskud
En E- Golf koster 35.900€ i Tyskland
og plugin hybriden Golf GTE koster 36.900€

  • 0
  • 0

Det vil så at sige, at du har kunderne i butikken, men du er ikke i stand til at sælge produktet.

Ja dette er et stort problem, med rigtigt mange opgørelser fra flere lande, har især set det fra USA.
Er at når man går til forhandleren efter en elbil, så aner sælgeren ikke hvad hans elbil kan som faktisk står henne ved vinduet. Så sælgeren siger 2 ord om bilen, den kører kun 100 kilometer på tanken og du kan kun lade den op hjemme, hvad med at købe denne benzinbil istedet?

Men far oplevede det også ved VW herhjemme sidste år, vores Polo havde været til service og han stod og ventede på at få afleveret bilen. Her kommer en flot og ny Volvo kørende ind på P-pladsen og går ind i forretningen for at købe en E-golf. For det første kommer der ikke nogen ud for at hjælpe manden, og da de endelig kommer så forsøge de at snakke manden fra elbilen og viser han en almindelig golf. Manden insisterer på at få en tur i Elbilen, så sælgeren må slukøret gå ind efter nøglen. Da de får tændt bilen viser den 10% på batteriet. Intet problem siger sælgeren jeg henter lige opladeren så er den klar om lidt. Sælgeren kommer tilbage med et helt almindelig 230V strømstik, og bilen begynder at lade. Efter 30 minutter og batteriet nu er på 11% har Volvo manden ikke mere tid, og forlader forretningen.
VW har solgt i omegnen af 10 E-golf i Danmark de seneste år.

Denne type historier ændrer sig forhåbentlig fremadrettet.

Jeg er selv mere positiv over den nye Nissan Leaf, og Nissan ser faktisk ud til at ville forsøge at sælge den i Danmark også. En elbil med 250 kilometers rækkevidde (378 km på NEDC) og på samme størrelse som en Nissan Qashqai og 150 HK til 299.900 kr. Det bliver spændende at se hvordan den klarer sig.

  • 4
  • 0

"3M’s Eberman calculates that electric car battery pack production will increase by 2.5 times by 2020 with a cost of about $21,000 for a 200-mile pack. “That really is kind of a tipping point, a point where you could go from having less than 1 percent of cars being electric vehicles to being a significant portion of the market,” Eberman says."

Ja, det holder jo så helt sikker ikke. En 200 miles batteripakke er ca 60 kWh. Sådan en koster idag bilproducenterne omkring 10.000 USD. Så et punkt på 21.000 USD er vi forlængst forbi allerede nu. At anslå en pris på 5.000 USD for en 200 miles batteripakke i 2025 er nok ganske konservativt.

Jeg kunne dog godt tænke mig at Jens Olesen anskuelige gjorde hvordan hans mest sandsynlige fremtidscenarie skal foregå,hvor man har batterier til "bare" 50mil elbiler i 2025. Det er ca 50% er verdens bilsalg
Hvis man skal tror på Jens's forudsigelser, så vil elbilssalget dominere allerede fra 2025, og plugin hybriden er nærmest død, og det er fossilbilen også.
Jeg tror på at elbilen lige så stille æder sig ind på markedet, for til sidst at blive dominerende, men ting tager tid, så mon ikke vi er på vej til 2050 før lyset for alvor bliver slukket for ICE

Hvis vi ser på hvad bilproducenterne selv siger og hvad markedsanalytikere mener, så er den sandsynlige situation i 2025 nogenlunde følgende (med forbehold for at stort set alle hidtil fremsatte analyser vedr. dette har vist sig at være for konservative).
- En elbil med en rækkevidde på 300+ km vil koste det samme eller muligvis lidt mindre end en ICE bil i same størrelse.
- Den typiske elbil vil have en opladningstid på under 15 min. Muligvis endda en del mindre.
- Der vil være et tæt udbygget net af hurtigladere, især langs motorvejene.

Spørgsmålet er hvad der i den situation vil gøre, at folk skulle vælge en ICE bil frem for en elbil? Især med tanke på elbilens langt laver driftsomkostninger.

Jeg tror ikke at elbilssalget vil ligge på noget der bare ligner 100% i 2025, andet end formodentlig i Norge. I Kina måske på 30-40%. I typisk Europæiske lande måske omkring 5-10%. For busser vil elbusser nok ligge tæt på 100%.
Det interessant er at omkring 2025 vil elbilssalget gå ind i en eksplosiv stigning og markedet vil være begrænset af hvad der kan leveres. De producenter der har været tidligt med på omstillingen vil have kronede dage. De der er kommet sent igang (Fiat-Chrysler)? Tjah.

Jeg tror, at det i praksis er fuldstændigt ligegyldigt at forbyde nyindregistrering af ICE-biler fra 2040. Ingen vil ønske ud over enkelte excentrikere.

  • 3
  • 1

Så begynder vi at nærme os samme problemer som Norge har ;)

Eller sagt på en anden måde, en sådan opladning er lig 500 villaers gennemsnitsforbrug. En bil kræver det samme i seks minutter som alle villaer i Gedsers gennemsnitsforbrug.

Jeg kan godt "leve" med ti gange længere tid i stedet hvis det giver nogle andre fordele...

Det er jo ikke hjemme (eller i indkøbscenteret) du lader med den effekt. Der er så lidt som 1-2 kW i løbet af natten faktisk nok til den typisk privatbillists behov.

Hurtigladning med 350+ kW er noget du vil bruge på ladestationer langs motorvejen.

  • 4
  • 1

Ikke nok med at elbilsproduktion skal forøges med 17.700% på 8 år.


Det er noget mindre end en fordobling hvert år!
Tesla forventer at have produceret 100.000 model 3s i starten af 2018 med en forventet total produktion af biler på 500.000 i 2020.
For nylig er planen dog revideret, og man forventer for indeværende at nå 500.000 eksemplarer i slutningen af 2018.
1 million eksemplarer om året i 2020.

Fortsætter den udvikling vil Tesla alene kunne producere 1/3 af verdens bilforbug.

Det skal også ske med nogle batterier der ikke engang er færdigudviklet endnu.


Batterierne der sidder i bilerne må vel formodes at være færdigudviklede, selvom der er forbedringer i udsigt.

Tesla ser i øjeblikket på lokationer for 4 nye gigafactories, og Kina forventes at lave flere bilbatterier end hele resten af verden tilsammen.

Det er svært at spå, især om fremtiden som salige Storm P udtrykte sig; men der kommer snart rigtigt mange elbiler.

For en stor del er både fabrikker og arbejdskraft til stede, der skal bare en del ombygning og tilvænning til.

Det er dog også rigtigt, at europæisk bilindustri er fodslæbende - man har en god forretning med næsten 100 års erfaringsopbygning, som pludselig er mere eller mindre ubrugelig, og måske kan man slet ikke konkurrere med Asiaterne på elbiler, der er meget simplere at lave.

Store batterifabrikker er dyre at bygge, og der er nye teknologier, som kan bringe investeringen i fare.

Men alternativet er virksomhedsdøden, så der skal snart tages en beslutning.

  • 2
  • 0

Og så tror man at elbilen vil står for tæt på 100% salg i 2025.
Jeg tror mere på bilfabrikkernes estimat på 20-30%

100% lyder af meget; men der kommer vel et tidspunkt, hvor folk ikke længere vil købe et ICE-køretøj, hvorfor man må forudse ventelister og egentlig mangel på nye køretøjer klar til salg.

Personligt kan jeg ikke forestille mig, at købe en ny benzindrevet bil om 8 år, uanset om jeg pludselig fik mange penge til rådighed, og dette fravalg (hvis jeg blot er nogenlunde repræsentativ for den almindelige holdning) er vel egentlig det afgørende.

Tænk over det!
Tror du (her hvemsomhelst), at du vil købe en ny benzindrevet bil om 8 år?!
Vil du kunne køre i den om 10 år?
Alle steder?
Om 12 år?
Vil den kunne sælges, når du vil skifte?

  • 2
  • 0

Jeg tror ikke at elbilssalget vil ligge på noget der bare ligner 100% i 2025, andet end formodentlig i Norge. I Kina måske på 30-40%. I typisk Europæiske lande måske omkring 5-10%

@ Jens.
Hvorfor skriver du så at Pluginhybrid salget vil død i 2020-2025?
Hvis elbilen kun har en markedsandel på 5-10%, i 2025 så er der masse af plads til plugin hybriden.

Jeg håber da på at elbilsalget i Europa ligger tættere på 30% end på 20% i 2025

  • 0
  • 0

Tænk over det!
Tror du (her hvemsomhelst), at du vil købe en ny benzindrevet bil om 8 år?!
Vil du kunne køre i den om 10 år?
Alle steder?
Om 12 år?
Vil den kunne sælges, når du vil skifte?

Jeg tror på Plugin Hybriden med 100km rækkevidde.
Den ville kunne køre alle steder, og vil have fordelene fra både elbilen og ICE.
Eneste ulempe vil være prisen.
Men i forhold til elbilen, vil prisen på 2 drivlinier være billiger end et stort batteri i nogen år endnu, og i forhold til ICE vil hybridbilen være billigere i drift, så ulempen er til at overse

  • 1
  • 1

Hvorfor skriver du så at Pluginhybrid salget vil død i 2020-2025?

Jeg tror først at hybridsalget vil dø efter 2025. Hybridsalget vil også være hjulpet af at både producenter og forhandlere vil pushe hybrider kraftigt på bekostning af elbiler. Hybrider bygger videre på teknologi og forretningsmodeller, der er kendte for både producent og forhandler. Men det er en teknologi uden fremtid.

Jeg håber da på at elbilsalget i Europa ligger tættere på 30% end på 20% i 2025

Det kan man altid håbe på, men jeg tror det ikke. Til gengæld tror jeg på, at der kommer til at ske store ting efter 2025. Husk at indtog af ny forbrugerteknologi altid sker gennem en lang svag initial stigning, for derfor at eksplodere.

Kina vil være way ahead i 2025 lige efter planen. Somme tider er det en stor fordel ikke at have et demokrati.

  • 3
  • 1

er enorm II :)

For at ting kan gå så stærkt som du antyder det at det kan ske, glemmer du en væsentlig detalje......en krig mellem teknologiske højtstående lande.

  • 0
  • 3

"For at ting kan gå så stærkt som du antyder det at det kan ske, glemmer du en væsentlig detalje......en krig mellem teknologiske højtstående lande."

Jeg har ikke antydet, endsige forventet nogen hastighed, en krig vil ikke fremme udviklingen, tværtimod.
Men der vil komme et voldsomt eksponentialt ryk, som med andre ting folk har taget til sig.
Det kunne meget vel være omkring 2025 det rigtig tager fart, som Jens skriver

  • 0
  • 1

Grunden for at de Europæiske nationer har kunnet erobre resten af verden er deres erfaringer med krige og deraf nødvendige teknik.

Ingeniøruddannelsen blev sat i system af Napolion i 1796 med hans Ecole Polytenique for at skaffe ingeniører til Hæren til våben, vej, bro og fæstningsfremstilling.
Ingeniøren oprindelse er militært baseret.

Hvis du funderer lidt over hvilke resultater, der ikke omhandler det store antal dræbte i WW II....så er der da tekniske elementer og nyskabelser derfra, som revolutionerede den tekniske verden, som så lyset dengang. Dels ved være nye men også ved at revolutionere og forbedre gamle.

Asynkronvindmøller
Raketter (Wernher von Brauns)
Atom bomben
Akraft
DDT
Pennicellin
Radar
Kuglepenne ( Ladislavo Biro )
Radialdæk (Michelin)
TV
Radio rør (Pentoder)
Plexiglas og plastic
Hårdmetal (Widia)
Svejsemetoder
Gaffatape og klistertape
Polyester og Epoxy
Syntetisk gummi (butyl)
Faldskærme
Kunstige horisonter
Decca og Loran navigationsudstyr
Radioer
Buldosere
Fly og Flymotorer herunder jetmotoren
Nylon
Traktorer
Elektriske håndbore maskiner (Black&Decker)
Chrom vanidium gaffelnøgler ( Belzer)
Oliefyr
Gaffeltrucks (Clarck)
Rustfrie stålvaske ( Thorsen og Vermouth Jensen)
Letvægts cykler ( forbedrede loddemetoder)
Ekstruderede alu profiler

Bare for at nævne nogle få :)

  • 0
  • 3

Nu er du da gået helt i selvsving.

Du mener at en rask lille atom?krig mellem "teknologiske højtstående lande" lige nu, er betingelsen for at få en hurtig udvikling på elbiler.

Helt sikkert Bjarke🙄

  • 1
  • 1