Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Eksperter sår tvivl: Er der jord nok til Københavns ø-projekter?

Illustration: Urban Power for Hvidovre Kommune

Københavns nyligt præsenterede ø-projekter med først Lynetteholmen ved Refshaleøen og nu de ni holme ved Avedøre Holme kommer til at skulle bruge 2,8 mio. ton jord årligt ifølge Hvidovre Kommunes direktør Gert Nelth. Jorden skal komme fra overskudsjord fra Københavns byggeprojekter såsom metrobyggeriet, men nu sætter adjunkt ved DTU Thomas Guldborg Petersen og erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri Torben Liborius spørgsmålstegn ved, om hovedstaden kan generere nok jord til projektet selv. Ender projekterne med at mangle jord, skal jorden importeres fra Sverige eller andre steder på Sjælland.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via DR Nyheder 19. nov 2019 07:38
Giftig røg indhyller Sydney efter nye skovbrande
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Projektet/visionen lyder som noget der kan bruge en forfærdelig masse fossilt brændstof i mange år, og til hvilken nytte - mere København?

En anden ting er vindmøllerne, som i illustrationen står tæt på øerne - man ved af erfaring, at det er stressende med store møllevinger så tæt på.
Delvist pga. den konstante "blinken" ved at hver vinge skærmer for sollyset, delvist det psykologiske i at have noget så stort til at stå at rotere så (relativt) tæt på.

  • 4
  • 5

Det vil nok være mere formålstjenligt at bruge al den jord til at etablere diger rundt omkring på Sjælland, for at holde de stigende vande stangen. Som f.eks. en dæmning mellem Lynæs og Rørvig, med sluseporte i sejlrenden..

  • 5
  • 3

Såfremt Lynetteholmen skal gennemføres, vil import af opfyld ikke nødvendigvis være skidt. Udover problemer med hvem, der skal lægge byggekredit til i etableringsfasen, har projektet den store achilleshæl, at eneste adgangsvej til projektet til at starte med (inden havnetunnelen kommer) er over Refshaleøen.

For at undgå titusindvis af lastbiler over Christianshavn, vil det derfor være praktisk med tilsejlet opfyld, der således ikke behøver hverken at køre på hjul over Christianshavn, eller at blive omlæsset til pram i nærheden.

(I parentes bemærket, i forlængelse af 1. afsnit, så kommer havnetunnelen af god grunde jo først, når der allerede er fyldt op, så der er et stykke jord "at lande på").

  • 1
  • 1

Det vil give mulighed for indvinding af jord i Isefjorden, eller bare planlægge sikre byggerier ved Roskilde. Afstanden er ikke uoverkommelig til motorvej, jernbane, lufthavn og fungerende havn(Kalundborg). Vandforsyning og spildevandshåndtering vil ikke koste de samme summer.
Så behøver hovestaden ikke "stjæle" jord som vand fra omegnen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten