Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Eftersøgning efter MH370 går ind i nyt område

Illustration: Ocean Infinity

Det amerikanske eftersøgningsselskab Ocean Infinity har scannet knap 80.000 km2 havbund i Det Indiske Ocean uden at finde spor af det forulykkede fly MH370, der forsvandt 8. marts 2014. Men firmaet vil ikke give op og har derfor udvidet søgeområdet i nordlig retning i håb om at finde flyet, før vejrforholdene i området umuliggør eftersøgningsarbejdet.

Emner : Fly
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via DR Nyheder 19. nov 2019 07:38
Giftig røg indhyller Sydney efter nye skovbrande
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

En sporingsenhed koster 1000 kroner at drive om året, du kan se på googlemaps hvor din flyver er. Batteriet holder 3 måneder, så ikke de store udgifter til vedligehold.

Et stort flyelskab ved mindre om, hvor deres fly er, end min kone ved om hvor jeg er når jeg er på fisketur med sønneke oppe ved Kiruna. Tarveligt!

  • 1
  • 7

Hvis du kunne lave en enhed som virker i 70 graders kulde/ 50.000 fod nær polerne, for 1000 kroner pr år, så ville du blive millionær på en dag.
Den skulle i øvrigt også virke når nogen bevidst slukker for den.
Den teknologi findes simpelt hen ikke. Og har vist være debatteret ret mange gange forskellige steder på det her site 😉
Lang de fleste store airliners I dag ved hvor deres fly er hele tiden... Altså med mindre piloterne slukker for dimsen ombord.

  • 6
  • 0

Hvis du kunne lave en enhed som virker i 70 graders kulde/ 50.000 fod nær polerne, for 1000 kroner pr år, så ville du blive millionær på en dag.

Men selv hvis ikke..... så ville den have virket indtil flyet styrede ned! (den skal selvfølgelig være uslukkelig fra cockpittet), og så ville man dels have set at det var på afveje, og dels have kunne finde det hurtigere!!!

Så ja.. skulle fly i det mindste ikke have sådan en enhed?

  • 2
  • 2

Alle fly har en slik enhet allerede. Den kalles transponder og er grunnen til at hele verdens befolkning kan følge med hvor alle fly i verden er til enhver tid (se Flightradar24). Men ikke hvis piloten har slått av transponderen!

Transponderen gir flyets identitet, retning, høyde og hastighet. Flightradar24 gir også startsted og destinasjon, planlagt avgangstid og ankomsttid, og estimert ankomsttid. Og bilde av flyet!

  • 0
  • 0

En sporingsenhed koster 1000 kroner at drive om året, du kan se på googlemaps hvor din flyver er. Batteriet holder 3 måneder, så ikke de store udgifter til vedligehold.


Det du henviser til er sikkert spot system som ikke dækker det indiske ocean særlig godt.
https://www.findmespot.com/en/index.php?ci...
COPAS-SARSAT der er i alle større fly har bedre dækning.
Flyet har flere transponder systemer:
- Mode 3A/3C og S https://en.wikipedia.org/wiki/Aviation_tra...
- ADS B
- ACARS via VHF, og Satellit https://en.wikipedia.org/wiki/ACARS#Ping_m...
- 406 MHZ bateridrevet ELT monteret i flyet, overvåget af SARSAT (aktivers af g switch)
- 406 MHZ transportabel bateridrevet ELT/PLB/EPIRB til at tage medover i 'rednings flåderne'. (aktiveres af vand, monteret i 'flyder')

Dvs. at flyet sandsynligvis have 3 separate sendere der blev overvåget af satellitter.
Den første var blevet delvis slukket, og COPAS-SARSAT nødsenderne sender kun når der er en nød situation pga. båndbrede, og de bliver normalt smadret i et højenergi styrt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten