Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Efter ulykke på Storebælt: Ole Birk vil have nyt indberetningssystem for togulykker i EU

Illustration: A/S Storebælt

Der er behov for at oprette et nyt, mere effektivt og forpligtende indberetningssystem for ulykker og hændelser på jernbanen i EU. Sådan lyder det fra transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i et svar til transport-, bygnings- og boligudvalget. Det nye system skal gøre det nemmere for lande i EU at dele viden om togulykker, og ønsket kommer efter togulykken på Storebælt i januar, hvor otte personer mistede livet. En lignende ulykke fandt sted i Hamborg i 2014, men de danske myndigheder var ikke blevet orienteret om dette før ulykken på Storebælt.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Transportministeriet 23. okt 2019 06:55 10
Transportminister vil gøre parkering billigere for grønne biler
via TV 2 Lorry 23. okt 2019 06:56 1
Eldrevne havnebusser i København bliver forsinkede
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kunne også centraliserer haverikommissionen for ulykker (1) på EU plan. Det er heldigvis meget sjældent der sker noget, så der er ingen grund til at 28 lande hver har en kommssion siddende klar.

En centralisering vil også automatisk løse problemet med deling af viden, samt det vil sikre en homogne implementeringer og fortolkninger.

(1) Med ulykker mener jeg større uheld med personskade eller afsporinger på hovedstrækninger. Mindre uheld som afsporing under rangering bør nok stadigvæk klares på nationalt plan.

  • 0
  • 1

Mener at EU allerede kræver at medlemslandene har en selvstændig institution.
Har Danmark?
Det er nok en forudsætning for at der kan udveksles indberetninger.

  • 1
  • 0

Så er vi enige, det er en forhandling med kollegaer i EU der skal til.

Jan - sakser lige fra Berlingeren

"Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har fået de konkrete oplysninger om ulykken i Hamburg fra den involverede jernbanevirksomhed, Hector Rail. Selskabet har oplyst styrelsen, at den tyske havarikommission blev orienteret om ulykken, da ulykken skete, men at havarikommissionen vurderede, at der ikke var behov for en nærmere undersøgelse. Derfor findes der ikke en offentlig rapport om ulykken fra de tyske myndigheder."

Og så nytter det ikke at opfinde et nut forum ....

  • 1
  • 1

Hvorfor kun EU? Hvorfor ikke alle lande i verden der vil være med inkl. Norge og Schweiz?

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten