Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Efter togulykke: DB Cargo må igen køre med sætte- og lommevogne

Illustration: VTG

DB Cargo har igen fået tilladelse til at køre med den type togvogne, som var indblandet i togulykke på Storebæltsbroen den 2. januar. Otte mennesker mistede livet ved ulykken, og Trafikstyrelsen udstedte efterfølgende et forbud mod anvendelsen af sætte- og lommevogne efter mistanke om sikkerhedsproblemer med blandt andet låsemekanismen. Forbuddet ophæves, fordi DB Cargo har indsendt dokumentation for, at der er styr på sikkerheden. Jernbanevirksomhederne CFL Cargo og Hector Rail har tidligere fået tilladelse til at genoptage kørslen med vognene.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Ny Teknik 16. jul 2019 09:54
Forskere kan forudse brokollapser med satellitter
via Jyllands-Posten 16. jul 2019 09:19 5
Transportminister vil undersøge elløbehjuls miljøaftryk
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det ville være interessant, hvis Ingeniøren kunne bore lidt i, hvilke konkrete forbedringer de tre operatører har indført for at stille Trafikstyrelsen tilfreds.

  • 5
  • 1

Den holdning medfører at konkurrenterne ikke kan lære af hinanden og at vi ikke får de sikkerhedsmæssige bedste løsninger.

Baldur - har en konkurrent brugt mio.'er på at udvikler en løsning, skal du da ikke påregne at få den foræret gratis.

Så kan vi jo så håbe at den nationale kontrolorgan, stiller et nyt krav op som: xxxxxx til alle, hvis proceduren er rationel og en kvalitetsforbedring. Men omkostninger til den udvikling bliver du nødt til selv at afholde.

Selvfølgelig - "Incase of emergency" nødt til at rykke med det samme

  • 0
  • 3

Så kan vi jo så håbe at den nationale kontrolorgan, stiller et nyt krav op som: xxxxxx til alle, hvis proceduren er rationel og en kvalitetsforbedring. Men omkostninger til den udvikling bliver du nødt til selv at afholde.

Det er vores skattekroner der har betalt jernbanen og vores sikkerhed. Vi bestemmer reglerne. Kan private virksomhedder ikke leve med det, så må de drive virksomhed andet steds. De er velkomne til at have hemmeligheder, men ikke når det gælder sikkerhed.

  • 5
  • 1

Baldur - har en konkurrent brugt mio.'er på at udvikler en løsning, skal du da ikke påregne at få den foræret gratis.

Du kan ikke gøre sikkerhed til en konkurrenceparameter her, for det er ikke DB Cargos kunder, der skal leve med konsekvensen af slækken på sikkerheden. Det er derimod passagererne på resten af jernbanenettet, og de har ingen indflydelse på DB Cargos valg.

Alene af den grund skal DB Cargo offentliggøre deres sikkerhedsprocedurer - og derudover er det stødende, at de i en situation, hvor deres sløseri muligvis har kostet 8 uskyldige livet, nægter offentligheden indsigt med henvisning til forretningshemmeligheder.

  • 6
  • 1