Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

DTU-Professor: Roskilde godt bud på ny hovedstad

Illustration: Arriva

Det er så dyrt at klimatilpasse de kystnære byer, at klimaforsker Karsten Arnbjerg-Nielsen fra DTU foreslår, at man overvejer at flytte hovedstaden til Roskilde. For hvis havet stiger med 1,5 meter, som de seneste klimarapporter peger på, vil det kræve, at 40 procent af alle skatteindtægterne i København bruges på klimatilpasning. Dermed kan det komme til at koste København mellem 8 og 13 mia. kr. om året. Også byer som Aarhus, Odense, Aalborg, Horsens og Randers bliver tvunget til at forholde sig til klimaforandringerne.

Emner : Klimasikring
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via DR Nyheder 19. nov 2019 07:38
Giftig røg indhyller Sydney efter nye skovbrande
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Også byer som Aarhus, Odense, Aalborg, Horsens og Randers bliver tvunget til at forholde sig til klimaforandringerne."

Og Roskilde. Hr. klimaforskeren burde checke et kort.

  • 10
  • 3

..næh.. men det skal du måske?
https://oversvommelse.kyst.dk/


Øh?
'- De sidste mange år har føltes som om, at vi har lappet på en synkende skude. Det har været mærkeligt at betragte et museum, der har fået flere og flere besøgende hvert år, men som samtidig er blevet i dårligere og dårligere stand, siger hun til TV 2 Lorry.

Velviljen til at nedrive museet skal findes i den manglende evne til at modstå oversvømmelser og stormfloder. Bygningen har fået flere skader i løbet af de seneste år ved uvejr, og derfor frygter man for sikkerheden hos de uvurderlige vikingeskibe, museet rummer. '

https://www.tv2lorry.dk/artikel/roskilde-p...

Det er ikke sikkert havet vil rette sig efter Miljø- og Fødevareministeriets Kystdirektorats oversvømmelsesdirektiv.

https://www.tv2lorry.dk/artikel/hoeje-vand...

  • 5
  • 8

Øh?


..det er fordi Roskilde generelt ligger højere. Så de berørte lave områder er betydeligt mindre, og Vikingeskibsmuseet ligger jo unægteligt i den lavere ende.... Men altså relativt begrænsede skader i forhold til andre områder.
Til gengæld er hele Odense så lavt liggende at midtfyn stort set forsvinder på en gang.

Ganske interessant at se nogen af de modelleringer der er tilgængelige - og glad for selv at bo på kote 32 ;-)

  • 8
  • 0

Udtrykker klimaforsker Karsten Arnbjerg-Nielsen fra DTU tettidig omhun med vigig viden eller ligegyldig info?

Hovedstad eller ej, København skal vel klimatilpasses under alle omstændigheder, eller skal Københavnerne forlade den synkende skude og udflyttes til provinsen?
Hvorfor lige Roskilde, hvorfor ikke 100 km fra København?

  • 7
  • 0

Hvis vi vil have en regeringsby som både ligger tilpas højt, har en fornuftig placering i forhold til infrastruktur, skal have historisk swung og man tænker lidt forsvar ind kommer jeg frem til Ringsted som det bedste bud.

Både hvis man vælger at flytte folketing og ministerier i morgen, og om nogle århundrede hvor det ser ud til en hel del mere vand i verdenshavene.

Muligheder Sjælland: Roskilde og Ringsted.
Muligheder Fyn: Ingen
Muligheder Jylland: Kolding, Jelling og Viborg.

  • 4
  • 1

Jelling og Viborg.


Gode gamle kongebyer langs den jyske højderyg.

Der er også Herning og Holstebro, som endnu ikke har haft æren af at være kongeby.
Billund er også god, da der er en pæn stor lufthavn.

Man kan jo også tage konsevensen og slanke statsadministrationen, så det kan være i Thyregod. Så bliver Kristian så glad.

  • 5
  • 0

Det vil på alle måder være både billigere og hurtigere at udpege nogle trafikalt velplacerede pløjemarker til at bygge den nye hovedstad på istedet.


Det var nok et af de bedre argumenter. På strækningen Middelfart - Odense eller Ringsted-Kørsør. For en storby vil nok fylde en del mere en en Provinsby.

Dog når vi langt med en kystsikring med Holland som forbillede. Først skal alle i kystdirektorat til lære om kystsikring i Holland. På længere sigt, kan flytning og affolkning(emigration).

  • 1
  • 0

Det var nok et af de bedre argumenter. På strækningen Middelfart - Odense eller Ringsted-Kørsør. For en storby vil nok fylde en del mere en en Provinsby.

Dog når vi langt med en kystsikring med Holland som forbillede. Først skal alle i kystdirektorat til lære om kystsikring i Holland. På længere sigt, kan flytning og affolkning(emigration).

Hellere på Endelave og Endelave Nord polder, som vist i mit link ovenfor. Mere centralt bliver det ikke.

Vi kan også starte en folkevandring mod Kina. Der er meget moderne teknologi og infrastruktur og det er simpelt hen deres pligt at lukke os ind når vores land er oversvømmet.

  • 1
  • 2

Vi kan indæmme hele Østersøen med en dæmning mellem DK-NO.

Lave den til energi lager, (pumped storrage hvor vi pumper vand ud og får strømmen retur ved at lukke vand ind)
Arealet er så stort at bare en halv meter under normal lavt tidevandshøjde, vil være rigeligt fint.

Javist der er noget med nogle fisk, salt balance og andet godt, men sådan er der jo så meget.

  • 3
  • 8

Så slipper vi måske for alt det københavneri.


Jeg giver det fem år inden du begynder at tale om den omsiggribende Roskilderi osv. Det er først når hovedstaden er flyttet til din hjemby at du ikke forstår hvad resten af landet mener når det taler om X-købingeri.

Du ser fænomenet i stort set alle europæiske lande...

Vestkyst vs Oslo (på trods af Norges omfattende udkantsprogrammer)
Malmø/Gøteborg vs Stockholm
Marseille vs Paris
Belgien vs Bruxelles
Newcastle vs (City of) London

Måske det kun er fattige Berlin midt i "østtyskland" har endnu ikke opnået "æren"... endnu...

  • 5
  • 0

Det var nok et af de bedre argumenter. På strækningen Middelfart - Odense eller Ringsted-Kørsør. For en storby vil nok fylde en del mere en en Provinsby.

Taget i betragtning hvor vi allerede har lavet skinner og motorveje hedder det enten midt imellem Ringsted og Køge, eller i Trekantsområdet.

For Ringsted/Køge vil området imellem Borup og Bjæverskov være velegenet: To jernbanestrækninger, motorvejen og med en stump ny motorvej sydpå er det ganske velforbundet. Køge Å kunne bruges til at lave et stort grønt "Central Park" snit, der samtidig giver let afløb for ekstremregnen.

Trekantsområdet er på visse måder mere problematisk fordi det allerede er temmelig udnyttet, men hvis man starter med at placere Rådhuspladsen i Viuf for at trække lidt ind i landet vil det sikkert virke helt fint.

  • 3
  • 0

Hovedstaden skal naturligvis være en flydende by - dermed kan den flyttes efter behov - og man ville kunne let udvide de danske grænser udi internationalt farvand, hvis man vil.

Derudover er det let at få vindenergi og bølgeenergi til at drive byens elektricitetsbehov.

Der vil også altid være plads til udvidelser i alle retninger.

Der vil altid være let adgang for både fly og både.

Pøblen kan desuden holdes væk ganske let - man behøver ikke engang betalingsring eller absurde huspriser.

Logisk ! :-D

  • 4
  • 0

Kendetegnet for en hovedstad er jo blot, at det er der hvor landets regering har sæde. Så der skal jo ikke så meget plads til. Et par supertankere eller nogle gamle DSB-færger kunne nok bygges om til formålet.

Det har så også den fordel, at alle dem der har ondt i røven over "københavneriet" kan få de rare mennesker næsten hjem i egen baghave under den årlige nærdemoktratiske turne langs danske kyster.

PS: Der er altså også et eller andet sært tiltrækkende ved muligheden for at placere politikerne ude på noget der minder om en øde ø (hvor vi andre så kan stemme om, hvornår/hvorvidt de skal have lov at komme i land igen ;-)

  • 6
  • 1

Fremragende come-back Lars Jensen.

Der er blot en lille detalje der glemmes. Herskerne har brug for et hof og tjenere - og det i en mængde der er stor nok til at pleje deres ego behørigt.

Mon ikke faktor 1:10 er passende her? - Og så begynder det at blive ret mange tankskibe.

  • 0
  • 0

..kan ham der oppe i nordvestjylland opfinde nogle rør som kan sikre os mod oversvømmelser.

Men så skulle vi nok ikke have fået ny regering.

  • 0
  • 0

Sidst jeg hørte nogen med forstand på den slags vurdere den ide, måtte vi vente flere minutter til han var færdig med at grine...


Der var engang at visionløse folk der 'vidste bedre' fortalte os at jorden var flad.
De gjorde sig morsomme på folk der påstod den var rund alt mens deres hjernevaskede disciple klappede i deres små hænder.

Kineserne kunne bygge 4000 km mur med de bare hænder, op og ned at stejle bjerge.

Selvfølgelig kan vi bygge en kystsikrings dæmning der er 140 km lang !
Foruden funktionen som kystsikring for hele Østersø området kan den også fungere som:
Jernbane forbindelse DK-NO, måske også vej forbindelse.
Fundament til rigtigt mange store vindmøller
Yderligere HVDC kabelføring mellem DK-NO
Man kunne sågar bygge boliger oven på dæmningen.
Når man så er i gang med at bygge alt dette, vil pumped storage være en ganske ubetydelig del af dæmningens omkostninger.

  • 1
  • 0

..det er fordi Roskilde generelt ligger højere.

Her kan folk selv lege lidt med data fra højdemodellen:

http://miljoegis.mim.dk/spatialmap?mapheig...

Man kan dog diskutere det smarte i en hovedstad med en stor lagune i midten...


Kære PHK: https://www.klimatilpasning.dk/vaerktoejer...
Vandstandsstigningerne giver iflg. Klimatilpasning.dk ikke de store problemer for Indre By. Men Vestamager må forvente oversvømmelser, men mindre det eksisterende dige forhøjes.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten