andre skriver

DSB's direktør beklager forsinkelser

I et interview med Politiken beklager DSB's administrerende direktør, Flemming Jensen, den senere tids mange forsinkelser. Samtidig varsler direktøren nye problemer til sommer i forbindelse med omfattende sporarbejde. »Jeg er da bekymret for, hvornår vi er tilbage. Det skal ikke lyde som en dårlig undskyldning, men det er enormt komplekst,« siger Flemming Jensen. I årets første fire måneder måtte DSB punge 9,8 millioner kroner ud til passagererne som kompensation i den såkaldte rejsetidsgaranti. Det er dobbelt så meget, som DSB selv havde forventet for perioden.

Emner : Tog
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Phys.org 17. sep 2021 12:36
Mennesket fremstillede tøj for 120.000 år siden
via Danmark Statistik 17. sep 2021 10:49
Covid-19 bankede husholdningernes udledning ned med 12 procent
via Jyllands-Posten 17. sep 2021 10:35
PFAS-stoffer øger sandsynligheden for ammestop
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...vil DSBs tog pludseligt performe bedre? Det er da kun et par dage siden, at der blev skrevet om, at DSBs togmateriel er droppet op til 40% i performance i 2016 sammenlignet med 2015. Løsningen her er iflg DSB at hyre nogle eksperter til at fortælle, at performance falder, når man sparer for meget på vedligeholdelsen...

Som angivet i en anden avis: Rettidigheden under sporarbejdet var på under 50%, når der ikke var sporarbejde, var den omkring 60%.

Man får klart det indtryk, at DSB håber på at et udefineret mirakel skal indtræffe for deres materiel, mens Banedanmark sporombygger.

Den der med at "det hele bliver bedre om nogle måneder/halve år" synes jeg ærligt talt, vi har hørt for ofte fra DSB - og at forlænge køretiden til nye rekorder, gør jo ikke noget ved det dårligt vedligeohldte materiel - der skal måske endda bruges mere materiel i driften, så værkstedet slet ikke kan følge med?

  • 3
  • 1

Nu siger direktøren jo netop, at alting ikke nødvendigvis bliver bedre efter sporarbejderne, idet han er bekymret for, hvornår DSB er tilbage (til acceptabel rettidighed og driftsstabilitet).

Mht. køretidstillæg fra K16-3 (fra august) bliver der tale om 1-4 minutters længere rejsetid - dvs. fortsat betydeligt kortere rejsetider end i 2015.

  • 0
  • 1

Korrekt. Men Kystbanen har aldrig været ideel til fjerntogsmateriel, som OTU jo er, med de mange stop og helt ned til 3 km mellem stationerne. Havde man for længe siden omdannet Kystbanen til en S-bane i tråd med Nordbanen, Farumbanen og Frederikssundbanen ville Kystbanen formentlig have været 5-7 minutter hurtigere i dag. Og fortsat med 120 km/t. Så ville man mangle toiletter i togene, men den maksimale rejsetid ville ikke være længere end Hillerød-Kbh. H

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten