Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

DSB vil forsinkelser til livs: Nu låses togdørene tidligere før afgang

Illustration: Rene Strandgaard

Fremover låser DSB dørene til deres tog 50 sekunder før afgang. Det sker i forsøget på at minimere DSB’s udfordringer med forsinkelser. Ændringen skal sikre, at passagerer ikke stiger på i sidste øjeblik, fordi dette ifølge DSB kan forsinke afgangsproceduren med op mod 45 sekunder. DSB har forpligtet sig til at minimum 82,9 procent af alle fjern- og regionaltog ikke må være fremme med mere end tre minutters forsinkelse, men i 2018 lykkedes det kun at leve op til dette krav i én enkelt af årets måneder. Indtil nu er dørene blevet lukket 45 sekunder før afgang.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Børsen 12. dec 2019 08:00 6
Minister lader døren stå på klem for flyafgifter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Betyder det så også at togene ankommer i god nok tid til at kunderne rent faktisk kan nå at komme om bord, at DSB's information rent faktisk er troværdig, at togene ankommer til den rigtige perron så perronskift indenfor sidste minut før afgang er historie, at de begynder med proaktiv vedligeholdelse af materiellet så alle dørerne virker, at de har husket at tanke togene så de rent faktisk kan kører til slutdestinationen osv.

Tænker at der et halvt hundrede selvforskyldte årsager til at DSB sandsynligvis er "worst in class" globalt.

  • 13
  • 3

Tænker at der et halvt hundrede selvforskyldte årsager til at DSB sandsynligvis er "worst in class" globalt

- jeg rejser sjældent med DSB, men på mine to seneste rejser (Kolding - København) er forsinkelserne indtrådt mellem stationerne (toget holder stille eller kører i sneglefart, når det burde have kørt hurtigt!). Årsager: Godstog der skulle forbi, sporarbejde, signalproblemer...you name it! :)

  • 7
  • 0

I mellemtiden i Japan, gives ballade for eet tog der kørte 15 sekunder før tid..
Hvis man alligevel ikke kan stige på et DSB tog omkring 1 minut inden kørsel, hvorfor så ikke også angive afgang til 1 minut tidligere..?

  • 7
  • 0

Og det er ikke muligt at korrigere ankomsttiderne 1 minut? Det er ellers en god strategi at love mindre end man kan holde.

  • 4
  • 0

Det er et lærestykke at nå perronen i rigelig god tid til at stige ombord på toget, men fordi rejsekortets tjek ind automat kun kan finde ud af at køre bus, men ikke tog, forbruges de sidste kostbare sekunder med at tjekke ind.

Efterfølgende er der rigelig tid til at dvæle ved konduktørens stenansigt og samtidig vifte fortvivlet med en nu lovlig rejsehjemmel udenfor de omhyggeligt aflåste døre.

Kan DSB love at tilstrækkeligt mange har den oplevelse jævnligt er der basis for at taxi, cykel, bil og fly branchen kan se det som en fordel at bidrage positivt til DSB's økonomi.
Det kunne for eksempel være med reklamer på de mange skærme som problemfrit køre med tog. Suk.

  • 0
  • 1

Det er et lærestykke at nå perronen i rigelig god tid til at stige ombord på toget, men fordi rejsekortets tjek ind automat kun kan finde ud af at køre bus, men ikke tog, forbruges de sidste kostbare sekunder med at tjekke ind.

Efterfølgende er der rigelig tid til at dvæle ved konduktørens stenansigt og samtidig vifte fortvivlet med en nu lovlig rejsehjemmel udenfor de omhyggeligt aflåste døre.

Kan DSB love at tilstrækkeligt mange har den oplevelse jævnligt er der basis for at taxi, cykel, bil og fly branchen kan se det som en fordel at bidrage positivt til DSB's økonomi.
Det kunne for eksempel være med reklamer på de mange skærme som problemfrit køre med tog. Suk.

  • 1
  • 1

Der går da ren Nationen! i den, så snart der bliver diskuteret noget om DSB og punktlighed. Og så er den referede tekst ikke engang korrekt nok til at diskutere noget ud fra.

Den ændrede afgangsprocedure handler ikke om hvorvidt den tager 45 eller 50 sekunder, den handler om, at togførerne nu kan påbegynde afgangsproceduren (som tager 50 sekunder) inden der er sat signal til toget. Dermed kan toget køre med det samme de gange hvor signalet kommer lidt sent (måske pga. et andet tog der ankom 2 min. sent). Tidligere skulle togføreren vente til stationsbestyreren havde sat et signal, lokomotivføreren havde set det signal og kommunikerer dette videre til togføreren, og når så togføreren har set det, måtte togføreren starte afgangsproceduren. Der røg let 1½-2 min, som toget, med den nye afgangsprocedure, nu kan køre tidligere.

Jeg håber, at det giver lidt mere indblik i baggrunden for, hvorfor den nye afgangsprocedure kan hjælpe på DSBs punktlighed. Hvis jeg har skrevet et par fejl, må dem der er klogere end mig hjertens gerne korrigere.

  • 3
  • 0

Den ændrede afgangsprocedure handler ikke om hvorvidt den tager 45 eller 50 sekunder, den handler om, at togførerne nu kan påbegynde afgangsproceduren (som tager 50 sekunder) inden der er sat signal til toget. Dermed kan toget køre med det samme de gange hvor signalet kommer lidt sent (måske pga. et andet tog der ankom 2 min. sent). Tidligere skulle togføreren vente til stationsbestyreren havde sat et signal, lokomotivføreren havde set det signal og kommunikerer dette videre til togføreren, og når så togføreren har set det, måtte togføreren starte afgangsproceduren. Der røg let 1½-2 min, som toget, med den nye afgangsprocedure, nu kan køre tidligere.

Jeg håber, at det giver lidt mere indblik i baggrunden for, hvorfor den nye afgangsprocedure kan hjælpe på DSBs punktlighed. Hvis jeg har skrevet et par fejl, må dem der er klogere end mig hjertens gerne korrigere.

Jo men det giver da også mening set fra systemet (altså DSBs) side.

For kunderne betyder det blot, at man nu skal huske på at komme endnu tidligere til toget, for man kan ikke komme på toget det sidste minut (javist, hvis man er heldig at være i den ende, hvor togføreren har døren åben). Og som andre skriver, så skal man i forvejen kæmpe med langsomme eller uvirksomme automater og Rejsekort-(mellem)-tjek-ind.

Rejseplanen tager heller ikke højde for, at man skal være ved toget i god tid - fx ved skift, hvor der måske kun er 4 minutter imellem. Er toget man kommer med blot 1 minut forsinket (som jo ikke tæller som forsinket for DSB udadtil), så er der kun 3 minutter tilbage til at skifte perron, lave mellem-tjek med Rejsekortet og være ved det andet tog 1 minut før afgang.

For mig giver det mening at tage køreplanen for pålydende. Ankommer jeg med et tog 15.54 og skal med et tog, der kører 15.58, jamen så har jeg 4 minutter til at skifte og alt det andet.

Hånden på hjertet, så tror jeg de fleste er ret ligeglade med, om toget ruller præcis på sekundet. Det, der er vigtigt er, at toget ankommer til tiden. Til gengæld kan man nu sidde og blive irriteret over, at dørene lukker 1 minut før afgang, men toget kører alligevel ikke - for andre tog skal forbi først. Tog man kunne have taget med i stedet, men man blev låst inde.

Bestemt ikke noget, der gør det mere attraktivt at tage toget. Men det viser desværre den opfattelse DSB har af kunderne: De er ubetydeligt gods, der blot skal flyttes fra et sted til et andet.

  • 3
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten