Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

DSB udskyder opgradering af dobbeltdækkertog

(arkivbillede) Illustration: DSB

DSB har valgt at udskyde en omfattende renovering af selskabets dobbeltdækkertog på ubestemt tid. Det forklarer DSB’s underdirektør, Aske Wieth Knudsen, til Politiken. Planerne om renovering er en del af et større projekt til i alt 250 millioner kroner, hvor både flåden af IC3-, IR4- og dobbeltdækkertog skulle renoveres. Årsagen til udskydelsen er, at der har været behov for at prioritere mellem mange investeringer, lyder det fra DSB.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Jyllands-Posten 28. feb 2020 07:56 1
Sultne ænder skal redde Pakistan fra fødevarekrise
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor sidder jeg med en fornemmelse af, at styringsprincippet for DSB er "små skridt" - så opdager "de" nok ikke hvad der sker ?
Der synes i det sidste halve til hele år at være den ene lille ændring efter den anden.
Hvis der var en samlet, overordnet plan - som var synlig - så kunne "vi" se en jernbanedrift i frit fald.
Måske er det uforskyldt, måske er budgetterne kommet under en kritisk grænse som kun kan resultere i frit fald. Måske har BaneDanmarks mislykkede anlægsprojekter fjernet ethvert realistisk planlægningsgrundlag, hvilket giver frit fald.

Hvad er der egentlig galt ?

  • 7
  • 2

Hvis pengene er bedre brugt andre steder, så fint nok med mig.
Jeg synes såmænd ikke, dobbeltdækkervognene virker specielt trængende efter en gennembribende renovering.

  • 2
  • 2

Hvad er der egentlig galt ?

Tjah!
Hvorfor bliver posten ringere og ringere? Den er offentlig.
Hvorfor ligger patienterne på gangene og står på ventelister? Det er offentligt.
Hvorfor er der så mange sager som samler støv hos politiet? Det er offentligt.
Hvorfor er der for mange elever i klasserne og for mange børn i børnehaven? Det er offentligt.
Hvorfor får de gamle ikke den pleje de har ret til? Det er offentligt.

Hvorfor er der altid mælk i Netto? Det er privat.
Hvorfor flyver Ryanair næsten altid til tiden og er så billige? Det er privat.
Hvorfor er der altid kaffe i Føtex? Det er privat.
Hvorfor er der altid mad i Fakta? Det er privat.
Hvorfor er der 50 forskellige slags oste at vælge imellem? Det er privat.
Hvorfor er der altid møtrikker i Bauhaus? Det er privat.

  • 5
  • 21

Stort set alle DSBs tog trænger til omfattende renovering og rengøring hvis du spørger mig...

Det gjorde jeg så ikke. ;)

Jeg kom med min egen oplevelse som daglig passager på bemeldte tog.

Det er ikke min oplevelse, at dobbeltdækkervognene trænger synderligt til en gennemgribende renovering netop nu, så hvis midlerne er få, og der er andet materiel, der trænger mere, kan jeg godt forstå prioriteringen.

Selvfølgelig kan man da altid finde et sted, hvor lidt rengøring ville være fint. Men den overordnede stand er da helt okay.

Måske er det bare, fordi jeg tidligere har kørt i årevis i de gamle kreaturvogne - og for den sags skyld også de gamle S-tog - og bare derfor synes, at dobbeltdækkervognene er ren luksus i sammenligning?

  • 6
  • 2

For en lidt mere nuanceret fremstilling, kan artikel i Financial Times om privatisering af britiske vs. japanske jernbaner anbefales.
Rail privatisation: the UK looks for secrets of Japan’s success, Jan 28, 2019
https://www.ft.com/content/9f7f044e-1f16-1...

Interessant nok går det fint i Japan, men det er en elendighed i England.

Vores egne erfaringer med Nets, TDC og Ørsted viser jo ikke ligefrem, at servicen stiger, priserne falder og cheferne holder igen med at udbetale exorbitante lønninger til dem selv.

  • 9
  • 0

Måske er det bare, fordi jeg tidligere har kørt i årevis i de gamle kreaturvogne - og for den sags skyld også de gamle S-tog - og bare derfor synes, at dobbeltdækkervognene er ren luksus i sammenligning?

Jeg har også kørt i både de gamle kreaturvogne og dobbeltdækkertogene, og vist, dobbeltdækkertogene er stadig langt bedre en kreaturvognene var til sidst.

Men jeg husker også, at ikke så enormt mange år før kreaturvognene blev udrangeret, der var de faktisk ganske gode. Så stoppede DSB med at vedligeholde dem, og det gik meget hurtigt ned ad bakke.

Det frygter jeg også sker med dobbeltdækkertogene. De trænger til vedligehold allerede nu, og det bliver kun hurtigt værre og så stort et problem, at de kommer til at minde om kreaturvognenes sidste dage.

Og så mener jeg simpelthen ikke, at man kan være det bekendt overfor de mennesker, der dagligt benytter dem - og som oven i købet har været udsat for utallige sporarbejder, lukninger af både Storstrømsbro og Masnedssundbro og står overfor en 8 måneder lang periode med erstatningsbusser.

Det viser jo DSBs holdning til passagererne: At de blot er pakker, der skal flyttes fra A til C, selvom de skal til B, på et eller andet tidspunkt og en eller anden måde.

  • 1
  • 2

Standen på DSBs tog ville nok også være bedre hvis de de ikke blev udsat for hærværk og især grafitti.

Hvilket rejser det interessante spørgsmål; hvorfor bruger man 50 millioner kroner om året på at rense graffiti af togene, dertil øget vedligeholdelse og øget angreb af rust fordi man ikke kører dem ind i en hal (remise) ved nattetid?

Giver indtryk der mere er tale om et beskæftigelsesprojekt eller kassetænkning end en virksomhed som forsøger at minimere deres omkostninger og ressourceforbrug. Det er offentligt!

S-togene ligner noget man ellers kun ser i Rom eller så i New York i 1980´erne. Pinligt.

  • 3
  • 6

S-togene ligner noget man ellers kun ser i Rom eller så i New York i 1980´erne. Pinligt.


Det er jo ikke rigtigt. Jeg kører med tog hver dag, og min observation er et fald i mængden af grafitti.
Hvor meget vil du anslå at det vil koste at bygge haller til alt DSB’s materiel? Husk at tage højde for at det varierer lidt med ugens gang hvor meget materiel der overnatter forskellige steder.
Og husk at medregne ekstra personale til at flytte alle lokomotiver, vogne og togsæt ind om aftenen, og ud igen om morgenen.. Hvis ikke du selv kan se det, så kan jeg fortælle dig at det bliver dyrere og kompleksiteten øges.
Hvad med i stedet at gøre møgungerne forståeligt at grafitti er hærværk og at det ikke er cool at ødelægge vores fælles ejendom?

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten