Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

DSB mister kunder udenfor Sjælland

Illustration: Banedanmark

I 2014 solgte DSB 16,2 millioner billetter til rejser vest for Storebælt. I 2017 var salget faldet til 13,3 millioner. Når man medregner driften af de københavnske S-tog, er det kun 7 procent af DSB's rejser, som foretages i Jylland og på Fyn. For fire år siden var det 9 procent.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Engineering News 25. mar 2019 14:23
Sydafrikanske byggeprojekter presses af bander
via Ars Technica 25. mar 2019 13:08
Spøjs Sikorsky-Boeing heilkopter er på vingerne
via AINonline 25. mar 2019 07:52
Airbus gennemfører levering til skib med drone
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan f kan antallet af rejsende falde fra 16,2 millioner i 2014 til 13,3 millioner i 2017? Trafikken er eksploderet i den periode i luften og på vejene. Nå ja, det er staten som driver DSB.

  • 7
  • 3

Mon ikke det er grundet flere toguheld og baneombygninger på især strækninger fra Fyn mod Vestjylland og Sydjylland? Der har godt nok været erstatningsbusser, men det har kostet ekstra tid. Alt sammen noget der har flyttet pendlerne til alternativer.
De mest pålidelige alternativer er Bil, e-cykkel eller Bus.

  • 2
  • 2

Vi fra Jylland og Fyn kan komme 100 gange billiger og hurtigere til og fra København med bil og med busser.
Nok koster det noget at krysse Storebælt, men altså hvorfor skrive ideot på ryggen, når du kan se fysisk det indgår i tog billetten, og der sider mere ind 80 mennesker i toget da bør prisen sænkes med minimum 60 % på denne konto.
Afgangs tiderne til og fra Esbjerg der er Verdens hovedstad på vindmølle energi med og uden Offshor, bliver serviseret meget dårligt. Bevis togplan Københavns H. - Esbjerg med planlagt ankomst tid kl.07.45 her lyder spørgsmålet hvad tid skal du rejse samt samlet rejse tid du skal bruge. Se samme tur med kortplot til bil fra Hillerød til Esbjerg havn ved indgang til Total.
Sådan kan vi blive ved. Det beviser desværre det danske jernbanenet mellem Jylland og Sjælland skal udvides med 150 %
Kystbanen trække / generære ikke den samme mænge tungt gods i sammenligning med Jylland - Sjælland strækning. Bevis af nyer dato den tragiske dødes ulykke.

Vi skal kigge til Frankrig og Spanien samt Kina. Der de opdatere jernbane net til et sæt linje føring for regional tog, med masser af stop max. 90km/t. Sæt 2. for godstog de er gennemgående mellem terminalerne samt lange op til 3.200 meter de er. Sæt 3. tur / retur er for det vi kalder lyntog. Nu med topfart 320km/t. gennem snit grundet antal stop á 10 minutters varihed hedder 198km/t. I frankrig det har gjodt at pendler bruger oftere den lille lokale trinbrædt, da de med regional toget kan komme til den station hvor de kan skifte til de få steder hvor lyntoget stopper. Har vi nogen sinde set godstog på Københavns H. eller Nørreport Station?

  • 1
  • 1

Under forudsætning af man aldrig brugte erstatningsbusser før 2014 og aldrig mere behøver at renovere skinnerne i fremtiden, har du ret.

I perioden 1982-96 rejste jeg mellem landsdelene ca. hver tredie uge, i den periode har jeg aldri kørt med togbus.
Da man i 70'erne ombyggede den enkeltsporede Slangerupbane til dobbeltsporet S-bane kunne man opretholde trafikken i hele byggeperioden.
Tidligere har man kunne klare udskiftning af sporskifter eller broer over en weekend, i dag tale vi om månedlange sporspæringer for almindelig stræknings renovering, selv på strækninger med dobbeltspor.
Brugen af totalspæringer og togbusser er eksploderet siden skilsmissen mellem DSB og BaneDanmark. BD har ikke noget ansvar over for passagerene.

  • 5
  • 0

@NCR
Sjovt at prisen altid kommer op når der tales tog, men alle glemmer at se på hele regningen, herunder afskrivning af bil, slid på vej, regelmæssighed o.s.v. DSB kunne sikkert uden problemer konkurre på prisen på de gode strækninger, men så var der ikke tog til resten, da de i dag bruger overskuddet på sidebanerne. Fri konkurrence vil give lave priser til de få, men højere priser til dem der bor øde, plus toget har potentialet til at være CO2 fri og hurtig behagelig transport.

  • 2
  • 4

Tiden, synes jeg, bliver ikke helt omtalt. Fx. Hvis jeg skal være på arbejde kl. 7, så skal jeg regne med 1-1½ time med offentlig transport HVER VEJ... Det vil tage mig ca. 20 minutter i bil. Dvs. 2-3 timer transport dagligt vs. ca 40 minutter. Faktisk kan jeg cykle hurtigere på arbejde end ved at tage offentlig transport. Dog hader jeg at cykle, så det kommer ikke til at ske.

Og så er der jo også lige driftssikkerheden: DSB - strejker, forsinkelser etc., som lægger yderligere tid oveni de 2-3 timer.

  • 1
  • 0