Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Drone skal sniffe efter svovl fra skibe i Storebælt

Illustration: Snowvision

Over de næste tre måneder skal en udlånt drone fra EUs Sikkerhedsagentur for Søfart, EMSA, kontrollere, at skibe ikke overskrider grænsen for, hvor meget svovl de må udlede, når de sejler gennem Storebælt. Dronen svæver henover skibenes udstødning og vil være i stand til at vurdere mængden af svovl i brændstoffet, hvorefter den sender data videre til kontrolpersoner på land. Artiklen fra DR indeholder en video med demonstration af dronen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politiken Byrum 22. maj 2019 09:19 6
Lovforslag om hermetisk lukkede boliger stoppet af valget
via Berlingske 22. maj 2019 07:06 5
Nordvestlige København skal ikke regne med nogen metro
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor vælge en drone løsning, når skibe ikke kan sejle gennem Danmark uden at passerer en bro?
Det må være langt billigere, og uendeligt mere effektivt, at opsætte et målesystem på broer.

Hvem har ansvaret hvis en drone havarerer og rammer et fremmed skib, og slår søfolk ihjel?

  • 3
  • 8

Ingen taler om at sænke et skib.
Men helikopterdrone på den viste størrelse kan sagtens slå en person ihjel.

Omstilling fra heavy fuel oil til marine diesel tager lidt tid, og hvis vi ved de skifter om så har vi da opnået at skibet sejler lidt renere i den periode, istedet for aldrig.

  • 1
  • 8

Hej Karsten.
Jeg vidste at en af de sædvanlige "stalkerer" ville komme farende hvis jeg skrev noget.

Hvis du tror at man flyver en helikopterdrone ned i skorstene på et fragtskib, så er du ikke så kvik.

Et sensor system under en bro kommer mindst lige så tæt på, som den viste drone, og en kraftig vestenvind under en bro, er ikke værre end turbolensen under en helicopterdrone, der flyver i samme vestenvind.

Men nu drejer det sig jo kun om at modsige alt hvad jeg bringer.
Næsten helt flatterende.

  • 1
  • 10

Der var en del snak om sniffere under broerne for nogle år siden, og det kan være at rederierne regner med, at de er der, og er klar til at skifte over til rent brændstof, når de er i nærheden af en bro. En drone et vilkårligt sted vil stoppe snyderiet.
Jeg læste fornylig, at politiet er begyndt at bruge fotovogne nogle få kilometer efter en stærekasse. Sidstnævnte fangede næsten ingen, men fotovognen satte nærmest rekord.

  • 10
  • 1

Jeg læste fornylig, at politiet er begyndt at bruge fotovogne nogle få kilometer efter en stærekasse. Sidstnævnte fangede næsten ingen, men fotovognen satte nærmest rekord.


Præcis. Jeg kører altid lige efter hastigheden og jeg møder rigtig mange der er utrolig uenige med den beslutning.

Men hvordan måler en drone noget præcist i luften, som samtidig bliver blandet godt og grundigt at dens egen propeller - eller hjælper det faktisk på målingen?

  • 4
  • 0

@Thorbjørn Anker Hansen

Men hvordan måler en drone noget præcist i luften, som samtidig bliver blandet godt og grundigt at dens egen propeller


Ja. Der er kraftig turbulens under den rotor. Hvis målingen skal være under dronen i rimelig uforstyrret luft, skal man kunne sænke snifferen langt ned ~10 rotor diameter (afhænger af rpm). Lettere er det at placere snifferen på en arm 1-2 m udenfor (foran) rotor diameter. Dette er baseret på min erfaring med droner ~10 kg MTOM.

  • 4
  • 1

Hvis den kommer nærmere skibet end 100 m vil jeg blive overasket, og hvis den koliderer med personer ombord kan den sagtes dræbe søfolk.

Hvordan får du første halvdel af den sætning til at passe sammen med sidste halvdel? De kommer netop ikke tæt på skibet og udgør derfor ingen fare.

Men selve dronen er et ret interessant produkt. Jeg tænker på det danske militærs fiasko med tårnfalken. Nu ser det ud til at man har fundet et produkt, som fungerer.

  • 3
  • 1

Ansvaret for de skader udstyret påfører andre ligger som altid hos ejeren. Der er forholdsvis skrappe regler for professionel droneflyvning.
Vedkommende kan via sin forsikring betale erstatning. Hvis det er tale om teknisk fejl kan ejeren søge erstatning hos fabrikanten direkte eller via forsikringsselskaberne. Helt almindelig praksis ligesom med alt andet . Dræbes en sømand får det naturligvis et retsligt efterspil.

  • 4
  • 0