Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Dieselskandale koster Bosch 670 millioner kroner

Illustration: Bigstock/MalkovKosta

Verdens største underleverandør til bilindustrien, tyske Bosch, har accepteret en bøde på 670 millioner kroner. Bøden kommer fordi bl.a. Volkswagen har brugt motorstyringssoftware fra Bosch til at snyde med udledningen af udstødningsgasser. Volkswagen har betalt langt over 200 milliarder kroner i bøder i erstatninger og forlig i samme sag.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Information 17. jun 2019 10:02
Aarhus Universitet på vej med grise som organdonorer
via Jyllands-Posten 17. jun 2019 07:50
Boeing erkender fejl efter flystyrt
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Engine management software was used to measure the steering wheel angle to gauge whether the car was on a test bench."

Jeg har længe spekuleret på hvordan softwaren egentlig kunne vide at bilen befandt sig på et rullefelt. Her har vi endelig forklaringen. Såre simpelt.

  • 0
  • 0

"Snyderiet" fra Bosch er vel bare at lave styreboks og software dertil. Bøden er for ikke at overvåge kundernes(læs: bilfabrikkernes) brug heraf? Eller læser jeg artiklen på Reuters forkert?

Egentlig burde de informationer styreboksen samler og fejlmeldinger, være tilgængelig for kunderne der køber bilerne. Så er det nemmere at finde det værksted der kan lave bilen, eller blot skifter en føler ud.

(Bil)Kunderne er bare til grin.

  • 0
  • 0

"Engine management software was used to measure the steering wheel angle to gauge whether the car was on a test bench."

Jeg har længe spekuleret på hvordan softwaren egentlig kunne vide at bilen befandt sig på et rullefelt. Her har vi endelig forklaringen. Såre simpelt.


Egentligt ikke en logisk måde at gøre det - det vil være mere logisk at anvende gyro eller accellerometre i motorcontrolleren. Måske kan man også måle om der er modstand på udstødningen når f.eks. en måleslange sættes på. Jeg tror at mange gør det på en anden måde - hos T-Hansen fortalte de, at motorstyringen i deres motorcykler kunne måle hvilken fører der var ud fra kørselsmønster, og blev der skiftet fører, så vil det gå lidt tid, inden den kørte godt. Og sådan fungerede det også i mange biler fortalte de.

  • 0
  • 1

@Jan
Sprøg dig selv hvordan alle tyske bil producenter (som anvender Bosch til motor styring) uafhængigt af hinanden kom frem til samme metode for at snyde emisions tests.

Var det mon noget de sad og aftalte i branche foreningen eller hvad har de ellers til fælles?

  • 0
  • 0

Mange skriver, at deres styreboks anvender fuzzy logic. Dette forstår jeg sådan, at der sker en optimering efter, hvad det er sandsynligt at føren foretager sig i den pågældende tilstand. Kører føren ikke energimæssigt korrekt, så frygter jeg, at systemet automatisk opdager det, og lukker ekstra forurening ud.

Er det korrekt?

  • 1
  • 0