Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Delecykler bliver ulovligt placeret i hovedstadens cykelstativer

Cykler fra udlejningsfirmaet Donkey Republic optager ulovligt plads i de københavnske cykelstativer. Brugerne sætter firmaets cykler i stativerne, selvom firmaet ikke har fået tilladelse af kommunen til at efterlade dem der. Firmaets koncept bygger netop på, at brugerne kan efterlade cyklerne, hvor det passer dem.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Statens Serum Institut 15. nov 2019 07:58
Første tilfælde af infektioner med zikavirus i Europa fundet
via Ekstra Bladet 14. nov 2019 12:46 1
Comeback for klaptelefon: Ny OLED-plast-skærm kan foldes
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Bycyklen er et yderst kostbart eksperiment for Københavns kommune og skatteyderne.

Morten Kabell er udpeget til en ledende stilling i Bycykel-projektet, når hans valgperiode som borgmester udløber, jfr Enhedslistens rotations- princip.
Nu er de simplere og formentlig billigere orange cykler kommet til, og udnytter de gratis offentligt tilgængelige pladser og cykelstativer.
det kan forekomme ret rodet rundtom, men der har aldrig været forbud mod at stille privatejede cykler i offentlige stativer eller på offentlige pladser.
tvært imod. stativerne er opsat til private cykler.

Det er indlysende at Morten Kabell, med udsigt til den fremtidige stilling i bycykel-organisationen, må se de private orange cykler, som en uønsket konkurrent til de hvide Bycykler.
men det gør vel ikke de orange ulovlige?

  • 5
  • 0

Plads er en begrænset ressource i storbyer.
I andre storbyer har man indset at scootere (ikke knallert 30/45) er geniale til individuel transport, og tilgodeser dem både med parkeringspladser og mht. håndhævelsen af færdselsegler.
I Danmark er det stik modsat, og selv den mindste motorcykel må ikke køre eller parkere hvor der ikke er plads til en bil.

  • 2
  • 1

Bliver der nogen sinde ryddet op i parkerede cykler? Der står masser af cykler overalt i København og cykelstativerne er overfyldte. Det er svært at finde plads til sin cykel, også udenfor cykelstativerne, så den ikke er i vejen for fodgængere.
Delecyklerne har da ligeså meget ret til at parkere i cykelstativerne.

Fx i 1949 kørte langt flere cykler over Dronning Louises bro end i dag, ca.62.000 i døgnet. Men problemet med manglende plads til at parkere cykler er eksploderet siden. Bilerne optager meget mere plads til parkering.

  • 2
  • 0

...at københavnerne gerne må parkere deres biler på vejene i dagevis og cykle på arbejde istedet. Det giver problemer i cykelstativerne og på vejene for os andre....der ikke bor i København :(

  • 1
  • 2

Man har måtte sige stop for flere "bikeshare" cykler.
Brugerne kan heller ikke denne gang opdrages til at være ansvarsfulde hverken overfor cyklerne eller det offentlige rum.
De billigste af cyklerne (dem uden gps) har oplevet at 90% a cyklerne blev stjålet.

https://qz.com/1093007/the-2017-nobel-priz...

https://www.nytimes.com/2017/09/02/world/a...

Amsterdam har også problemer med donkey bike cyklerne.
http://www.bike-eu.com/industry-retail-org...

Der bliver advaret mod disse kinesiske bikeshare firmaer som har tænkt sig at oversvømme europæiske byer med cykler.
http://www.bike-eu.com/industry-retail-org...

  • 0
  • 0

Plads er en begrænset ressource i storbyer.
I andre storbyer har man indset at scootere (ikke knallert 30/45) er geniale til individuel transport, og tilgodeser dem både med parkeringspladser og mht. håndhævelsen af færdselsegler.
I Danmark er det stik modsat, og selv den mindste motorcykel må ikke køre eller parkere hvor der ikke er plads til en bil.


Loven er for et par år siden ændret, så det er tilladt at parkere motorcykler og knallert 45 (ikke knallert 30) gratis på almindelige bilparkeringspladser, såfremt de ikke er tidsbegrænsede eller er betalingsparkering. I nogle tilfælde, mener jeg at motorcykler må parkere, hvor der ikke er plads til en bil. Men, de må ikke parkeres, hvor det er til gene.

  • 0
  • 0

Osse undertegnede. Måske misforstår man "med henblik på reklame"-reglen.


Det er korrekt. Det er ikke tilladt med henblik på reklame, eller med henblik på udlejning. Du må gerne leje en bil, og parkere den på en offentlig parkeringsplads. Men den må ikke parkeres der, når den ikke er lejet ud, da du så anvender parkeringspladsen med henblik på udlejning. Dette kan du til gengæld få tilladelse til, på samme måde, som du kan få tilladelse til at opsætte reklame, eller have en bil til at stå med reklamer. Det er tilladt at en håndværker kører i en bil med navn på, da det ikke er med henblik på reklame... Hvis han derimod parkerer den et sted, med henblik på at bilen fungerer som "reklamesøjle", så er det ulovligt. Så skal der søges tilladelse.

Jeg har ikke lige kunnet finde hvor det står på retsinfo. Men, det gælder samme regler på både offentlige parkeringspladser, og ved parkering på veje mv. Det er ikke tilladt at gøre det med henblik på salg, reklame eller udlejning.

  • 0
  • 0

.......en københavner at få sig en parkeringstilladelse der koster 1200 kr. Pro Anno og placere sin bil stationært på veje hvor grundpriserne for den plads han anvender overstiger hans livsløn adskillige gange.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten