Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Daimler stopper med at udvikle forbrændingsmotorer

Illustration: Mercedes

Bilproducenten Daimler, der bl.a. står bag Mercedes, har meddelt, at de ikke længere vil udvikle nye generationer af forbrændingsmotoren. Daimlers udviklingschef, Markus Schaefer, har i tyske Auto Motor und Sport forklaret, at Daimler ikke har planer om fortsætte med at investere i udvikling af nye forbrændingsmotorer. Daimler har tidligere annonceret, at alle Mercedes-Benz-biler skal have en elektrisk udgave, ud over modellerne med forbrændingsmotorer, i 2022.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Statens Serum Institut 15. nov 2019 07:58
Første tilfælde af infektioner med zikavirus i Europa fundet
via Ekstra Bladet 14. nov 2019 12:46 1
Comeback for klaptelefon: Ny OLED-plast-skærm kan foldes
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Eller også er deres motor så perfekt at omkostningerne til udvikling ikke vil kunne tjenes hjem inden for angivne tidshorisont.

De nyeste motortyper er på ingen måde forædlet, så hvorfor perfektionere yderligere?
Forskning og udvikling vil fortsat ligge på et højt niveau, med fokus på fremtidens køretøjer. Disse er der virkeligt behov for massiv udvikling i.

  • 3
  • 15

De nyeste motortyper er på ingen måde forædlet


Det er helt forkert. Der er en hel række teknologier som er næsten klar til især benzinmotorer som ikke er nået ud til forbrugerne. Det ser nu ud til at de aldrig når det.

Der er:

elektrisk eller pneumatisk drevne ventiler (ingen knastaksel)
mindst 3 nye måder at lave "tændrør"
kompressionstænding ligesom i dieselmotorer
elektrisk "omvendt" turbo der hiver energi ud af udstødningen
variabel kompression

Enkelte af teknologierne kan fås på nogle enkelte modeller, men ingen af dem ser ud til at nå bare 25% af markedet.

På mange måder ligner det situationen i TV-markedet lige efter at de første ekstremt dyre fladskærme blev tilgængelige. Innovationen i de sidste få års billedrørsfjernsyn var fantastisk, man kunne pludselig få 100Hz HDTV med helt flad front og rektangulært billede stort set uden geometrifejl og skygger. Det reddede ikke billedrøret.

  • 16
  • 0

I fremtiden er en motor jo bare et standard modul, hvert mærke skal ikke udvikle komplette serier, blot købe hos dem der er bedst til at fremstille.

  • 2
  • 3

Man må kunne læse ud af det, at Mercedes ikke engang selv tror på resultatet af den - bl.a. her på siden så højt besvungne - test som skulle vise at en Mercedes dieselbil 'forurener' lige så lidt som en Leaf.
https://ing.dk/artikel/dieselbil-faar-topk...

Den offentlige debat ville gavne af hvis der ikke var så mange medløbere i medielaget som ukritisk gengiver propoganda blot fordi det er 'behageligt nyt'. Denne nyhed er ligeså unuanceret som den med dieselbilen. Mercedes stop for udvikling af ICE er nok mere nuanceret end som så.

  • 5
  • 0

På mange måder ligner det situationen i TV-markedet lige efter at de første ekstremt dyre fladskærme blev tilgængelige. Innovationen i de sidste få års billedrørsfjernsyn var fantastisk, man kunne pludselig få 100Hz HDTV med helt flad front og rektangulært billede stort set uden geometrifejl og skygger. Det reddede ikke billedrøret.

Den sammenligning holder ikke helt. Prisfaldet skyldtes, at skiftet til fladskærme kom så hurtigt, at producenter og forhandlere brændte inde med billerørsmodellerne. Derfor reducerede man priserne kraftigt - for at få tømt lagrene.

Mit gært er, at Daimler ser det samme på el-bil markedet, og ikke kan hente udviklingsomkostningerne hjem, før kunderne for alvor vender ryggen til ICE biler. Og det redder selvfølgelig heller ikke ICE bilerne at sænke prisen voldsomt for at få tømt lagrene.

Sagt med andre ord: Daimlers beslutning har formodentlig meget lidt - eller intet - med teknologi eller ingeniørviden at gøre, men er en ren og skær forretningsbeslutning baseret på forventningerne til udviklingen i el-bil markedet.

Og i parantes bemærket, er det da ekstremt glædeligt, at en af verdens førende procudenter af ICE biler når frem til den konklusion - det tegner godt for el-bilernes fremtid allerede nu.

  • 12
  • 1

Benny Olsen kan have helt ret i, at motoren i en elbil mere får karakter af en standardkomponent end de komplicede stempelmotorer, som i dag er en vigtig del af de enkelte bilmærkers identitet.

I fremtiden er en motor jo bare et standard modul, hvert mærke skal ikke udvikle komplette serier, blot købe hos dem der er bedst til at fremstille.

På engelsk skelner man mellem motor og engine. En stempelmotor er en "engine", mens elmotoren bare er en "motor".
Et af de firmaer, der kan og vil levere motorer til elbiler og elektrificerede biler, er belgiske Magnax. Deres hjemmeside byder på interessant læsning om axial flux motorer med meget høj effekttæthed samt et bud på, hvorfor Jaguars firhjulstræk bruger mere energi end for eksempel Teslas.
https://www.magnax.com/

  • 2
  • 0

Benny Olsen kan have helt ret i, at motoren i en elbil mere får karakter af en standardkomponent end de komplicede stempelmotorer, som i dag er en vigtig del af de enkelte bilmærkers identitet.

Med en elbil er batteriet og lade-og tempersturstyringen af dette langt mere oplagt at differentiere sig på end de individuelle elmotorer. Det er her man vil kunne finde forskelle. Batteripakke og måske også celler er komponenter der skal bygges inhouse og hvor man skal have kompetence. Motoren kan købes ude i byen.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten