Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Fra i dag skal elbiler udsende kunstig motorstøj - og seks andre nye love

Illustration: Lars Refn

Det kan være svært at høre, hvis en elbil kommer kørende med under 20 kilometer i timen. Motoren er nemlig helt lydløs, og det kan skabe problemer i trafikken. Men det laver en ny lov om på.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via DR Nyheder 19. nov 2019 07:38
Giftig røg indhyller Sydney efter nye skovbrande
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan det virkelig være blinde, som har skærpet deres hørelse i årevis, der har fundet på dette.
At forestille sig et et lydscenarie som fra et computerspil, nu i fremtidens byer.

Det lyder allermest som ICEV producenternes lobbyister der har haft en uren takling inde her😩

  • 25
  • 4

Og jeg som glædede mig til mindre støj i byerne pga. flere elbiler. Forslaget er det rene idioti.

Hvis der skal være fornuft i forslaget, skal man nødvendigvis også kræve lyd fra elknallerter, elløbehjul, cykler og segways osv. osv. Vi ender op med et bippende støjhelvede.

56 dB(A) 4 gange lovligt støjniveau for en fryser (35 dB(A)) - eller 10 frysere ved siden af hinanden. Vindmøller må kun støje ca. 40 dB(A).

Hvad hjælper lyden i øvrigt for de mange, som går rundt med øretelefoner (for at høre musik eller for at dæmpe støj). Så må dette nødvendigvis også forbydes.

I øvrigt skal alle nye biler jo snart have automatisk katastrofebrems, så de selv bremser for f.eks. fodgængere. Så forslaget har absolut ingen mening - i hvert fald ikke til elbiler.

Mon ikke dette tåbelige forslag om lyd på elbiler stammer fra anti-elbils lobbyer, eller har lovgiverne blot mistet så meget hjernemasse, at de ikke kan skelne skidt fra kanel.

  • 27
  • 5

Der er kun tale om et reelt problem når man bakker og bilen bipper som en legetøjsbil. Det har til gengæld den effekt, at man hurtigt vænner sig til at trykke på knappen der slår lyden fra samtidig med man tænder bilen. Min kone slår den dog ikke fra, så jeg kryber sammen i skam når hun bakker og folk på parkeringspladsen skuer forventningsfuldt omkring for at se hvem der har stjålet et af lufthavnens handicaptransportkøretøjer.

Selve lydsupplementet ved langsom (fremadrettet) kørsel er ellers uproblematisk i mine ører. Det er virkelig ikke højt. Jeg har flere gange prøvet at trille bag folk på parkeringspladser eller lignende uden de hører en. Slår man lyden til, hører de stadig ikke en. Baggrundsstøjen er simpelthen højere de fleste steder. Jeg vil dog gerne tro det er lyd nok til at blinde kan høre det fordi de lytter på en anden måde end os andre.

Hvis de dropper de latterlige bippelyde når man bakker, kører jeg derfor gerne med lyd på altid, hvis det er det der skal til for at blinde føler sig trygge.

  • 1
  • 6

Politikerne må da have lagt hjernerne hjemme den dag den lov blev vedtaget.

1) Der er ikke krav om lyd, når elbilen holder stille ved et kryds. Altså træder den blinde ud foran bilen, for sekundet efter at blive kørt ned af noget der lyder som et bip-bip spil fra 80'erne.
2) Moderne fossilbiler slår motoren fra, når de holder stille ved et kryds. Her bliver den blinde så kørt ned til almindelig motorstøj.
3) 50 biler holder ved kryds i byen. Så bliver der grønt og vi får 15 sekunders spetakel af forskellige bip-lyde oven i hinanden. Det vil folk garanteret elske.
4) Den unge pige på cykel med høretelefoner bliver kørt ned lige så meget som uden bip-lyde på elbilen.
5) Moderne biler har nødbremse, der standser automatisk for vildfarne fodgængere (løse hunde m.m.).
6) Egen erfaring med elbil i snart 6 år viser, at der i praksis absolut intet problem er, da standselængden er så kort ved lave hastigheder. Vi skal i praksis ned på under 10 km/t før dækstøjen på asfalt ikke er hørbar.
7) Er man blind og bare vader direkte ud på kørebanen, uden at angive sin intention, så hører man vist slet ikke hjemme i trafikken.

Utroligt at ingen politiker har haft nosser nok til at sætte foden ned og sige, at vi ikke vedtager meningsløse og virkningsløse love bare pga. følelsesporno kampagner.

Men ok mindst 56 dB (det er faktisk ret meget). Er der regler for hvor høj lyden må være? Jeg foreslår slår så høje og skingre lyde som overhovedet muligt. Så må vi se hvor længe folk synes, at det er en velsignet lov.

  • 19
  • 4

Jeg lægger i særdeledshed mærke til hvordan køretøjer der ikke larmer belaster byrummet og deres omgivelser meget mindre i forhold til deres larmende modstykke. Det er ret grotesk når først man tuner ind på problemt.
Det er ikke nogen kvalitet når ens køretøj afgiver en "dum" lyd.
Jeg kørte en tur med en kolega i hans splinternye 2019 golf station car. splinterny og lækker inden. Men i det han starter han motoren styrter hele krystal paladset sammen og vi er tilbage i 1977.
Klonk.klonk..rasle-rasle..klonk..klonk. Totalt mismatch de 2 ting hang overhovedet ikke sammen, men det er en anden historie.
Håber da det er software styret så vi kan det uvæsen fjernet så snart man indser fejlen.

  • 6
  • 3

Infralyd (under 20Hz) er ikke "hørbar" men kan føles i kroppen af nogle mennesker.
Lavfrekvens (brummen) er 20-100Hz.
Mellemtoneområdet er (stemmeområdet) 3-400Hz til ca 3-5kHz

Der skal ikke være lyd på, det vil give falsk trykhed, og sløre alle naturlige lyde, som bl.a. cykler der kommer ret hurtigt, og ikke kan bremse lige så hurtigt (og automatisk) som moderne biler.
(og jo, det er stadig cyklistens, lige som bilistens ANSVAR!, altid at være opmærksom, vise hensyn og holde øje, samt undgå påkørsel, når man ser blindestok og/eller armbind, ifølge færdselsloven)

  • 9
  • 4

Elløbehjul kører op til 20 km/h (lovligt) uden lyd.
Hvordan kan det være lovligt? ;-)
Elcykler giver heller ikke meget lyd fra sig, dog er PostNords cykler en undtagelse - de hyler.

  • 3
  • 1

Jeg går ud fra at loven ikke kræver, at det ikke kan slås fra.


Faktisk var der i starten i lovforslaget indført mulighed for at det måtte kunne slås fra, men det blev slettet senere, inden godkendelsen af lovforslaget.

.

Nissan Leaf har en hylen, som om elmotorens lyd (effektelektronikken) bliver forstærket.
Den kan heldigvis slås fra, da den er skrækkelig enerverende at høre på, (som alle Leafs advarselslyde er) men det er snart kun historie.

  • 1
  • 2

"Even on quiet residential streets of my neighbourhood, I can't say I hear the engine noise before I hear the tires on the road. If you're not paying attention you're not going to hear any car before it hits you. On busier streets this required feature will prove utterly worthless."

  • 6
  • 2

As an interim compliance measure, will Tesla owners be required to roll down their windows and play loud music? Perhaps they can play a looped track of Elon Musk shouting: "THE FUTURE IS COMING, GET OUT OF THE WAY. THE FUTURE IS COMING, GET OUT OF THE WAY."

🤣

  • 2
  • 2

Forestil jer en moderne Ellert med Ferrari V12-lyd. Syret!

Mit barnebarn har en elektrisk legetøjsbil, som når den tændes afspiller den mest rå motorlyd, nærmest fra en Aston Martin DB6 - ren James Bond.

Men ellers vil jeg medgive at forslaget er dybt tåbelig, især fordi det kan risikere at være en form for bib-bib eller anden elektronisk lyd som er ekstrem ubehagelig at høre på.

Jeg formoder at man mener 56dB i en meters afstand, så jeg prøvede at lave et lille (uvidenskabeligt) forsøg med en musikafspiller.

Den spillede med (ca) 56dB i en meters afstand, og så flyttede jeg den ned i den anden ende af gangen, ca. 10m - hvis jeg ikke havde lyst til at høre musik, så var det aldeles generende.

Og en dag som i dag hvor det blæser meget, så drukner "billyden" i luv siden, men der bliver en sand kakafoni af støj i læ siden.

Det er en ommer.

  • 6
  • 3

En ide kunne være at basere lyden på naturligt forekommende lyde fra elbilen. Man kunne feks næroptage og sample lyden fra et dæk, der kører langsomt fremad i intervallet 0-20km/t (den der lidt knasende lyd). Eller man kunne sample lyden fra elmotoren i samme interval.
Lyden skal så afspilles en smule kraftigere (nok 56dB) fra frontenden af bilen. I det mindste har man her en naturligt forekommende lyd, som ikke skæmmer unødigt, og som omgivelserne lettere vil kunne genkende.

  • 5
  • 0

En ide kunne være at basere lyden på naturligt forekommende lyde fra elbilen. Man kunne feks næroptage og sample lyden fra et dæk, der kører langsomt fremad i intervallet 0-20km/t (den der lidt knasende lyd). Eller man kunne sample lyden fra elmotoren i samme interval.
Lyden skal så afspilles en smule kraftigere (nok 56dB) fra frontenden af bilen. I det mindste har man her en naturligt forekommende lyd, som ikke skæmmer unødigt, og som omgivelserne lettere vil kunne genkende.

Nu ser du på hvordan man evt.kunne få det til at være mindst muligt meningsløst.

Min tilgang er en anden. Jeg mener at det er en så meningsløs og virkningsløs lov, der giver så stor gener, at det må være en klar ommer.
Mit fokus er derfor på hvordan man kan sabotere loven. Jeg foreslår derfor.
- Lyden af en hissig hveps. Så folk hopper forskrækket rundt og slår med armene.
- En arrigt gøende hund. Igen spjætter folk forskrækket.
- Et grædende barn. Giver total forvirring.
- En cykelklokke. Hvor dælen er cyklen?
- Stærkt irriterende lyd. Meget højlydt hvinen, som når et tog standser.
- Højlydt bilhorn. Alle omkring bremser forskrækket.

Man kan sikkert komme på andre opfindsomme lyde.

  • 6
  • 5

I gamle dage da "Automobilet" holdt sit indtog, var den politisk udtænkte løsning, at en mand burde gå foran ethver automobil. med en klokke som han ringede - Sådan at disse farlige nye ting ikke skulle forskrække heste og godtfolk.

Nu går vi så i ring. endelig kan biler køre uden at larme, og hvad er politikernes løsning - "Kunstig motorstøj"

Gad vide hvilken støj cyklerne skal udsende for ikke at overraske fodgængerne.
Og der skal vel også lyd på de motoriserede løbehjul. Og de nye knallerter under det mundrette navn "Speedpedelec"? Jeg var nær blevet kørt ned da et sådan ræsede forbi mig for nogle uger siden - og så endda uden at det afgav en passende lyd.

Nej er det stilhed vi ønsker - det må vi længere ud på landet efter....

Ak ja, der er mere politiker glæde i at styre og regulere hele verden, end i at glædes over teknikkens nye muligheder.

  • 11
  • 3

Tyske WDR har lavet en test, hvor de til sidst lod deltagerne stå på det der skulle angive midten af vejen, de fik bind for øjnene og så kom en elbil og en benziner samtidig fra hver sin side og der var det ikke den store forskel på hvilken bil de hørte først.

Forsøget blev lavet på et testområde fra tyske ADAC, så der har ikke været så meget baggrundsstøj som man normalt vil opleve inde i byen. Men moderne biler er i dag stortset lydløse hved langsomme hastigheder og man vil slet ikke høre noget hvis man samtidig går med ørepropper og hører musik.

Fodgængere, cyklister og andre i trafikken må lære at koncentrere sig om hvor de færdes. Det er da min pligt som fodgænger at se mig for når jeg går i trafikken og ikke have travlt med at at svare på en eller anden ligegyldig besked eller andet. Lige som det selvfølgelig er bilistens ansvar at være opmærksom i trafikken.

"E-Autos müssen lauter werden" https://youtu.be/y4bRXAKdWEE

  • 6
  • 1

fik "held" til at gennemføre ændringen med, at man ikke må kunne slå lyden fra på samme måde, som man kan i dag med de få franske og koreanske elbiler, der allerede har kunstig støj. European Blind Union ønskede endvidere, at bilerne også skulle støje, når de holdt stille, men var "tændt". Dette lykkedes imidlertid ikke.

EBU forholder sig ikke til de over 20 millioner hybridbiler og de flere millioner elbiler og ladehybrider, som allerede er typegodkendt og sælges inden 2021, som fortsat vil være lydløse. Tilsvarende med de fleste mindre og mellemstørrelse benzinbiler med kultiverede motorer, som larmer mindre end 56db og automatisk stopper motoren.

Der er naturligvis ingen, der ønsker at opponere mod en handicaporganistation, men det er sandsynligvis en misforståelse at have imødekommet de krav, der netop er trådt i kraft...

  • 7
  • 2

Jeg undrer mig meget over disse overvejelser for hvordan lyden skal være.
Jge mener - det ligger da lige til højrefoden at tilkøbe ens' favoritmotorlyd fra benzinbiler, ja endda diesellyd hvis der skulle være behov. Jeg skulle da ikke vælge en - say pacman lyd, men givetvis et 12v Busso-soundtrack.

  • 0
  • 6

Ja, men den skal ikke give lyd konstant.

Det skal bilen vel heller ikke. Jeg går ud fra at lyden skal stoppe når man når til 21km/t.

Det bliver i praksis ikke til meget mere end et igangsætningsbip. Allerede 1-2 sekunder efter start kører de fleste biler mere end 20km/t.

Reglen er uigennemtænkt og latterlig.

Det vil som nævnt ovenfor også give en falsk tryghed for de blinde, at hvis de ikke kan høre noget, er der fri bane. Bare ikke for cykler, løbehjul, rulleskøjter m.m uanset om de er elektriske eller ej. Det er faktisk langt mere disse der kører under 20km/t i længere tid.

EDIT: Kommer lige i tanke om at det minder mig om sporvognene her i Bruxelles. De bimler med klokken hver gang i sætter i gang. Jeg tror faktisk jeg vil ændre Champagnegaloppen til lyden af et færgehorn. Så kan det da være at både folk og fæ flytter sig når jeg starter ved grønt.

  • 5
  • 2

(No pun intended - for en gangs skyld)

Find et problem som ingen eller ganske få mener er et problem, blæs det op og præsentér så en løsning!

Politik anno 2019.

Om hundrede år - hvis menneskeheden ellers findes til den tid - vil man skue tilbage og klø sig i nakken: De alvorlige problemer tårnede sig op, og lederne rendte rundt og diskuterede det hele ihjel og løste småproblemer ved at skabe andre problemer.

  • 7
  • 2

"§ 23. En cykel skal være forsynet med en klart lydende klokke, som skal være anbragt på styret. Cyklen må ikke være forsynet med andet signalapparat."

Det er muligt, vi mangler en revision mht. el-cykler og lignende.

Jeg kunne godt tænke mig et internationalt signal man kunne afgive i det tilfælde at man køre på cykelstier med mulighed for højere fart. Typisk uden for by centrum.
Det skulle være en venligere lyd end den typiske ring klokke og benyttes når man som hurtigt cyklende overhaler en langsom kørende så denne ikke bliver forskrækket.

  • 2
  • 3

Hmm - måske lidt overdrevet. De fleste cyklister har to hænder, og jeg mindes at færdselsloven kræver at de rækker armen ud til den side, som de ønsker at dreje mod. På den anden side ved vi at det er svært at finde en ledig hånd til formålet, når den ene hånd absolut skal holde mobilen :-/

  • 1
  • 2

Eller som jeg var ude for for nogen år siden hvor jeg var ved at støde frontalt ind i en ung dame på cykel (jeg kørte også selv på cykel):

Hun kørte i den forkerte side af vejen, havde ikke hjælm på og havde en mobil i den ene hånd (som hun vist var optaget af at sende en sms på) og en I-pod i den anden hvor hun samtidig var ved at vælge musik på (begge tommelfingre bevægede sig!).

Selv i dag er jeg forundret over at hun kunne holde ballancen, men måske der er noget om at kvinder er bedre til multitasking.....

  • 4
  • 2

Her: https://www.toi.no/getfile.php/1340825/mma...

Deres konklusion er at elbiler støjer 3-5 db mindre end ICE-biler ved hastigheder under 30 km/t. Ifølge flere artikler på nettet har det generalle menneske svært ved at høre forskel på 3 db, mens de fleste godt vil kunne høre en 5 db støj forskel.

Det er altså også teoretisk en helt håbløst lov der er kommet igennem. Vi må sætte lydstyrken op på vores elbiler indtil politikkerne indser at de er nødt til at fjerne loven!

  • 4
  • 0

Hmm - måske lidt overdrevet. De fleste cyklister har to hænder, og jeg mindes at færdselsloven kræver at de rækker armen ud til den side, som de ønsker at dreje mod. På den anden side ved vi at det er svært at finde en ledig hånd til formålet, når den ene hånd absolut skal holde mobilen :-/

Plus gear vælgeren på højre side af styret med tilhørende bremse. Og på den anden side af styret endnu en håndbremse plus ringklokke og for mit vedkommende en motor asistance vælger. Flere af dise ting noget jeg skal bruge hvis jeg har tænkt mig at dreje til højre, derfor kan det blive til ca mellem 1-2 sekunder min arm indikere højre sving. Det når den mobil misbrugende bilist foran dig i venstresvings banen ikke at opfatte, også hænger i unødigt der..Dooouuh.
Jeg oplever meget ofte at jeg kunne være bilister belejligt med at få tømt venstresvings banen, men jeg hænger ikke med armen ude i 5-10 sekunder.

  • 1
  • 3

grunden til at vi ikke har lyd på fodgængere og cyklister er fordi de er i stand til at ændre kurs/retning meget hurtigt. Går en fodgænger ud foran en bil gør dens størelse/brede at det bliver svært at undgå at ramme fodgængeren.
En cykel siger Wiisshhh og så er den uden om.

  • 2
  • 3

er at det er en af de ting cyklister har meget svært ved at andvende ordentligt.
mange beslutter lige pludselig at det er her de skal standse, også tager de bremsen og rækker hånden op. De kunne feks beslutte 5 sekunder før de ankommer til supermarkedet de skal handle i, at hive lappen op og lave en glidende nedbremsning.
Så har dem bag ved tid til at flette ind i overhalings sporet.

  • 2
  • 3

fodgængere og cyklister er fordi de er i stand til at ændre kurs/retning meget hurtigt. Går en fodgænger ud foran en bil gør dens størelse/brede at det bliver svært at undgå at ramme fodgængeren.
En cykel siger Wiisshhh og så er den uden om.

Og dette hurtige reaktionsmønster bør disse fodgængere og cyklister ikke kompensere for, for at hjælpe bilisterne med at gætte deres næste træk??
Du nævner selv at cyklister bremser uden varsel.

  • 4
  • 2

Jeg har endnu til gode at møde en blind cyklist.

Det har jeg også, men de findes:

https://mpora.com/longform/daniel-kish-bli...

Selv blandt de blinde som ikke benytter sig af aktiv ekkolokalisering, er der mange som har trænet sig til at høre et "billede" af ting og omgivelser.
Et kendt eksempel er Stevie Wonder, hvor venner har prøvet at drille ham ved at flytte hans ting, også til placeringer som han ikke normalt lagde dem fra sig, men han tog dem helt naturligt uden tøven, som om han selv havde lagt dem der.

Høresansen er et af vores fineste instrumenter, vi tager den for givet, og udnytter den mest ubevidst.
Mange blinde træner/udnytter deres høresans til niveauer som er ubegribelige for almindelige seende, og de vil ikke synes om yderligere (kunstig) støj, da det vil maskere cyklister og andre næsten lydløse trafikanter

  • 1
  • 1

Der er også trafik uden for byerne. Hvor et venstresving ikke er ualmindelig for cyklister, især når der ikke er trafik.

  • 1
  • 0

EU's beslutning om at kræve støjsender på elbiler er en meget mærkelig beslutning og meget ude af trit med sund fornuft. Der er masser af nyere brændstofbiler der ikke larmer mere end elbiler, når de kører langsomt. Selv på en stille villavej er mange biler lige så lydløse som elbiler, når de bare kommer rullende eller endda ved lav motorydelse.
Med elbilernes stigende udbredelse bliver det en aldeles ubehagelig støjoplevelse i myldretid med langsom trafik for både bilister, cyklister, gående og befolkningen der bor tæt på. For elbilister, der nyder det lave støjniveau, vil en stille kørsel gennem natur eller i stille kvarterer, blive en dårligere oplevelse med obligatorisk støjsender. Også for alle andre end bilister, og for naturen, vil det være en generende foranstaltning.
Generelt ønsker stort set alle, at unødig støj begrænses mest muligt. Der er masser af initiativer til at begrænse udbredelse af støjkilder. Støjsender på elbiler er i stærk modstrid med sådanne initiativer.
Naturligvis er elbilister og elbils organisationer modstander af støjsendere. Det føler jeg mig overbevist om, er tilfældet for langt de fleste, måske især alle dem uden for bilerne. Måske har svagtseendes organisationer på et tidspunkt tænkt, at dette kunne være en brugbar ide. Men det vil under alle omstændigheder blive en falsk tryghed, idet mange andre biler ikke larmer og fordi vind- og øvrige støjforhold ofte spiller ind. – Forslaget er ikke forebyggende, men kan derimod skabe forvirring og utilfredshed. Det er helt andre intelligente nødbremsesystemer til registrering af bløde trafikanter, der skal tages i anvendelse for at forbygge personpåkørsler, - systemer der allerede er installeret i mange nyere biler, og som vil blive meget mere tilgængelig og udviklet i de kommende år.
Håber virkelig, at der kan skabes en konstruktiv modargumentation til beslutningen og at interesseorganisationer og politikere kan tage fat de rigtige steder, bl.a. i koordination med andre lande. Beslutningen bør omstødes og kasseres lige som det gik med et gammelt påbud om stænklapper. "Go ide, - umiddelbart", men virkningsløs, til tider kontraproduktiv og stærkt generende!

  • 7
  • 1

Hej.

Jeg har hørt mange elbiler køre forbi mig i tidens løb. Nogle af disse havde en kunstig støjsender på. Andre af disse havde vist en fejl, der gjorde, at der kom en relativ høj lyd fra dem. Og andre igen - og det er de vigtige - burde være lydløse, men de havde en overraskende - og irriterende - høj lyd fra såkaldt dæk- eller vindstøj. Så da der kommer en overraskende høj lyd fra elbiler, der ikke har en kunstig støjsender, ved jeg ikke, om det er nødvendigt at have en kunstig støjsender på elbiler ved lave hastigheder. Det har jeg ikke viden nok til at vurdere.

Hvis elbiler skal have kunstig støjsender på ved lav hastighed, bør langsomme og hurtige elcykler, el-kabinescootere m.m. vel også have det. Men det mest behagelige vil selvfølgelig være hvis man kan få fjernet så meget lyd fra trafikken som muligt.

Tilsidst i dette indlæg linker jeg til elbilforeningen FDEL, som jeg er støttemedlem af. Denne forening skriver, at lyd på elbiler er unødvendige. Og de mener, at de har en løsning på problemet. ( Se linket).

Jeg har imidlertid en anden ide, som jeg tror er teknisk muligt. Man bør nemlig kunne sætte en ting i de mobiltelefoner eller de ure, som folk med svagt syn eller svagt hørelse har. Denne ting kan så registrere, om der er en bil, der nærmer sig personen. Uret eller telefonen kan så dels vibrere dels give en lyd, som personen kan blive opmærksom på., hvis han ønsker at krydse gaden.

https://fdel.dk/lyd-paa-elbiler-er-unoedve...

Venlig hilsen
Jan Hervig Nielsen

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten