Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Cyklistforbundet foreslår ladestandere til el-cykler i større byer og langs supercykelstier

Illustration: Christian Schade

Ladestandere til el-cykler bør tages med i arbejdet med at omstille transportsektoren til grøn transport, lyder det fra Cyklistforbundet forud for forhandlingerne mellem klimaminister Dan Jørgensen og energiforligskredsen om grøn transport. Konkret bør der etableres ladestandere til el-cykler langs supercykelstier og anden cykelinfrastruktur til både langdistancependlere og erhvervscykling, lyder det. Forbundet henviser bl.a. til et EU-støttet projekt der viser, at ca. halvdelen af bilture med varer i byer kan gøres på cykel.

Emner : cykler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via TV2 27. mar 2020 07:57 4
Spanien sender 9000 testkits tilbage til Kina
via Finans 27. mar 2020 07:56
Kunder aflyser byggeordrer på grund af corona
via Berlingske 26. mar 2020 16:16 25
2000 forskere kritiserer svensk coronastrategi
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Finder der en industristandard for stik/spænding m.v. for opladning af el-cykler eller er det tanken at sikre 220V adgang så cyklisterne medbringer hver sin lader på farten?

  • 0
  • 0

Spænding ja. 24/36/48 og så tillægges noget fremtids sikring til fremtidens hybrid køretøjer og andre letvægts køretøjer som ikke nødvendigvis har pedaler. Jeg kan ikke lige huske de spændinger.
Så skal det lades med minimum 120 watt gerne mulighed for mere.
Stik: det gammeldags dc stik er nok det mest populære, men man sørger bare for at medbringe en adapter eller adaptere er lænket til standerene.
Store varehuse /centre burde have samlet denne tåbeligt billige lavthængende grønne klima frugt op fra jorden for langt tid siden.

  • 0
  • 2

Skal en 'offentlig' lader så kunne tilbyde alle 3 spændinger og en samling stikadaptere?

Det ville være bedre om laderen kan tilbyde et udvalg af spændinger, og så et standard stik på laderen. Så kan man selv medbringe et passende kabel til sin cykel. Det vejer ikke så meget som en adapter.

Det må gerne være et solidt stik à-là noget Neutrik kunne have opfundet. (PowerCon)

Dermed undgår man også fristelser for fredagsvandaler til at flå kablet af.

  • 1
  • 0

Er det ikke næsten det samme som at sige, at der ikke er standardiseret?

Skal en 'offentlig' lader så kunne tilbyde alle 3 spændinger og en samling stikadaptere?


Tror mere jeg beskrev det som et ikke problem. En lader vil kunne måle på batteriet og afgøre hvilken spændingstype det er. Og er der 0 volt så har du ikke den rigtige adapter.
24 volt er vel på vej ud. første generation lithium e-cykler.
36 volt er vel nok det allermest udbredte til helt almindelige brugs cykler.
48 volt er speed-pedelec støre last cykler.

Mere spændende er hvor meget sådan et typisk e-cykel vil modtage hvis man expres lader det. jeg har en 120 watt lader i rygsækken når jeg køre langt, den giver mig en god sjat kilometer på en kop kaffe.

  • 1
  • 0

og gætter på at ladestanderne vil blive brugt lige så lidt som de cykel pumpe agregater der allerede er stillet op ved diverse supercykel stier.


Hvis nu man har et batteri der er ved at være godt slidt, så kan man lige pludselig få sin rækkevide tilbage, hvis opladerne samtidig står et sted der er interessant at besøge måske handle ind.
Det kan være man er fattig og ikke har råd til et nyt batteri og samtidigt forlænget batteri levetiden.
Midt ude i ingenmandsland er for dem der en gang imellem har glemt at lade op. Det sker vidst ikke så ofte..men kan ske.
Og i modsætning til pumpen så vil det virke.

  • 2
  • 0

Da jeg nu er på 7ende år med mit batteri, så kan jeg godt mærke forskellen fra den gang det var nyt.
Men jeg har også lært, at bruge det til der hvor det er nødvendigt. Op ad bakke og i modvind og altid topladet når jeg kører hjemmefra.
Idag bruger jeg kun cyklen til en ugentlig tur til DTU på 18.5 km, hvor leg så lader når jeg kommer frem, så jeg har rigeligt strøm til hjemturen.

  • 2
  • 1

120 watt lyder ikke af meget - så skal der oplades ligeså længe som der cykles. Det må være muligt at udvikle en supercharger til supercykelstierne, der lader med 10 gange højere effekt.

Jeg studsede også - Og skulle lige tjekke efter; mit batteri er et 36volt/ 500Wh, og min lader giver 42volt/4A output. Det giver vel 144 watt ladeeffekt. Og det går ikke specielt hurtigt. Men laderen er stadig en ordentlig klods som jeg da gerne vil undgå at slæbe med, hvis jeg kunne gå til en standard (hurtig!) lader hvor jeg kommer frem.

Men jeg tænker at det nok ikke er specielt sundt for mit batteri at blive ladet med en meget større effekt. Og om det overhovedet nytter noget. Batteriet har så vidt jeg kan se sit eget indbyggede BMS, og jeg gætter på at der er nogen indbyggede begrænsninger der.

  • 1
  • 0

Det gætter jeg også på uden at have gidet at google det. 120 watt er dobbelt så meget som de 60 watt ladere der følger med de fleste el-cykler.


Der findes et hav af elcykler, batterier og ladere. Nogle kan lade med op til 10A/36V, andre kan kun tåle 4A eller mindre. Det giver ikke mening at sætte ladere op, da det forhindrer enhver udvikling. Samtidigt går elektronikken i stykker, og opladerne vil sandsynligvis ikke blive vedligeholdt, og en stor del af laderne står uden funktion. Elcykler er jo ikke biler.

Den bedste løsning er et almn. 230V stik, og at man selv tager sin lader med. En 120W lader fylder ikke mere end en laptop strømforsyning. Et 230V stik vil fungere med meget stor pålidelighed, og man er ikke afhængig af noget kompliceret elektronik der går i stykker. Samtidigt giver det mulighed for at lade med 3kW, og det vil sandsynligvis være nok til elcykler - også i fremtiden. I stedte for at lægge sig fast på en 120W standard, og investere i komplicerede og dyre ladere for hver enkelt ladestander, så er meget bedre med et 230V stik, der kan levere nok strøm til fremtidens ladere, der lader op til 25 gange så hurtigt.

  • 5
  • 0

I mine øjne vil det ud over standarder for stik og ladere samt kræve hurtigopladning. Endeligt skal forbindelsen være lavet til at kunne tåle vand, hvilket ikke er tilfælde på nogle af de cykler jeg har set. Hurtigladning slider dog mere på batteriet.

Mit batteri tager adskilige timer at lade op og det vil kun give mening mens jeg er på arbejde. En lader koster ikke så meget, så her kan jeg have en ekstra liggende og tage batteriet med ind.

Netop at batteriet kan tages med ind og man kan have en lader i ryksækken, er en væsentlig forskel fra elbiler, der kraftigt ændrer på hvor populære ladere vil blive.

  • 4
  • 0

Elcyklister lader hjemme - og muligvis på arbejde.
Det giver INGEN mening at stoppe cykelturen for at lade.

Det de burde kæmpe for, er lov til at lade batteriet på arbejde og skoler, da det koster få ører per opladning.
(teknisk set har jeg ikke fået lov til til at oplade mit batteri på arbejde. Det gør jeg alligevel, med argument om at det koster mindre end en kop kaffe - batteriet lader cirka 250 Wh)

  • 6
  • 0

Nu er de fleste elcykler jo hybrider, der er også en rugbrødsmotor hvis batteriet er afladet.
Det næste bliver vel at der også skal være ladestandere på skolerne til elløbehjul.
Der må være grænser for hvor meget infrastruktur samfundet skal etablere for at tilgodese en lille gruppe borgeres legetøj.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten