andre skriver

Cowi skal indsnævre mulige korridorer på Kattegatforbindelsen

Illustration: Cowi

Efter at Cowi i marts afleverede en forundersøgelse af mulighederne for en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og jernbaneforbindelse over Kattegat, har rådgiveren nu vundet opgaver i næste analysefase. Her skal Cowi indsnævre de mulige korridorer for vej- og jernbaneanlæg i Jylland og på Sjælland og undersøge de tekniske løsninger imellem Sjællands og Jyllands kyster, inklusive korridorer via Sjællands Odde.

Emner : Broer
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via The Guardian 2. jul 2020 14:17
Europa fælder flere og flere træer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kan så passende kombineres med denne gode nyhed: https://ing.dk/artikel/ny-metode-kan-foere...

Håber de dropper jernbanen fra Ringsted. Det vil sende alt for mange tog via Ringstedbanen og skabe en ny flaskehals. Især strækningen som starter vest for Ringsted vil gøre Ringsted til en endnu større flaskehals end i dag, når flere godstog flyttes fra Sverige-Tyskland med færge til Femerntunnelen (Sydbanen).

  • 1
  • 4

Håber at undersøgelses området udvidelse helt ind til København - for jeg tror at trafikken på motorvejen mellem Roskilde og København braender sammen, med den ekstra Kattegats trafik. Og lidt det samme ved Århus og Horsens - der vil komme meget trafik, som nok kraever motorvejs udfletninger...

  • 1
  • 5

Kun via Ringsted får du begge muligheder - gl. linie via Roskilde og nye hurtige via Køge,

Prisen er mange kilometers omvejskørsel.

Ringstedbanen er ligeså langsom som banen over Roskilde. Den er hurtigere fra Hvidovre til Rindsted, men langsommere fra Hvidovre til København H grundet et meget kurvet forløb og deraf følgende hastighedsbegrænsning.

Samme hastighed kombineret med længere omvejskørsel giver umødigt lang transporttid som giver dårligere samfundsøkonomi.

Desuden lægger du op til en valgmulighed som reelt ikke eksisterer, da alle tog over Roskilde har stop i Høje Taastrup. Da passagerne fra vest til Høje Taastrup allerede sidder i toget, kan man ikke bare vælge at køre over Køge i stedet for. DSB skal vænne sig til at deres opgave ikke er at køre tog, det er at fragte passagerer.

  • 3
  • 2

Helt uenig! Kun via Ringsted får du begge muligheder - gl. linie via Roskilde og nye hurtige via Køge, ligesom koridoren mod Femern er direkte tilgængelig (til gavn for den jyske eksport!)

Nu skal Ringsted banen føde både Storebælt og Femern, så kapacitetsmæssigt vil det nok være bedst at forbinde Kattegatforbindelsen den direkte vej via Roskilde. Trafik fra Jylland via Femern til Tyskland, det er da den nærmeste omvej, det kan man glemme alt om. Rigtige jyder vil hellere age med stude på hærvejen, end rejse via Sjælland.

En Kattegatforbindelse skal sikkert suppleres med et femte spor fra Høje Taastrup til Hvidovre

Det femte spor H. Taastrup - Hvidovre, blev droppet til fordel for Ringstedbanen, det ville koste næsten det samme, det er ekstremt kostbart at bygge et ekstra spor langs en trafikeret jernbane i byområde. Og så meget trafik kommer der heller ikke på en Kattegatforbindelse.

  • 3
  • 1

Ved at etablere en RUF forbindelse mellem Sjællands Odde og Djursland (kombineret med Helsingør - Helsingborg), kan man fremtidssikre Østersøen mod de havstigninger, der med stor sandsynlighed vil komme på lang sigt på grund af klima forandringerne. Jeg ser INGEN tegn på at der globalt er vilje til at gøre det nødvendige. Derfor må vi tage vores forholdsregler. Banen bruges i starten som en almindelig trafikåre hvor RUF skinner hænger mellem høje master. Når vandet begynder at stige (2100 +) begynder vi med RUF containere at hælde jord i havet under skinnerne, så der kommer en høj dæmning. Prøv at tænke på hvor mange store byer, der ligger ved vandet globalt. Det er nu vi skal handle.

  • 1
  • 12

Det femte spor H. Taastrup - Hvidovre, blev droppet til fordel for Ringstedbanen, det ville koste næsten det samme, det er ekstremt kostbart at bygge et ekstra spor langs en trafikeret jernbane i byområde. Og så meget trafik kommer der heller ikke på en Kattegatforbindelse.

Det femte spor blev meget dyrt, da det blev undersøgt før man besluttede og byggede Ringstedbanen. Det blev meget dyrt, da der skulle tages hensyn til den eksisterende trafik som ikke havde nogen alternativ rute. Det har vi så i dag. Derfor må sporet være markant billigere, men skal naturligvis kun bygges, hvis der bliver behov for det.

  • 1
  • 1

Det femte spor blev meget dyrt, da det blev undersøgt før man besluttede og byggede Ringstedbanen. Det blev meget dyrt, da der skulle tages hensyn til den eksisterende trafik som ikke havde nogen alternativ rute. Det har vi så i dag. Derfor må sporet være markant billigere, men skal naturligvis kun bygges, hvis der bliver behov for det.

Det femte spor hjælper ikke meget, når der kun er to spor over Vanløse, og to spor over Ny Ellebjerg, som deles med Ringstedbanen. Ny Ellebjerg forbindelsen blev delvist anlagt i forbindelse med Øresundsforbindelsen. Men i sidste ende er flaskehalsen Kbh. H.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten