andre skriver

Comeback til elløbehjul vækker kritik

Illustration: fxquadro/Bigstock

Fra denne uge er det igen muligt at hoppe på et elløbehjul. En ny 3-årig aftale med udbyderne har nemlig tilladt det omdiskuterede køretøj igen efter en pause siden oktober sidste år. Men det møder kritik fra trafikforsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet, der grundlæggende mener, at vi "ikke har noget at bruge elløbehjulene til. Intet tyder på, at de bringer noget til den kollektive trafik," siger han til TV 2. Problemet er, at det ikke er bilister som i stedet tager et løbehjul, men dem, som ellers ville have taget cyklen eller gået til deres mål. Og dermed mister de selvsamme trafikanter både sundhedsfordelen ved at cykle eller gå, samtidig med at de øger risikoen for en skade.

Emner : El-løbehjul
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politiken 26. nov 2021 11:58 3
Emirates vil flyve på brændstof fra slam og madolie
via Nasa 25. nov 2021 12:10
Grønt lys for Webb-teleskop efter rystetur
via Danmarks Naturfredningsforening 24. nov 2021 16:51 3
Naturforening: Lynetteholm truer tudse
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Problemet er, at det ikke er bilister som i stedet tager et løbehjul, men dem, som ellers ville have taget cyklen eller gået til deres mål. Og dermed mister de selvsamme trafikanter både sundhedsfordelen ved at cykle eller gå, samtidig med at de øger risikoen for en skade

Det er da en lidt sær argumentation. Mange af dem der pt. tager bil kunne netop med fordel kombinere offentlig transport og elløbehjul til glæde for alle, inclusive dem selv. Herovre i Københavstrup risikerer man nemt at tilbringe mere tid på motorvejen end sammen med sine børn.

  • 6
  • 9

Det er da en lidt sær argumentation. Mange af dem der pt. tager bil kunne netop med fordel kombinere offentlig transport og elløbehjul til glæde for alle, inclusive dem selv. Herovre i Københavstrup risikerer man nemt at tilbringe mere tid på motorvejen end sammen med sine børn.

Ja, du har ret det kunne de. Men erfaringen viser jo så, at det ikke er hvad der sker. Det er potentielle cyklister/gående, der istedet tager løbehjulet.

Men selvfølgelig ville det give mening, hvis folk anvendte et løbehjul til at komme til og fra offentlig transport på steder, hvor distancen til offentlig transport er betydelig. Løbehjulet kan jo, i modsætning til cyklen, nemt medtages i offentlig transport.

  • 7
  • 1

Men selvfølgelig ville det give mening, hvis folk anvendte et løbehjul til at komme til og fra offentlig transport på steder, hvor distancen til offentlig transport er betydelig. Løbehjulet kan jo, i modsætning til cyklen, nemt medtages i offentlig transport.

Men det ville jo så oftest være en løbehjul man selv har købt. De har hele tiden være ganske lovlige.

Det er kun de der lejeløbehjul som ligger og flyder rundt i gaderne, som man har lavet nye aftaler med. Så skulle man tage toget og så håbe, at der stod et lejeløbehjul klar til når man skulle ind til arbejdspladsen og ditto den anden vej. Om det er noget man i praksis kan løbe an på ved jeg ikke. Ellers er det nok mest folk der liiiige ikke gider gå eller turister der benytter det tænker jeg.

Men det kan da være, at det fungerer, hvis de er alle steder i store nok mængder.

  • 5
  • 0

.. lider nu med den nye aftale af kun at kunne lejes fra og leveres tilbage på udvalgte steder. Det kan ses som en fordel for andre trafikanter (fodgængere) men en ulempe for anvendeligheden. En igangværende leje kan kun afsluttes på en af de anviste pladser.

  • 5
  • 0

Når køretøjerne udlejes skal de jo ikke foldes sammen for at medbringes, og derfor giver løbehjulsformatet ingen mening.

Hellere en egentlig elcykel, hvor man kan bremse eller vise af, uden umiddelbar risiko for at styrte.

Det behøver ikke at være en rasende dyr specialkonstruktion som den københavnske bycykel

  • 5
  • 3

Jeg forstår ikke, hvorfor Harry Lahrmann pisker sådan en stemning op. Løbehjulene er jo ikke betalt af det offentlige, så hvad betyder det, at det er cyklister eller fodgængere i stedet for bilister, der benytter dem?

Det er grundlæggende såre enkelt, at hvis man vil have bilisterne over i den kollektive trafik, så skal den kollektive trafik være bedre end bilen. Det er den bare ikke.

Jeg synes det er bedre, at folk tager et løbehjul eventuelt kombineret med kollektiv trafik til/fra deres destianation fremfor at springe direkte fra gåturen, cyklen eller den rædselsfulde kollektive trafik og over i bilen. Det sidste sker jo i stor stil, når folk bliver 18 år og får kørekort.

  • 3
  • 0

Transportnettet for bus/tog er så grovmasket, at man ofte skal gå de sidste 2-3 km til sin destination, eller vente så længe på en bus (med hemmelig køreplan) at man lige så godt kunne have gået.

Der gør løbehjulene godt fyldest, og i stedet for at frygte konkurrencen fra løbehjulene forstår jeg ikke, at man ikke tager imod initiativet med kyshånd?

At de roder virker ærligt talt som en dårlig undskyldning, opfundet til lejligheden for at kvæle et privat initiativ, man af en eller anden grund ikke bryder sig om.

Men måske er man i virkeligheden bange for at konkurrencen fra løbehjul får flere til helt at droppe busserne?

  • 6
  • 1

Og hvor i København gør det sig så gældende?

Nu har du jo udeladt min bisætning fra dit citat:

, eller vente så længe på en bus (med hemmelig køreplan) at man lige så godt kunne have gået.

Men da man går 2km på 20 minutter (hvis man er jævnt hurtig), og ofte også skal gå lidt fra sidste stoppested til slutdestinationen, må svaret jo være, at det ca. er de steder og tidspunkter, hvor den relevante bus kører hvert 20 min. eller sjældnere.

Og det er tilfældet mange steder i Kbh især uden for myldretiden.

  • 5
  • 1

Fra denne uge er det igen muligt at hoppe på et elløbehjul.

Mangler man ikke lige at nævne, at det er i København, at det gør sig gældende (Jeg er klar over, at det står i TV 2's artikel)? Her i provinsen har muligheden i hvert fald været der det sidste år også...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten