andre skriver

BRT-busser møder modstand

BRT står for Bus Rapid Transport Illustration: Nobina

Det kan være en mulighed at erstatte de nedslidte lokalbaner med BRT-busser. Det kan nemlig være en dyr fornøjelse at udskifte de gamle jernbaneskinner. Derfor vil regeringen undersøge muligheden for at afmontere de gamle jernbaneskinner og erstatte jernbane strækningen med BRT-busser. Det gælder ikke bare den meget omtalte strækning fra Køge, Lemvig og Faxeladeplads, men også 7 andre strækninger. Artiklen viser et kort over lokalbanernes tilstand.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Aarhus Stifttidende 22. okt 2020 08:54
100 meter høj skorsten væltet på havnen i Aarhus
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi er tilbage i 1950´erne og 1960´erne, hvor jernbanestrækninger i stor stil blev nedlagt fordi buskørsel var billigere.

Sjovt nok, som den videnskabeligt beviste Skinneeffekt gælder for projekter man gerne vil bygge, men ikke for eksisterende strækninger man gerne vil nedlægge.

https://www.kollektivtrafik.dk/skinneeffek...

Vi har virkelig fået en regering som vil afvikle kollektiv trafik. Øv!

  • 8
  • 0

...er der skrevet meget om.

Det er nok vigtigt at fastslå, at den mest succesfulde etablerede kollektive transport er

  • meget hurtigere end personbiltransport i myldretiden

  • plads og komfort så man kan arbejde med sin PC uden rystelser og uden at andre kan kikke over skulderen og se de fortrolige dokumenter på skærmen

  • samme passagérøkonomi eller billigere end biltransporten så fordelen er mere klar

  • simpelt prissystem med en klar "upside" så økonomien altid giver mig interesse i at vælge den kollektive (f.eks. km-point, månedskort som også gælder i weekenden etc.) og uden diverse uigennemskuelige særpriser og rabatter

  • naturligvis skal der også være tilstrækkeligt med passagergrundlag

Er ovenstående opfyldt bliver projektet en STOR succes, uanset typen af transportmiddel.

Mon løsningen er førerløs hurtig transport i dedikerede spor/baner?

  • 3
  • 0

Hvofor det? Jeg går da ud fra at det er elektriske busser man taler om. De har jo sammen kørselskomfort som et tog (eller bedre, hvis togskinnerne er gamle) , og kan vel indrettes præcis som man ønsker.

Fordi gummi mod asfalt(eller beton) aldrig bliver det samme som stål mod stål.

Har du selv prøvet et BRT-system? Selv ved relativt lave hastigheder er der en tydelig komfortforskel i forhold til skinnebårne tog.

  • 2
  • 2

Fordi gummi mod asfalt(eller beton) aldrig bliver det samme som stål mod stål.

Har du selv prøvet et BRT-system? Selv ved relativt lave hastigheder er der en tydelig komfortforskel i forhold til skinnebårne tog.

Jeg har prøvet min egen elbil. Der er der ingen forskel på hvordan accelerationen i forhold til følelsen i et tog. Jeg har også prøvet tog på ældre skinner, der slingrede og hoppede derudaf. Så hvad der er mest komfortabelt er vist meget afhængig af en del faktorer.

Det der stål-mod-stål er vist lidt af en religion.

  • 4
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten