Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard
Nu når Rusland får sværere ved at afsætte sin gas, kan det tænkes, at de laver den nye bil gasdrevet, så de kan bruge den til noget.
Man kan jo ikke bygge et gammelt bilmærke, hvis man ikke har værktøj liggende. Der er vel store plader, der skal presses i form, ting der skal støbes osv. Der vil også mangle arbejdere, der har arbejdet på rygmarven. Og masser af de specielle komponenter, som en bil er sat sammen af, er ikke lige til at finde ude på lageret.
Jeg gætter på, at det kan blive ret dyrt at genoptage produktionen af en veteranbil. Så dyrt at det ikke er umagen værd.
Ikke en parameter der synes at trykke deres beslutninger.
I og med det er Renault's russiske fabrikker, de vil overtage, er der næppe tale om de originale russiske moskvitcher - men derimod noget mere moderne Renault-agtigt.
Formentlig er hele (det meste af) produktionsapparatet efterladt intakt? Ikke dermed sagt, at det vil blive bare lige for dem at gå i gang 😉 - man får mere og mere et indtryk af Rusland som særdeles disfunktionelt industrielt. Jeg tror f.eks. "kvaliteten" af materiellet hos de væbnede styrker er kommet bag på mange - ikke mindst Putin.
Min første bil, dengang i 1980'erne, var russisk. Ud fra samlekvaliteten af den, vil jeg mene, at de havde arbejdet på den aller-aller-nederste del af rygmarven...
Men jeg har måske bare lidt rest-PTSD fra dengang benzinpumpen opgav i bunden af tunnellen under Elben i Hamborg, og vi måtte køre den i myldretiden ud ved manuelt at pumpe ( * ) kaburatoren fyldt, og så køre ud af etaper af et par hundrede meter. Den tunnel er LANG!
/Bo
( * ) meget forudseende var der et lille håndtag monteret på brændstoftilførslen, som man kunne pumpe benzin med...
Mine forældres første Renault 4 havde et startsving - just in case. Man brugte håndsvinget fra donkraften. Det blev brugt et par gange. Den næste havde også, men her manglede hullet i kofangeren. Selvtilliden hos fabrikken var øget markant.
En produktion af en "ny" bil, der består af børnesygdomme vil være et politisk statement. Et statement man nok kommer til at fortryde. Hvis man genbruger designet fra en eksisterende Reanult, kan man så producere samtlige komponenter i Rusland? Skal man bare lave noget for at få tiden til at gå?
Jeg vil tro, at motor og elektronik kommer fra fabrikkerne i Vesteuropa, så det primært er karosseri og andre relativt simple komponenter, der fremstilles i Rusland. Så selv om de nye Moskvich-biler bygges på et Renault-lignende karosseri, så bliver motor og elektronik nok erstattet med lokalt producerede elementer -- eller på elementer importeret fra Kina.
De kan vel ikke annektere, de skal vel købe fabrikken?
Hvilken pris og hvilken valuta kan de blive enige om?
Er alle underleverandører lokale eller tilgængelige f.eks fra Kina?
Hvis fabrikken er sat op til at producere noget Renault lignene, er der så copyrigt eller licenser der kan overtrædes, eller startes de fra bunden, og bygger med udgangspunkt i en russerbil?
Jo, da. Når han uden skam annekterer hele provinser fra sine nabolande, så er en enkelt bilfabrik eller to oven i nok ikke noget Putin ligger søvnløs over: https://www.motormagasinet.dk/article/view...
Læste artiklen igen, der står salg af alle aktier i Avtovaz, men med seks års tilbagekøbsret, stadig spørgsmålet til hvilken pris?
Fra Avtovaz: The redesigned models will be simpler versions of current cars, without extra features such as ABS.
De har jo allerede truet med at nationalisere udenlandske fabrikker. Og jeg tvivl på, at de bekymrer sig om patentrettigheder heller.
De har jo totalt smadret alle håb om udenlanske investeringer i mange mange år frem, så de har kun sig selv. På ½ år har Putin bombet Rusland tilbage til Soviet tiden. Men det er vel også lidt hans drøm, selvom det måske ikke var den dysfunktionelle industri han reelt drømte sig tilbage til ;-)
Wau - hvornår var det, at det blev standard her :-D
Du skal tage højde for en lidt lavere indkomst, alt det der ekstra gejl koster penge, en simplere bil uden ekstraudstyr som servo, og med komponenter samlet af bolte og møtrikker som let kan adskilles og repereres, måske de reelt set er foran os?
Hvornår har du sidst set værkstedet nøjes med at skifte det slidte skovlblad i vandpumpen? eller at de lægger nye viklinger på generatoren? det er en styrke at tilbageslaget kommer mens det lille værksted stadig kan huske hvordan man renoverer det grundlæggende.
Bortset fra at hvis et er et typisk Moskvich produkt, så er de rustet så meget sammen allerede før de har forladt fabrikken, at den eneste lette adskillelse er med en vinkelsliber.
først i 1980erne var jeg den glade ejer af to Ladaer (1300S/1200) - problemet var rust, men bortset fra dét kørte de fint og stabilt og var meget 'vedligeholdelsesvenlige', stort motorrum med let og uhindret adgang til alle komponenter! :)
En af mine oplevelser med kommunismen:
For ca 55 år siden fik vi en ung historielærer i gymnasiet som var kommunist, det grinede vi lidt af, indtil jeg fik sommerferiejob på et lille autoværksted, et rigtigt skodjob hvor jeg bl. a. blev sat til at servicere og skrue på hans elendige Moskvitch, så grinede jeg sgu ikke mere 🙂
Hvad var din konklusion så? At kommunisme giver dårlig producerede biler eller at du ikke havde behøvet sådan set skodjob, hvis ikke du levede i et kapitalistisk land :-D ?