Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Bilsælgere om regeringens plan for grønne biler: Det kan ikke lade sig gøre

Illustration: koson/Bigstock

Regeringens mål om at få 1 million grønne biler på vejene i Danmark i 2030 er fuldstændig urealistisk. Det mener et stort flertal af bilforhandlere, som Børsen har talt med. Kun 7 ud af 188 bilforhandlere kalder det realistisk eller meget realistisk at nå millionen. Forhandlerne henviser til, at salget af grønne biler i dag udgør under 2 procent af årets samlede bilsalg.

Kræver muligvis abonnement
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Regeringens planer er altid urealistisk og det ved de naturligvis godt.

Hvis vi virkelig skulle få 1 million el-biler på vejene , har vi alligevel ikke en strømforsyning der kan håndterer det, uden omfattende ombygninger.

Deres klima udspil er stærkt farvet af at de ikke tror på problemstillingen og mener at økonomien er vigtigere.
Støtten fra Landsbytossernes parti DF, som er fuldstændig ligeglad med alt andet end fremmehad, sikre at vi har "verdens grønneste regering" ved magten.

  • 8
  • 22

Regeringens planer er altid urealistisk og det ved de naturligvis godt.

Man skal have været ualmindelig uopmærksom de sidste 3 år for at have misset at regeringen ikke prioritere klima, miljø, grøn omstilling mv. og heller aldrig har gjort det. Og ikke kun har de ikke prioriteret det - de har aktivt gjort hvad de kunne for decideret at gøre så meget skade inden for disse områder som muligt.

Men nu nærmer valget sig jo som bekendt, så efter systematisk at have massakreret klima- og miljøområdet er det tilsyneladende gået op for dem at der er stemmer i at være grøn. Så ind kommer Ellemann-Jensen med det formål at forsøge at give regeringen et grønt skær. På landbrugsfronten kommer landbruget regeringen til hjælp med lidt klynk om hvordan regeringen rammer landbruget hårdt med deres prioritering af miljøflippere i København, og på transportområdet kommer statsministeren på banen med et urealistisk mål for elbiler, som udelukkende har til formål at forsøge at lukke luften ud af hele debatten om grønne biler.

Og i alle tilfælde sker der reelt intet - tværtimod fortsætter regeringen deres hidtidige politik - der er ikke ændret et komma. Se blot på elbilerne - de 1.000.000 grønne biler i 2030 kræver at der i gennemsnit sælges ca. 80.000 biler om året de næste 12 år - regeringen fremsatte herefter et forslag der jvf. dem selv kun ville give ca. 1000 biler på 2 år, eller mindre end én procent af hvad de selv lagde op til. Og derefter prøver de at sikre at de fleste af de 1000 biler så i øvrigt bliver hybridbiler. Det ville jo nærmest være komisk hvis ikke det var så alvorligt - der er forhåbentligt ingen der falder for den gang spin.

  • 25
  • 5

Men det kræver en helt anden politisk vilje og klar langsigtet handling, og ikke som hidtil en forvirrende stop/go (kortsigtet) politik og reduceret registreringsafgift til de største svinebiler.
Vi har i DK i dag samme antal elbiler som Norge havde i 2012 og er altså 6 år bagud.
Ved udgangen af 2018 vil Norge have ca. 190.000 rene elbiler + ca. 95.000 ladehybrider (plug-in-hybrider).
Hvis vi fremskriver den norske udvikling til 2024 vil de have ca. 1 mill. elbiler (rene+plug-in):
https://1drv.ms/u/s!Anrwk479J5_bgm0gDCPyM9...
Så hvis vi kan komme op på samme stigningstakt som Norge, er der mulighed for 1 mill. elbiler i DK i 2030.
Om jeg så selv tror på viljen og evnen til at nå dette - NEJ
- og slet ikke med nuværende regering, som når alt kommer til alt prioriterer støtte til et underskudsgivende og forgældet landbrug højere end klimaet.

  • 11
  • 6

"Hvis vi virkelig skulle få 1 million el-biler på vejene , har vi alligevel ikke en strømforsyning der kan håndterer det, uden omfattende ombygninger"

Lodret forkert. En 100% elektrificeret transportsektor give en ca. 30% forøgelse af vores elforbrug. Det ville du vide hvis du fulgte med i emnet her på siden. Det er ikke noget problem.

  • 16
  • 2

Nej vi får ikke 1 mio elbiler i 2030 alene på grund af regeringens politik men vi får det måske hvis det sætter sig i befolkningen at, "min næste nye bil skal ikke være en fossilbrænder" Når salget at traditionelle biler begynder at sætte sig, så sker der ting og sager. At bilbranchen generelt frygter en situation, hvor der møder en masse kunder op og vil købe noget de ikke kan levere, er næppe overraskende.

  • 9
  • 1

Man kan det man vil! Men det er ikke sikkert man vil, når man først har fået konverteret balkon erklæringen til en realistisk implementeringsplan, inklusive budget. En detaljeret plan er nødvendig, hvis man skal ramme målet om 12 år. Der skal investeres i infrastruktur. Mon ikke også der kommer tekniske fremskridt som hjælper til?

  • 1
  • 4

Naturligvis kan den Danske el-infrastruktur ikke klare en stigning i elforbruget på 30 % og der er da også blevet diskuteret til døde her på ing.dk.

El selskaberne har selv skrevet om det, og de taler alle om at det kan de sagtens -----hvis!

Hvis vi alle lader om natten!
Hvis de må styre hvornår der oplades!
Hvis de må disponerer over noget af strømmen og hente noget af den, når de mangler.

Hvis det ikke kræver investering i infrastruktur, at gør disse ¨småting¨muligt så har du helt ret, Peter Jensen.

Det kræver også at bilerne kan aflades tilbage gennem elnettet. og der 'gør man bare' hvis bilfabrikanterne ellers kan blive enige om en fælles metode.

Endelig er der jo den evindelige diskusion om hvem der skal betale og for hvad.

  • 3
  • 16

Hvis vi alle lader om natten!
Hvis de må styre hvornår der oplades!
Hvis de må disponerer over noget af strømmen og hente noget af den, når de mangler.


Ud over at energiselskaberne selvfølgeligt klynker over de investeringer der skal foretages i infrastrukturen. Det gjorde de også da private solceller begyndte at tage fart i 2012.

Jeg tænker at hvis vi ser på en gradvis stigning i el forbruget frem mod 2030 er det ret simpelt at lave en udbygningsplan for at kunne dække behovet.
Hvis el producenterne og el distributørerne ikke kan håndtere denne simple udfordring med en bekvem tidsplan skal vi nok se på ansvars- og opgavefordelingen omkring vores samlede el infrastruktur.

  • 8
  • 3

El selskaberne har selv skrevet om det, og de taler alle om at det kan de sagtens -----hvis!

Hvis vi alle lader om natten!
Hvis de må styre hvornår der oplades!
Hvis de må disponerer over noget af strømmen og hente noget af den, når de mangler.

Hvis det ikke kræver investering i infrastruktur, at gør disse ¨småting¨muligt så har du helt ret, Peter Jensen.

Det kræver også at bilerne kan aflades tilbage gennem elnettet. og der 'gør man bare' hvis bilfabrikanterne ellers kan blive enige om en fælles metode.

Naturligvis skal elbiler lade om natten. Resten er vrøvl. Vi har et elnet og produktionsapparat der er underudnyttet om natten, så alene det at lade om natten løser fuldt ud problemstillingen.

Der er ingen debat om hvem der skal betale. Tværtimod vil elprisen falde som følge af at elnet og produktionsapparat kan udnyttes bedre, når der også er aftagere til strømmen om natten.

  • 15
  • 2

Ja elbiler skal hovedsageligt lade om natten og der skal noget intelligent styring / prisdifferentiering til. Som elbils ejer har man det simple behov, at bilen skal være klar med en forudbestemt SOC på et bestemt tidspunkt om morgenen. Hvornår der lades på bilen, fra man kommer hjem til man tager afsted, er oftest ligegyldigt. Se på www.energinet.dk. Vi har uden udbygning af nettet af nogen art mulighed for at trække 2GW ekstra om natten uden at overstige forbruget om dagen. (Effekttræk om dagen 4-5 GW, om natten 2-3 GW). Hvis vi lader elbiler med en samlet effekt på 2GW i 10 timer giver dette 20 GWh. Hver nat på årsbasis giver 7300 Gwh. Hvis elbiler bruger 200 wh/km kan vi køre 36 mia km på årsbasis UDEN at udbygge el nettet bare ved at lade op natten. Der køres ca 50 mia km om året i danmark. Konklusion - vi kan mageligt omlægge over halvdelen af vores transport til el uden store ekstra investeringer i nettet.

  • 7
  • 1

En debatør mener at prisen på el vil falde når forbruget stiger med 30 %.

Det lyder da fantastiskt, det glæder jeg mig til.

Det lyder også lidt besynderligt, og lidt usandsynligt.

Når debatørerne ner har så travlt med at håne mig fordi jeg ikke følger ordentligt med i debatten, så undrer det mig at det debatteres i andre tråde, om at vi skal elektrificere dette og hint.
Der er også mange der advokerer for at nedlægge fjernvarmenettet og erstatte al kollektiv varmeforsyning men individuelle varmepumper.
Vi skal have slukket for en masse kraftvarmeværker og istedet bygge hav-vindmølleparker, og vi er også super glade for de nye Datacentre der skal bruge 1/2 af Danmarks elforbrug. (selvom de ikke betaler skat og stort set ikke skaber arbejdspladser)

Når man, som jeg følger med i disse debatter og udfører lidt banal købmands-regning, så stritter det i alle retninger.

Vi kan ikke bygge hav-vindmølleparker uden at trække kabler ud til dem, det tæller vidst som infrastruktur, og betales af den individuelle private skatteyder?
Vi kan ikke nedlægge en masse kraft-varmeværker, og flytte energiforbruget over til elforsyningen uden at udbygge infrastrukturen.

Hvis vi kikker på alle disse tiltag som individuelle opgaver så kan det eksisterende elnet måske nok klare opgaven, men ikke alle opgaverne på en gang.

Idag udgør el-forsyningen kun ca 20% af vores samlede energiforbrug, og hvis vi rykker seriøst på den fordeling, så kan vores infrastruktur ikke følge med.

  • 1
  • 6

Vi kan ikke bygge hav-vindmølleparker uden at trække kabler ud til dem, det tæller vidst som infrastruktur, og betales af den individuelle private skatteyder?
Vi kan ikke nedlægge en masse kraft-varmeværker, og flytte energiforbruget over til elforsyningen uden at udbygge infrastrukturen.

At vores nuværende elforbrug kun udgør en del af vores samlede energiforbrug kan naturligvis ikke diskuteres. Skal vi ændre på denne fordeling så en større andel skal være el, så kan en del af dette naturligvis klares af det eksisterende elnet, hvis merforbruget overvejende lægges på tidspunkter hvor elforbruget er lavt - som fx om natten. Men når det er sagt, så er der nok ikke nogen tvivl om at skal hele vores energiforbrug dækkes af el, så vil det givetvis være nødvendigt at forstærke / udbygge vores elnet.
Men det behøver ikke nødvendigvis betyde store ekstra udgifter - hvis vi skifter til (stort set) udelukkende at bruge grøn el, så spare vi jo udgiften til drift og vedligehold af hele den del af energiforsyningen, som står for 80% af vore nuværende energiforbrug (samt afledte udgifter grundet forurening, støj mv.). Desuden skal elnettet jo ikke udbygges til 100% el i morgen - men kan løbende udbygges over de næste 30 år (hvis målet for 100% grøn energi fastholdes til 2050) - hvilket ligeledes vil reducere udgifterne.

  • 2
  • 2

@ Ebbe Holleris

Du skriver, at ved at skifte til grøn energi så sparer vi på vedligholdelse og at det skal bare udbygges over de næste 30 år?

Mener du at der ikke er vedligholdelse ved solceller og vindmøller?.
Hvor længe holder en vindmølle?

  • 3
  • 4

Mener du at der ikke er vedligholdelse ved solceller og vindmøller?.


Det er muligt jeg fik udtrykt mig dårligt. Der er udgifter til drift, vedligeholdelse, udskiftning, udbygning mv. forbundet med alle energikilder. Men de ekstra udgifter til udbygning, drift og vedligeholdelse af et voksende elnet og de tilhørende (elproducerende) energikilder der skal dække det stigende strømforbrug "betales" helt eller delvist af tilsvarende besparelserne på de energisystemer som el erstatter, hvis det sker løbende over en 30 årig periode, i takt med at udtjente anlæg alligevel skulle have været renoveret eller erstattet med nye.

  • 1
  • 0

Men når det er sagt, så er der nok ikke nogen tvivl om at skal hele vores energiforbrug dækkes af el, så vil det givetvis være nødvendigt at forstærke / udbygge vores elnet.
Men det behøver ikke nødvendigvis betyde store ekstra udgifter

...og især ikke nødvendigvis nogen ekstra udgifter overhovedet, målt pr. kWh.

Det bliver ofte glemt i debatten, at vi faktisk betaler for transmission og distribution pr. kWh. En del af dette beløb må formodes at gå til den løbende opgradering og udbygning af elnettet.

Hvis vi begynder at bruge mere el og fortsætter med samme betaling pr. kWh for transmission og distribution, bliver der med andre ord flere penge til opgradering og udbygning af elnettet, uden at vi forbrugere mærker det som en merpris pr. kWh.

Om det beløb, der lige nu opkræves pr. kWh, så vil være tilstrækkeligt, har jeg ingen anelse om. Men jeg kan konstatere, at en stor del af det mérforbrug, der forudses, i højere grad vil være tidsforskydeligt, så det kan lægges på de tidspunkter, hvor elnettet og elproduktionsenhederne er mindst belastet.

Så øgningen i spidslast bør kunne blive langt mindre end øgningen i samlet betaling for transmission og distribution. Det burde give en god mulighed for at få pengene til at række.

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten