Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Bilsælgere og -købere går sammen om nyt afgiftsforslag

Bilsælgerne og forbrugerne går nu sammen om et fælles forslag til et nyt system for danske bilafgifter, erfarer TV 2's businesskanal. Det er FDM, Dansk Industri og Bilimportørerne, der sammen vil skabe et helt nyt afgiftssystem, som afskaffer det værdibaserede system, vi har i dag. Det nye system skal ifølge forslaget alene fastsætte afgiften ud fra tekniske kriterier som vægt, CO2-udledning og sikkerhed - i stedet for pris, som det er nu.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Energiwatch 19. aug 2019 07:59 76
Professorer: Danmarks afbrænding af træ er løbet løbsk
via DR Nyheder 19. aug 2019 07:55
Forsker vil bruge Jorden som linse i enormt teleskop
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ingen nem måde. Regeringen har behov for de mange penge fra bilerne.
Hvis vi alle købte billige øko biler , vil regeringen så skulle forhøje afgiften, for at få samme kr i kassen....

  • 1
  • 1

Jeg har læst rapporten, og må sige, at den er yderst velskrevet, og forklarer problemstillingerne ganske godt. Den er nok rettet mod interessenterne, og ikke den almindelige befolkning, da den til tider er ret teknisk, både hvad angår økonomiske forhold og jura (bilder ikke mig selv ind, at jeg forstod det hele).

Men mest af alt synes deres forslag at være meget gennemarbejdet. De har endda barslet med en komplet løsningsmodel, som både åbner op for at være provenue-neutral og at reducere den samlede afgift på biler, som forfatterne tydeligvis går ind for.

Så vidt jeg kan vurdere, kommer ulemperne, for dem der bliver klemt ifbm. tab af brugtværdi, til at være tålelige, specielt set i forhold til, at næste bil bliver billigere at anskaffe og eje.

Deres kongstanke er, at afgifter på biler, i det omfang de skal være der (og forfatterne er på det rene med, at bilejerne skal betale for de externe omkostninger ved privatbilisme), skal være baseret på teknik, snarere end værdi, og betales løbende i stedet for på købstidspunktet.

Det er smart, fordi det åbner for at der kan kradses lige så mange penge ind i afgifter, men at financieringsudgifterne til bilerne falder kraftigt. Desuden falder udgifterne til forsikring, idet forsikringsselskaberne ikke skal betale afgifter af en erstatningsbil, men kun anskaffelsesprisen, hvor forsikringstageren blot forsætter med at betale de løbende afgifter.

Der nævnes mange andre fordele, og jeg kan kun opfordre folk til selv at læse resuméet her.

Jeg bør dog lige nævne, at fjernelse af den værdibaserede registreringsafgift gør det langt lettere at investere i sikkerheds- og miljøfremmende teknologier, som typisk koster ekstra.

  • 2
  • 0