Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Bilproducenter går sammen med tankstationer for at skabe netværk af hurtigladere til elbiler.

Illustration: yastremska/Bigstock

BMW, Mercedes, Ford og VW-gruppen, der er samlet i netværket IONITY, går nu sammen med tankstationkæderne Shell, Tank & Rast, OMV og Circle K for at skabe et netværk af hurtigladere til elbiler. Inden for de næste to år skal 400 tankstationer på hovedfærdselsårene i Europa udstyres, så elbiler vil kunne oplade med helt op til 350 kW. Det forventes, at netværket vil dække 18 europæiske lande, herunder Danmark.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Universe Today 17. okt 2019 12:08
Boret på Mars-lander har vristet sig fri igen
via The Guardian 17. okt 2019 11:57 1
Nasa viser ny rumdragt frem til kommende måne-mission
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gad vide om de store producenter så vil indrette bilerne, så de ikke kan lades derhjemme, men udelukkende på “tankstationer”, så de fortsat kan have kontrol over forsyningen..?
Toyota holder jo hårdt på at brint er fremtiden, brint som man ikke vil kunne tanke hjemme, brint som Toyota har investeret massivt i at blive førende inden for...

Jeg gruer for fremtiden, med biler der lukker ned hvis man forsøger at lade med “uautoriseret” strøm...

  • 2
  • 6

Mon ikke at en "feature" som mulighed for "optankning" hjemmefra, som nu er en af elbilernes største fordele, vil være noget som 90% af bilkøberne ikke ville vælge fra.

Altså stadig et must i en konkurence situation, istedet for noget der minder om en tilbagegang til: leje af udskiftningsbare batterier i egne, købte biler, uden mulighed for valg af distributør/pris

  • 0
  • 0

er noget der er til at tage og føle på. 400 lynladestationer i løbet af 2år

Den passer jo rigtigt godt sammen med alle de lovede nye rigtige elbiler fra 2019

Når disse større bilproducenter så langt om længe blevet enige om grundlæggende data for opladning, mon de resterende så ikke tilslutter sig snart

  • 2
  • 0

Det er et fint skridt i den rigtige retning. Men ikke så ambitiøs, når man tænker på at Tesla på nuværende tidspunkt har over 350 Superchargere i Europa.

  • 2
  • 0

Det er et fint skridt i den rigtige retning. Men ikke så ambitiøs, når man tænker på at Tesla på nuværende tidspunkt har over 350 Superchargere i Europa.


Tesla dækker pænt i forhold til at de er et lille firma, og har brugt mange penge og en del år på at nå det.

400stk ladestationer med hver 6 stk 350kw (over dobbelt så kraftige som Tesla i øjeblikket) terminaler på 2år er ikke ringe i forhold til antallet af elbiler, og viser at infrastrukturen nok skal komme fint i takt med elbilerne.
Husk på at de fleste vil kun have brug for lynladning ved længere rejser.

  • 3
  • 0

Jeg gruer for fremtiden, med biler der lukker ned hvis man forsøger at lade med “uautoriseret” strøm...

Det vil være en absurd tåbelig løsning, så det lyder meget sandsynligt!

Tja, det er jo ikke helt et ukendt fænomen, det at til lukke et software system nærmest hermetisk, så det kun kan bruges med autoriserede ting.
(Apple)

Måske: Store bilproducenter og store energi selskaber på et tidspunkt vil tilbyde såkaldt "smart-løsninger" i samarbejde.

Tænk på alle de der bor i lejligheder som ikke har egen lade mulighed som skal have en lade-løsning alligevel.

Os med egen bolig tilbydes så en Shell ladestander sammen med vores VW
Så sælger de med masser af grønne floskler at vi kan bruge bilen som en del af smart-grid !
( mod en beskeden overpris naturligvis ;-) )

Den slags vil i hvertfald ikke komme bag på mig.

  • 2
  • 0

Toyota prøver fortsat at sælge hybrid (uden plugin mulighed) som en fordel!?
Hvorfor må man ikke også kunne lade hjemme?

  • 3
  • 1

Toyota prøver fortsat at sælge hybrid (uden plugin mulighed) som en fordel!?
Hvorfor må man ikke også kunne lade hjemme?

Fordi så opdager du hurtigt hvor fedt det ville være at have en ren elbil. Og så vil du hellere have en elbil end Toyotas "fantastisk" brintbil, når den engang kommer.

Anyway, uanset hvad Toyota prøver, så vil folk alligevel vælge elbilen af rigtigt mange rigtige gode grunde (ikke mindst økonomi). Men det finder Toyota jo ud af på den hårde måde efterhånden.

  • 4
  • 0

Vil lige indskyde at der i forhold til de 400 steder er tale om planer, fra artiklen:

By teaming up with the four partner companies, more than 50 percent of the 400 sites planned between now and the year 2020 have already been covered.

Men ja, fint initiativ.

Det bliver interessant at se hvad Tesla ender med at gøre.

  • 0
  • 0

SP: Det bliver interessant at se hvad Tesla ender med at gøre.

Mit bud. Tesla fortsætter udbygningen af deres nuværende Supercharger net med ladeeffekter op til 140KW til brug for nuværende og kommende S, X og 3. På et tidspunkt begynder de at bygge deres hyperchargers med ladeffekter over 1MW til den nye truck, den nye roadster og nye opdaterede versioner af S og X med batteripakker der minder om den nye roadsters 200Kwh.
Tesla bliver ved med at være foran.

  • 2
  • 2

"Vil lige indskyde at der i forhold til de 400 steder er tale om planer, fra artiklen:"

By teaming up with the four partner companies, more than 50 percent of the 400 sites planned between now and the year 2020 have already been covered

.

Planned betyder planlagte

Over 200 steder er allerede udpeget (dækket)
.

De første 20 anlæg i over 10 lande er under "realization" ifølge artiklen

  • 0
  • 0

@Viggo Hansen

Det er et fint skridt i den rigtige retning. Men ikke så ambitiøs, når man tænker på at Tesla på nuværende tidspunkt har over 350 Superchargere i Europa.


Ionity standerne bruger CCS til deres 350 kW ladestandere. Disse ladestandere er i HPC (high power charging) klassen men langt fra de første CCS standere. Der er nu mere 3800 CCS ladestandere i Europa, og der bliver opstillet mere end 100 nye hver måned.

Det kan Tesla slet ikke følge med til. Det smarteste Tesla kan gøre er at begynde at installere CCS på deres biler. Jeg tipper at det kommer til at ske når de begynder at sælge Tesla 3 modellen i Europa.

  • 2
  • 0

Det vil give rigtig god mening at disse fast chargere vil skilte med stærkt varierende elpriser, afspejlende VE produktionen, hvilket dermed kan drive en fleksibel efterspørgsel.

  • 1
  • 0

Udsagn :Ionity standerne bruger CCS til deres 350 kW ladestandere. Disse ladestandere er i HPC (high power charging) klassen men langt fra de første CCS standere. Der er nu mere 3800 CCS ladestandere i Europa, og der bliver opstillet mere end 100 nye hver måned.

Det kan Tesla slet ikke følge med til. Det smarteste Tesla kan gøre er at begynde at installere CCS på deres biler. Jeg tipper at det kommer til at ske når de begynder at sælge Tesla 3 modellen i Europa.

Svar: Det er meget fint med alle disse CCS ladere men du har i praksis kun brug for et samlet net der er overskueligt og med simpel adgang. Hvis du kommer til en tilfældig stander i udlandet kan det være en større videnskab at få lov til at lade på den og det er ofte til en Kwh pris der er meget høj. Jeg er EON kunde og har dermed adgang til deres ladenet i hele landet. Der er både Type 2, Chademo og CCS dog er jeg ikke sikker på at effekten i CCS er højere end de 50Kw? Jeg har kun enkelte gange brugt muligheden for type 2 ladning, resten har været dækket af hjemmeladning eller Teslas superchargere. Jeg vil derfor ikke bruge penge på at købe en Chademo adapter til 4K. Dog, hvis man bor i vest/sydjylland kan Chademo i Esbjerg og Herning godt være interessant.
Det er muligt at Tesla på et tidspunkt kommer til at tilbyde en CCS adapter ligesom de i øjeblikket sælger en chademo adapter. Jeg tror ikke der kommer andet end det fra model S og X kendte Mennekes stik i den kommende europæiske Tesla model 3.
Som Tesla ejer kommer du næsten altid til at foretrække Teslas ladestationer. De er store og du kan se dem i din navigation og eventuel betaling for strøm er simpelt og gennemskueligt via din konto hos Tesla. Jeg gentager: Tesla er foran.

Iøvrigt - vi venter stadig med spænding på at den første producent markedsfører en bil der kan håndtere 350KW DC ladning. Jeg gætter på at det bliver Tesla når de laver en opdatering af deres model S og X.

  • 3
  • 1

Det er meget fint med alle disse CCS ladere men du har i praksis kun brug for et samlet net der er overskueligt og med simpel adgang.

Mon ikke det mest er et spørgsmål om konkurrence. Markedet er endnu for begrænset til at give hård konkurrence. Når først konkurrencen bliver hård nok, så bliver det nok lige så svært at kræve overpriser og medlemsskab, som det er for tankstationerne idag.
Så bliver det bare køre ind, lade og afregning på kreditkortet. Og så står Tesla skidt med et netværk der er mindre end CCS netværket. Tesla er da også medlem af CCS organisationen. Jeg tror udelukkende at det er et spørgsmål om tid inden vi ser CCS stik i Teslaer.

Iøvrigt - vi venter stadig med spænding på at den første producent markedsfører en bil der kan håndtere 350KW DC ladning. Jeg gætter på at det bliver Tesla når de laver en opdatering af deres model S og X.

Det måtte vel i så fald blive med CCS stik, da Teslas egne ladere kun kan klare 150 kW.

  • 2
  • 0

inden vi ser CCS stik i Teslaer

CCS Type2 som vi ser på bla. de tyske elbiler allerede nu er jo også et Type2 stik. Hvis Tesla udstyrer Model 3 og den ny Roadster med CCS Type2 i Europa, så kan Type2 stikket være identisk med det Tesla allerede bruger i Model S og X, dvs at det også bruges til DC Supercharging.

Så bliver det bare køre ind, lade og afregning på kreditkortet

Forhåbentig bliver det Plug-and-Charge fuldstændig som på Superchargerne. CCS bygger på IEC 15118 protokollen som involverer authentication og roaming, således at kunder i de nye netværk kan få samme oplevelser som Tesla-ejere har ved Superchargerne idag.

med CCS stik, da Teslas egne ladere kun kan klare 150 kW

Teslas stik klarer 325A (og sikkert også 350A ligesom CCS). CCS 2.0 klarer op til 1000V stadig ved 350A, så det er kun til biler med mere end dobbelt batterispæning ift dagens "standard" på omkring 350V.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten