andre skriver

Benzinkrise får briter til at efterspørge elbiler

Illustration: Christian Rantorp

Mangel på benzin i standerne, har fået Internetsøgninger på elbiler er eksploderet i Storbritannien. Hvor det tidligere var "first movers", så er interessen bredt ud og eksperter peger på, at processen har været i gang i noget tid, med mere og mere strikse miljøzoner og en politisk beslutning om at udfase forbrændingsmotorer i 2035. Men den nuværende krise med forsyning af benzin til landets benzinstationer har været et vendepunkt, siger eksperter.

Emner : Elbiler
OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Politiken 26. nov 2021 11:58 3
Emirates vil flyve på brændstof fra slam og madolie
via Nasa 25. nov 2021 12:10
Grønt lys for Webb-teleskop efter rystetur
via Danmarks Naturfredningsforening 24. nov 2021 16:51 3
Naturforening: Lynetteholm truer tudse
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvornår var det lige medierne gik fra at skrive om hvilke fabrikanter der mon ville tilbyde enkelte elbilsmodeller, over til at skrive om bilfabrikkernes omstilling til elbiler og overgangen til BEV?

  • 4
  • 2

Ville en benzinkrise rykke elbilsalget i DK ?

Norge som er en olienation, der vrimler det med sjovt nok med elbiler, i forhold til Danmark, hvor en elbil nærmest er et særsyn.

Hvori ligger forskellen ?, Hestetraileren, køreafstande, anstrengt forhold til elforbrug, fjernvarme, økonomi eller noget helt andet ?

  • 0
  • 7

Ville en benzinkrise rykke elbilsalget i DK ?

Norge som er en olienation, der vrimler det med sjovt nok med elbiler, i forhold til Danmark, hvor en elbil nærmest er et særsyn.

Selvfølgeligt vil en tilsvarende forsyningekrise i DK flytte nogt et. Man skal nu lige tage nyheden med et gran salt. Det er antallet af søgninger på elbiler der er steget. Derfra er der et stykke vej før de faktisk køber en elbil.

At der er så mange elbiler i olielandet Norge hænger måske sammen emd de mange fordele elbiler har. gratis kørsel på betalingsveje, gratis færger, ingen moms og så de altid lave elpriser. Der er derfor mange incitamenter der driver den norske udvikling.

Der ud over vil jeg sige at elbiler ikke mere er et særsyn i DK. Jeg synes jeg ofte ser elbiler, som i mange gange dagligt - men det kan selvfølgeligt være confirmation bias

  • 11
  • 0

I høj grad i, at de norske bompenge for elbiler maksimalt må udgøre halvdelen af satsen for benzin/diesel.

Det var så en god pointe !, lad os få flere frem i lyset.

At fjerne bropengene i en årerække for elbiler på Storebæltsbroen, ville med nuværende beskedne antal elbiler, ikke presse økonomien på broen, der er en ren pengemaskine, men er det nok til at antallet af elbiler stiger. Hvis ja, så er det nærmest en gratis omgang og haster med at sættes i værk.

  • 5
  • 4

1 liter benzin kan drive én bil til 15-20km kørsel

Samme liter benzin i en krafvarme opsætning, kan drive 1 elbil således den får 15-20 km kørsel og spildvarmen giver varme til nærmeste bolig.

Og så kan man nøjes med at tænde "generatoren" når vind/sol ikke leverer strøm nok.

At borgerne i UK(og resten af verden) indser at afhængighed af fossil brændstof er et problem på mange andre måder end kun CO2, er en positiv sidegevindst.

En positiv sidegevinst opnået grundet UKs mangel på underbetalte østarbejdere!

  • 9
  • 2

Naah... det er vel ikke helt rigtigt med mindre man har boet under en sten i det sidste par år ? Vi ser med glæde at elbil-andelen stiger :-) Vi siger hver gang vi møder en enbil: Tesla, Zoe, Kona, Ioniq, Id3, Id4, I3 osv... og så alle de andre :-)inklusiv de "tyske premiummærker" som åbenbart gerne vil sløre at her kommer en elbil... Så Magnus, puds brillerne eller endnu bedre, læs lidt på statisktik over solgte biler !!

Aksel

  • 7
  • 2

Norge har rundet 400.000 elbiler, eller faktor 20 flere end i Danmark, mit spørgsmål er, hvad er det der gør at elbiler er så populære i Norge, hvor det vrimler med dem, i forhold til Danmark hvor de ikke engang udgør 1 % af bilparken ?

Du kan jo starte med momsfritagelsen.

Dertil kommer, at nordmændene altid har været meget mere glade for at bruge strøm. I Danmark har det været noget, der var for kostbart til at spilde på pjat. I Norge har det været noget, man bare havde. En af mine bekendte, som har hus i Norge, fortalte, hvordan hans naboer havde varmekabler i indkørslen for at holde den isfri.

  • 9
  • 0

Dertil kommer, at nordmændene altid har været meget mere glade for at bruge strøm. I Danmark har det været noget, der var for kostbart til at spilde på pjat.

Enig. Norge er et kæmpe land og at bygge el-infrastruktur er en udfordring og en dyr affære og skal den selvfølgelig udnyttes fuldt ud, i Danmark har man til gengæld i den grad taget Faradays ord til sig,,, " Questioned about the practical value of electricity, Faraday answered: “One day, sir, you may tax it.”

Moms, afgifter er det nok til at borgeren holder sig fra et produkt, cigaretter og sprut er afgiftsplaget, men holder ikke folk fra at bruge det.

Der må være andre vægtige årsager til det sparsomme antal elbiler i Danmark, er der flere bud på hvori forskellen mellem Norge og Danmark ligger ?

  • 2
  • 6

Der må være andre vægtige årsager til det sparsomme antal elbiler i Danmark, er der flere bud på hvori forskellen mellem Norge og Danmark ligger ?

Kort fortalt de danske politikere har gjort sig så dybt afhængige af afgifter fra fossil billister at de ikke ønsker ændringer.

Så døjer vi også med et umanerligt indgroet politisk ønske om at "Det skal være så dyrt som muligt at leve som dansker"

Hvilket betyder at strøm skal være så dyrt og afgifts- og momsbelagt som overhovedet muligt.

Dertil så har Politisk retorik en megte stor betydning.

I Norge har politikerne talt elbiler op og fossilbiler ned, de har lavet rigtigt mange fordele for elbiler på vejene. elafgifter er også en forskel

I Danmark har politikerne sænket afgifter på fossilbiler og anprist dem fordi de nyere modeller kunne køre længere på literen(nogle få meter) og derfor var miljøvenlige.

Dette suppleret med massiv medie omtale, godt fodret af de gamle i gårde, har gjort at den almene dansker tænkte "Jamen selvfølgelig da....."

Danske politikere har på ingen måde ønsket at lave/påbyde/understøtte synderlige fordele for elbiler, i hvertfald ikke mere end der lige skulle til for at kunne klaske lidt grøn maling på deres glorie.

Men de alt for dyre elbils lade abonementer har de snakket flot om, og når folk så kigger på disse abonomenter så svinder de økonomiske fordele ved elbiler ind som dug for solen.

  • 6
  • 0

At du skriver : Citat: Norge har rundet 400.000 elbiler, eller faktor 20 flere end i Danmark, mit spørgsmål er, hvad er det der gør at elbiler er så populære i Norge, hvor det vrimler med dem, i forhold til Danmark hvor de ikke engang udgør 1 % af bilparken ? Citat slut

...Ændrer sgu da ikke på dit udsagn om at elbiler i DK er et særsyn ? Aksel

  • 0
  • 5

At der er så mange elbiler i olielandet Norge hænger måske sammen emd de mange fordele elbiler har. gratis kørsel på betalingsveje, gratis færger, ingen moms og så de altid lave elpriser. Der er derfor mange incitamenter der driver den norske udvikling.

Let them eat cake.

Er man så privilligeret at man har råd til at købe en elbil der dækker ens behov, så får man tilskud til alle de tossede vejskatter de har oppe i Norge, betalt af fattigrøvene i fossilbiler.

Intet under at du klapper i hænderne

  • 2
  • 8
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten