Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Antallet af trafikdræbte falder ikke længere - flere tilskadekomne

Illustration: Thue/Wikimedia Commons

Vejdirektoratets foreløbige tal viser, at 175 personer omkom på de danske veje i 2018. Det er lige så mange som i 2017 og et godt stykke over de 167, som man var nede på i 2012. Niveauet er også meget højere end de 120 trafikdræbte, som Færdselssikkerhedskommissionen havde sat som mål for 2020. De foreløbige tal viser desuden, at der i 2018 var 3.257 tilskadekomne mod 3.143 i 2017. »Det er stadig især for høj fart og uopmærksomhed, der er skyld i mange ulykker. Fremover bliver vi også udfordret af, at der kommer højere fartgrænser på flere veje, og at nye, små motoriserede køretøjer som f.eks. skateboards, hoverboards og uniwheels også kommer ud på vejene. Det er alt sammen noget, der udfordrer trafiksikkerheden,« siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik, i en pressemeddelelse. Rådet anbefaler mere politikontrol på fart, sprit og uopmærksomhed, flere adfærdskampagner, afgiftsfritagelse for sikkerhedsudstyr til motorkøretøjer. Desuden er der brug for mere viden fra skadestuerne om de ulykkestilfælde, de får ind, så man ved mere om, hvad der er skyld i ulykkerne.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Transportministeriet 23. okt 2019 06:55 10
Transportminister vil gøre parkering billigere for grønne biler
via TV 2 Lorry 23. okt 2019 06:56 1
Eldrevne havnebusser i København bliver forsinkede
via DR Nyheder 22. okt 2019 07:50
Drone finder forsvundet barn i kornmark
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi har nu i omkring fem år haft fotovogne på vore veje, men statistikkerne viser overhovedet ingen sammehæng med deres påståede effekt på trafiksikkerheden.
I virkeligheden er det jo ikke overraskende, netop fordi farten på landevejene ikke har den højt italesatte og profilerede effekt for trafiksikkerheden som mange tror.
Næh - i de sidste par år er det meget sent begydt at dæmre for politi og Sikker Trafik at uopmærksomhed er den største skurk derude.
Vi er nu i en årrække blevet fortalt at en trediedel af trafikulykker skyldes uopmærksomhed. Denne historie beror på Thomas Troglauers DTU rapport fra 2010 om distraktion http://www.tur.dk/media/2322/distraktion-t...
som påviser at distraktion er årsagen til en trediedel af ulykker.

Hvad er så min pointe?
Såmænd at distraktion og uopærksomhed er to forskellige ting, nært beslægtet javist, men man kan ikke bare bytte udtrykket rundt, som Sikker Trafik og dermed politi og medier har gjort.
For nogle år siden henvendte jeg mig faktisk til Sikker Trafik og påpegede fejlen, og her fik jeg en diskussion med Ursula Friis, som frejdigt fortalte at Sikker Trafik netop selv havde valgt at kalde distraktion for uopmærksomhed, fordi ”det kunne folk bedre forstå”.

Hvorfor er forskellen så vigtig?
Hvis man skal forklare det kort, så prøv at forestille dig dit opmærksomhedsniveau på en god dag. Vi kan sætte den til 100 procent.
Du skal køre bil og bør derfor koncentrere dig fuldt om det, helst 100 procent.
Imidlertid bliver dette opmærksomhedsniveau ofte udfordret af sløvsind, som kan skyldes træthed, direkte søvn, påvirkning af alkohol, stoffer, medicin og manglende engagement i at føre bil, og jeg kunne blive ved. Opmærksomhedsniveauet er faldet og man ender måske i uheld, ganske som det kan ske i mange andre sammenhænge i dagens gøremål. Man formår ikke at friholde standselængden.

Ved distraktion kan du sagtens have hjernen i fuld gang med de ting der optager dig. Problemet er bare at disse ting bør være trafiklæsning når du kører bil, men ikke er det. Du fokuserer din opmærksomhed på de forkerte ting, som stjæler fokus fra trafikken. Derved er du blevet distraheret, som Thomas Troglauer har skrevet en rapport om, og du kører ikke bil når du kører bil.
Her tror jeg at vi kan finde årsagen til at statistikkerne ikke bevæger sig i den ønskede retning.
Det er mit gæt at klip i kørekortet for håndholdt mobilitis får større effekt for trafiksikkerheden , end fotovogne hidtil har haft.

  • 11
  • 6

Jamen, det er jo langt mere besværligt Hans Jørgen Nielsen
Forstår du, - det kræver politi på vejene, og de står jo i massevis nede ved grænsen, - nårhh nej det gør de ikke…
- Men så vil det vil være et indgreb overfor lastbilchauffører der har vænnet sig til at kunne se film mens de kører på motorvejen (prøv blot en tur i et højt køretøj), og bilister der har vænnet sig til at være 100% online. Endelig vil det være langt mere ressourcekrævende end blot at lade de stegte duer flyve direkte ind i munden.

  • 1
  • 1

Som allerede beskrevet, og hvilket statistikkerne også viser har ATK-bilerne på ingen måde været medvirkende til et fald i trafikdræbte. Man kan næsten sige tværtom. De mere end 100 politibiler og politibetjente ville gøre meget mere gavn som patruljer i trafikken.
ATK-Bilerne holder IKKE hvor ulykkerne sker, de holder hvor man kan få flest uvorne bilister i fælden.
Det største problem i trafikken i dag er bilisternes adfærd. Der er ingen respekt for medtrafikanterne; det er mig før dig mentalitet; mange bilister gør sig overhovedet ingen overvejelser om konsekvenserne, når de bevidst kører for stærkt, kører venstre om heller, overhaler over dobbeltlinier og mange andre lignende farlige unoder. Der skal en adfærdsændring til. Vi havde engang et trafik magasin på TV. Det kunne være at man skulle starte en sådan udsendelse op igen. De nuværende TV-udsendelser hvor man ser politi stoppe hastighede overtrædere, og efterfølgende fortæller om hvor farligt det er at køre for stærkt. Det er trættende og useriøst at se og høre på. Fart kan jo også dræbe når man kører 45 km/t i en 40 km zone.

  • 2
  • 1

Løsningen er: når mobilen bevæger sig, skifter den automatisk til lydløs og lukker sociale medier ned. At mobilen ikke kan bruges vil sikkert være et teknologisk kvantespring for sikkerheden.

Hvad så hvis man er passager i en bil eller kører med bus eller tog?

  • 5
  • 0

Opmærksomhed - opmærksomhed - opmærksomhed

Havde man fokuseret på manglen på opmærksomhed i trafikken de seneste 30 år, så havde tallene utvivlsomt set bedre ud.
I stedet kværnede man løs om fart &seler i et væk i 30 år.
Mindre fart & mere seler afbøder blot konsekvenserne af manglende opmærksomhed.

Sprit kampagnerne har gjort det uacceptabelt at køre sprit. Fint og godt.

Vil det da ikke være bedre at helt undgå ulykker og uheld, i stedet for i næsten 30 år at have sendt signaler om, " at bare farten er lav og der er seler på", så gør det implicit ikke noget man er uopmærksom?

Måske også derfor at en del tror at bare de har sele på og ikke kører for hurtigt, så gør det ikke så meget at de ikke er opmærksomme på trafikken og egen kørsel, når der sms'es, kommenteres på facebook, rodes efter sutter på bagsædegulvet eller laver selfies til Snapchat?

Opmærksomhed gælder alle i trafikken.
Også dem der ellers har følt sig fritaget, da de hverken havde selerne eller farten til, at de gamle kampagner var rettet mod dem.

  • 2
  • 1

Nu har jeg som lastbilchauffør siddet millionvis af kilometre i den rigtige højde til de omtalte iagttagelser.
- Og du har ret i at nogle desværre sidder og kigger film/tv på især laptoppen i forruden når de kører.

Det du nok ikke har obseveret..... mindre end et sekund inden.... er nummerpladen og dermed nationaliteten på den trækkende enhed. Den peger på den største sandsynlighed for at at hvis nummerpladen ikke er gul, så er passet heller ikke dansk.

Min lomme statistik siger at 99 ud af 100 film-kiggende lastbilchauffører under kørslen, - de er ikke danske.

Det er skræmmende så mange man ser i løbet af en nats kørsel med diverse overhalinger på motorveje.

Det hører altså med til fortællingen at det er tale om udenlandske chauffører.
Det må være rimeligt inden man igen sparker til den danske yndling prügelknabe bag lastbilrattet.

Politiet kan sagtens lave en aften og natte razzia der vil kunne finansieres af bødeindtægterne. Det vil samtidig offentligt bekræfte min statistik.

Hvorfor der ikke allerede er sket noget politisk, har nok noget at gøre med det samme, som den exorbitante overrepræsentation af spirtuspåvirkede udenlandske lastbilchauffører på de danske veje, kontra de danske...... - simpelthen fordi det er billigt og at målet for profit tilsyneladende helliger midlet.

Pas godt på jer selv der ude.

  • 6
  • 1

Løsningen er: når mobilen bevæger sig, skifter den automatisk til lydløs og lukker sociale medier ned. At mobilen ikke kan bruges vil sikkert være et teknologisk kvantespring for sikkerheden.

Hvad så hvis man er passager i en bil eller kører med bus eller tog?

Ja det bliver en nær døds oplevelse, - hvis de altså overlever :-O
Mærkeligt at vi andre har klaret os op til årtusindeskiftet.

Men for at komme tog og andre offentlige transportformer i møde, kunne man måske indrette softwaren således at man kan kun kan anvende Wi-Fi. Det er der vist ikke så mange biler der har endnu. Måske et boost til den offentlige trafik.

  • 0
  • 4

Som allerede beskrevet, og hvilket statistikkerne også viser har ATK-bilerne på ingen måde været medvirkende til et fald i trafikdræbte.

Omvendt er den samlede trafik stedet betragteligt i de samme år uden, at skadestallet er gået tilsvarende op. Så måske har ATK'erne trods alt medvirket til, at skadestallet er holdt nogenlunde konstant? Den påstand er vel mindst lige så valid som den modsatte - at de slet ikke har virket?

Min personlige erfaring med ATK'erne her i min politikreds er i øvrigt, at de er rigtigt flinke til at stille op på den gennemgående landevej med 50km/t-begrænsning gennem min lille by, hvor der køres meget for stærkt på trods af, at det er en meget benyttet skolevej. Og hver gang tages 10-20% i at køre for stærkt. Og næsten hver gang tildeles der også klip i kort. Som borger og skolebarnsforælder er jeg personligt vældig glad for den prioritering. Og mit indtryk er, at mine medborgere deler den opfattelse.

Jeg ved ikke, om vejen er dokumenteret uheldsplaget. Men jeg betragter det som en opdragende, forebyggende og tryghedsskabende indsats. Som ovenikøbet så rigeligt finansierer sig selv, så længe fangsten er så høj, som den er. Så "Keep up the good work"!

  • 3
  • 0


Du har ret Robert, - Jeg har ikke i alle tilfælde noteret mig nummerpladen.
Og jeg er tilbøjelig til at give dig ret, også mht. andre forseelser, om-end forholdet 99:100, måske lige er at stramme den mere end den kan bære. 😉
Det var egentlig heller ikke så meget for at ”prygle” på chaufførerne (selvom det jo er dem der foretager overtrædelserne), men mere på myndighedernes dovenskab.

  • 1
  • 0

Omvendt er den samlede trafik stedet betragteligt i de samme år uden, at skadestallet er gået tilsvarende op. Så måske har ATK'erne trods alt medvirket til, at skadestallet er holdt nogenlunde konstant? Den påstand er vel mindst lige så valid som den modsatte - at de slet ikke har virket?

Jeg ved ikke, om vejen er dokumenteret uheldsplaget. Men jeg betragter det som en opdragende, forebyggende og tryghedsskabende indsats. Som ovenikøbet så rigeligt finansierer sig selv, så længe fangsten er så høj, som den er. Så "Keep up the good work"!

Jeg har også hørt det omvendte argument, nemlig at flere biler betyder lavere antal dødelige ulykker. Mange ting spiller ind men man kan ikke bevise at fotovogne har sat et aftryk på ulykkesstatistikkerne.

Du beskriver fotovogne som tryghedsskabende, og det er sikkert rigtig nok. Faktisk fremstår det som deres vigtigste aktiv, selvom man som nævnt ikke kan læse effekten nogen steder, altså udover i bødekassen. Tryghed er er subjektivt begreb.

Personligt ville jeg blive mere tryg ved at disse folk i fotovognene i stedet stillede sig op ved trafikerede steder og noterede håndholdt mobiltelefoni.

  • 0
  • 1

Hvilken relevans har førerens nationalitet for farligheden af filmkigning?

Bliver det mindre farligt for os andre, hvis den filmkiggende chauffør ikke er dansk?

Kommenterer vi her på dansk?
Hvis det er 1:100 der er danske filmkiggere, hvad så med de 99 udenlandske?

Hvis man på en eller anden måde ønsker en adfærdsændring, så nytter det jo ikke kun at prygle løs på den ene %, mens de resterende 99% fortsætter ufortrødent.
Men sådan går det når man ikke har den fjerneste sans for målretning og finder det aldeles uvæsentligt, at de 99% slet ikke ænser at man egentlig forsøger at ændre deres dårlige og farlige adfærd.

Sådan er det lige gået med den fjollede 25 timers parkeringsbegrænsning for lastbiler på motorvejsrastepladserne og nu også på det øvrige vejnet. Samtidig 4 doblede man parkeringsbøderne for at holde på enhver tænkelig måde ulovligt til 2.040 kr.... på hele vejnettet

Man gjorde det for at hindre udenlandske lastbilers lange ophold på rastepladserne.
Man ignorerede Vejdirektoratets adfærds analyse for parkerede lastbiler der viste at man ville ramme forkert, og i dag får flest danske chauffører bøder for at holde ulovligt uden for de afmærkede båse, mens ikke ret mange får bøder for at holde mere end de 25 timer.

Og jeg kan blive ved med spirituskørsel i lastbiler...

Man er nød til at grave sig et spadestik dybere ned i problemerne.
Bare at pløkke med spredehagl, når der er brug for en finskytte er da uendeligt ødelæggende og demotiverende.
Det viser også en lad arrogance overfor de helt uskyldige, der blver beskyldt for noget de aldrig kunne drømme om at gøre.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten