andre skriver

Amerikanske teleselskaber udskyder 5G-udrulning efter bekymringer fra flyindustri og -myndigheder

Illustration: l i g h t p o e t / Bigstockphoto.com

I første omgang nægtede to af de største amerikanske teleselskaber, AT&T and Verizon, at forsinke udrulningen af 5G og dermed imødekomme de amerikanske flyselskaber- og producenter, samt luftfartsmyndighederne Federal Aviation Administration (FAA), bekymring for, at 5G-signaler kan forstyrre såkaldte højdemåleres sendefrekvenser. Men mandag gik AT&T og Verison med til at udskyde 5G-udrulningen i to uger, skriver BBC. Ifølge en talsperson fra AT&T er de gået med til at udskyde udrulningen, men at »vi ved, at flysikkerhed og 5G kan eksistere side om side, og vi er sikre på, at yderligere samarbejde og teknisk vurdering vil afhjælpe eventuelle problemer.« Den amerikanske luftfartsmyndighed FAA takkede efterfølgende teleselskaberne for frivilligt at gå med til at udskyde udrulningen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via TV2 4. aug 2022 09:30
Vulkanudbrud på Island
via Det amerikanske energiagentur (EIA) 3. aug 2022 15:24 45
Batterier til det amerikanske elnet er dette år tredoblet
via Energy Supply 3. aug 2022 12:30 2
Siemens Gamesa varsler stor fyringsrunde
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jo selvfølgelig, alle vidste det. Telebranchen mente bare ikke, det ville give problemer. Og måske har de helt ret. Når FAA falder på knæ og takker for en udskydelse på sølle 14 dage, så er der nok ikke konstateret de helt store problemer i praksis. Både 5G og radiohøjdemålere bruger samme frekvenser i Europa, og her har ingen hidset sig op.

  • 9
  • 0

der kan ikke være tvivl om at kineserne jubler over denne melding. Nu kan de virkelig overtage det meste af verdensmarkedet!

  • 0
  • 16

hvis jeg var kineser, ville det være det bedste jeg kunne tænke mig. Jeg ville så kunne bruge resten af verden til at indføre 5G i resten af verden . først i kina, dernæst i afrika, så sydamerike ....... Jeg troede at amerikanerne kunne tænke selv

  • 0
  • 9

5G og radiohøjdemålere bruger samme frekvenser i Europa

Det er vist ikke korrekt: Se f.eks. Engergistyrelsens Frekvensstrategi 2021 https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Tele/fre... nederst side 11: "*Der pågår for øjeblikket en del arbejde internationalt med at vurdere sameksistensen mellem 5G i frekvensbåndet under 4,2 GHz og radiohøjdemålere (radio altimeters) i 4,2-4,4 GHz"

Har du nogen henvisning til, hvor det fremgår, at 5G og radiohøjdemålere bruger samme frekvenser i Europa?

  • 1
  • 0

Har du nogen henvisning til,

Ja, det har jeg, men jeg vil ikke udelukke, at jeg skulle have været mere kildekritisk.

Af Ingeniørens første artikel om emnet fremgik, at 5G i USA ligger i området 3,7-3,98 GHz, og at forsøgene i Norge og Frankrig foregik "omkring 4 GHz", altså stort set samme.

Men læser man rapportudkastet til forsøget i Norge, fremgår det, at de anvendte frekvenser til test ikke er 4 GHz, men ligger i området 3,4-3,8 GHz, altså med en frekvensafstand på 0,4 GHz op til radiohøjdemålernes område 4,2-4,4 GHz.

5G i Danmark anføres at bruge området op til 3,8 GHz (indtil videre).

Ud fra dette er der en frekvensbuffer på 0,4 GHz i Danmark/Norge (og resten af Europa?) men kun en buffer på 0,2 GHz i USA.

Hvis det er rigtigt, kan det jo godt forklare, at de er mere nervøse i USA, for at 5G forstyrrer radiohøjdemålerne.

(Mht radiohøjdemålerne, så er deres frekvensbrug definitivt den samme, da det jo rent fysisk er de samme højdemålere, der flyver frem og tilbage over Atlanten.)

  • 1
  • 0

Det kommer an på hvem "man" er.

I branchen og i de relevante regler og procedurer bruges stort set udelukkende "radio altimeter". I mere almene tekster bruges ofte "radar altimeter", hvilket er forståeligt da måleren fungerer som en form for simpel radar. Men det er altså det samme apparat.

  • 2
  • 0

Jeg troede at amerikanerne kunne tænke selv

det kan de nok også - men måske lidt langsomt(?):

Airlines around the world are adjusting their schedules and aircraft deployments for flights to the U.S. over fears that a 5G rollout by AT&T Inc. and Verizon Communications Inc. near American airports could interfere with key safety systems.

Dubai’s Emirates said it will suspend flights to several U.S. cities, including Chicago, Newark and San Francisco, while Japan Airlines Co. and ANA Holdings Inc. said they won’t fly their 777 jets to and from the U.S. mainland after a warning from Boeing Co. about how the model’s altimeter will be affected...

https://www.bloomberg.com/news/articles/20...

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten