Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

Amerikanere stoler ikke på selvkørende biler

Illustration: Waymo

Halvdelen af USA's indbyggere mener, at selvkørende biler er farligere end almindelige biler med en menneskelig chauffør. Det viser en ny spørgeundersøgelse fra Reuters/Ipsos, hvor to tredjedele af amerikanerne også tilkendegiver, at de ikke ville købe en 100 pct. selvkørende bil, hvis de kunne. Undersøgelsens resultater er på linje med tidligere år og viser, at fabrikanter af selvkørende biler vil få svært ved at udbrede de selvkørende biler hos den almene befolkning, selv når den rette løsning og sikkerhed for bilerne er i hus.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Reuters 24. maj 2019 08:54
Dieselskandale koster Bosch 670 millioner kroner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Yep og den selvkørende bil får en chance så er den dømt ude - ihvertfald for en længere periode.
Den menneskeførte bil får over en million chancer om året.
Hvad siger det om menneskelig rationale?

  • 7
  • 4

Stil det spørgsmål til storbyernes indbygere verden over.
Jeg gætter på at man nok skal få afsat alle de selvkørende biler man kan producere ovenikøbet til en helt ny kundegruppe. De batterier der skal produceres vil samtidigt flytte mange flere personer pr KWh.
Det er slet ikke nødvendigt at bekymre sig om hvad den "gammeldags" bilist mener. Jeg tror på at bilfabrikanterne mere end gerne vil sælge dem flere af den teknologisk forældede persontransporter.

  • 3
  • 2

Ganske meget godt, faktisk - Der findes nästen 100 års statestik, samt nästen 100 års forskning og metoder i hvordan man håndterer den menneskeförte traffik. Traffiken er et kendt problem.

Så pludseligt kommer der en noget blandet skare på banen, rangerende fra: Rene Plattenslagere, professionelle sälgere af Machine Learning samt en hel del seriöse forskere i Machine Learning, som alle mener at selvkörende biler er Det Helt Rigtige.

Det er nok meget rimeligt at man lige spörger: "På hvilket grundlag?"

De fleste MI/ML er systemer er overhovedet ikke i närheden af nogen forståelse af "verden" og det kniber også en held del med den menneskelige forståelse af hvordan og hvorfor MI/ML modeller gör hvad man tror/håber de gör, det meste af tiden.

Med MI/ML kan man ikke forudse hvad den selvkörende bil vil göre ved grafitti på et stopskilt eller en bananflue på linsen. Der findes mange eksperimenter med at få en MI/ML model til at göre hvad som helst over eet simpelt fejlagtigt input, som i övrigt er trivielt håndteret af et menneske.

En autopilot til fly er baseret på velunderbyggede modeller som et Kalman-filter, man kan regne på sit Kalman filter, undersöge og forstå hvad hvert input betyder. Det tog alligevel flere dekader för "fly by wire" og "cockpit automation" blev accepteret som sikkert nok - Boeing sagen viser präcist hvorfor man stadigväk behöver at väre meget bureukratisk og pernittengrynet med certificere ting som kan slå folk ihjel.

De selvkörende biler behöver gå igennem en lignende proces af system forståelse og system verifikation. Det er ikke rimeligt at en flok libertarian tech dudes og penge-folk med IPO-klöe kan springe alt det kedelige og langsomme arbejde over og gå direkte til at bruge offentligheden til at teste deres seneste code sprints på!

  • 17
  • 3

Jeg ser selvkørende biler som en "tom" teknologi. Det er jo ikke ligesom atomkraft, hvor et hold forskere konvergerer mod at tæmme en teknologi. Det er tilfældige kodenørder som prøver at bikse noget sammen. Og der er ingen synergi eller åbenlys kollaboration imellem virksomhederne. Hvem vinder? Er det da en konkurrence? Igen, penge og IPO.
Bevares, lidar-sensorer er smarte, men det er jo ikke selvkørende teknologi.
For at løse trafikken i storbyer, skal der subways og små autonome sporvogne til. Og det bliver et lukket system helt uden manuelle biler.

  • 6
  • 4

Al snak om selvkørende bilers sikkerhed ift. manuelt førte biler er absurd. Siden der endnu ikke findes selvkørende biler og teknologien ikke kendes kan der heller ikke laves en seriøs risikovurdering af en sådan. Mon ikke folk blot har gennemskuet det?

At der er kørt x millioner kilometer ad veje med lavest mulige niveau af kompleksitet og med backup chauffør med 'få dræbte' til følge er ikke brugbart statistisk grundlag for nogen sammenligning med andre transportformer.

Automatiske bremsesystemer og lignende har selvsagt en potentielt positiv effekt på antallet af ulykker. De kan redde en situation hvor chaufføren HAR svigtet. Teknologien findes, bilerne kører og statistikken viser som altid det man gerne vil have den til. Førerassistenter kommer vi heldigvis til at se mere af.

Når der engang kommer selvkørende biler skal folk nok tage dem til sig med åbne arme. Bekvemmeligheden vinder næsten altid når ny teknologi vinder frem.

  • 8
  • 2

At Få en chance er ikke det samme som at forpasse den. ;-)
Du mener vel at når selvkørende biler begår en fejl, misser de en chance til at vise de kunne håndtere den.
Derimod har den førerbetjente bil masser af missede chancer på samvittigheden , og den kører stadig...
Den store forskel er mennneskelige førere taget under et hele tiden skal genlære det samme om at undgå uheld, da der hele tiden kommer nye bilister.
Den autonome bil skal kun lære det een gang forudsat alle systemer deler viden.
Men den virkelig store udfordring bliver at konstruere en test med en deterministisk dækning af en delmængde af færdselssituationer der kan føre til uheld.
Testen skal kunne accepteres af samfundet/interessenterne.
Mvh Jens

  • 3
  • 1

Problemet med konceptet om at en autonom bil kun skal lære det en gang er at antalet af variabler er uendelig. Du taler om en bil der skal vide situationer over alt på kloden da den jo skal kunne reagere på en situation i Nord Norge eller i regntiden i Indien, noget som mennesket ikke behøver så bilen vil skulle holde styr på og vælge imellem en langt større mængde data end reelt nødvendigt. Desuden skal den så kunne reagere på den mindste ændring i variablerne i situationerne. med mindre du vil have at den skal handle i overordnede termer på en situation.

  • 2
  • 1

Min fornemmelse er at det er omsonst kun at fokusere på køretøjet. Kørebanen skal i lige så høj grad indrettes til førerløs transport, for at det bliver sikkert nok.

Så mit gæt vil være førerløs kørsel på visse strækninger med integration af informationer fra både køretøj og kørebane, fx. motorveje og lange strækninger.

  • 2
  • 1

Så mit gæt vil være førerløs kørsel på visse strækninger med integration af informationer fra både køretøj og kørebane, fx. motorveje og lange strækninger.

Det kunne gøre det nemmere at komme i gang og indføre et ekstra lag af sikkerhed. På den anden side der køre allerede masser af biler rundt med fungerende lane assist, samt fuldt selvkørende biler niveau 4. Det er min fornemmelse at det går meget godt.
Hvis selvkørende biler samler sig i et tog på motorvejen, eller inde i byen, så er det kun den foreste bil der skal bruge processor kraft. De andre skal blot holde øje med afstanden til den forankørende bil, det kan en mobil telefon fint klare. Når bilen skal køre af motorvejen vækker man computeren i god tid.klare Så kan man spare masser af processor kraft og forlænge rækkeviden.
Det er sådan jeg selv køre når jeg skal langt på motorvej, eller køre/holder stille i en køkørsel situation. jeg går i en slags standby mode og sørger for at holde god afstand til forankørende. Det er ikke særligt smart set ud fra et trængsels synspunkt. Men chancen for at der sker noget helt vildt på motorvejen / eller i den daglige bilkø er så lille.

  • 0
  • 1

Hvordan de ønsker at biltraffikken (den slevkørende) skal afvikles inde i byen. Der vil være forskelle og det kommer bilerne til at skulle rette sig ind efter.
Det er op til den enkelte by og i sidste ende byens borgere hvor meget man syntes biltrafik skal dominere byrummet.

  • 0
  • 0