andre skriver

Aarhus får sit første 3D-fodgængerfelt

Illustration: Aarhus Kommune

Optisk bedrag skal få bilister og cyklister til at holde tilbage for krydsende fodgængere i midtbyen. Helt lavpraktisk skal det foregå ved at male fodgængerfelter i 3D. 3D-effekten virker ved hjælp af skygger, så det ligner, at feltet svæver nogle centimeter over jorden. Det gør, at fodgængerovergangen kan ses fra længere afstand og fra forskellige vinkler. Aarhus er den anden by i Danmark, der afprøver de svævende striber.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Sundhedspolitisk Tidsskrift 21. okt 2021 10:58
Epidemiolog: De aktuelle kontakttal er "helt i skoven"
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gad vide hvordan en halv-selvkørende Tesla, som til at forstå sin omverden kun bruger visuelle input, vil fortolke den slags. Det kræver jo en vis forståelse at fortolke det korrekt, altså at man faktisk godt kan køre gennem de "svævende bjælker".

Men måske den forstår det, da de nyeste versioner af deres AI vistnok ikke længere ser på stillbilleder, men også har den tidsmæssige dimension med, når den fortolker omverdenen. Men lidt forvirret bliver den jo nok over sådan en bevidst lavet optisk illusion, som jo er beregnet til at vildlede i første omgang og blive gennemskuet kort efter.

  • 5
  • 2

Jeg tvivler på at 3d-effekten ligefrem kan observeres fra forskellige vinkler.

Mon ikke skriventen fra Århus Kommune har været lidt for begejstret, og Ing.dk's kopireporter lidt for ukritisk inden den blev offentliggjort her i det engang så førende tekniske nyhedsmedie?

Men bortset fra det er ideen rigtig god, men den virker nok bedst i ensrettede gader.

  • 12
  • 1

Tesla bruger også radar, og vistnok også lidar. Begge dele vil af gode grunde ikke registrere noget, og AI vil næppe tolke motivet som et fodgængerfelt. Så mit bedste bud er, at en Tesla drøner direkte forbi, uden at holde tilbage for ventende fodgængere.

Men det hører vi nok snart mere om.

  • 2
  • 11

Billedet af fodgængerfeltet ser ganske tredimensionelt ud. Kunne det ikke være en idé at lave fartbump på samme måde?

  • 4
  • 3

Jeg tror ikke det får betydning for Tesla, og selvkørende biler. De vil ignorere skyggerne, da de ikke har lært hvad de betyder, så for dem, er det helt almindelige fodgængerfelter. Det er et optisk bedrag, der kun ses af mennesker.

At de kan ses fra længere afstand, og fra forskellige vinkler, er næppe korrekt. De vil kunne ses fra samme afstand, og i samme vinkler, som en normal fodgængerovergang. Men, måske er vores opmærksomhed større, fordi vi ikke er vandt til dem.

  • 2
  • 3

Jeg tvivler på at 3d-effekten ligefrem kan observeres fra forskellige vinkler.

Enig. Effekten afhænger af, at man ser billedet fra en helt bestemt vinkel.

Man kan jo blot forestille sig, at man ankom til fodgængerovergangen fra modsat side. Så burde det lysegrå felt i den ene ende slet ikke kunne ses, da det jo er kassens ende - vel at mærke den ende, der vender væk, når man kommer fra modsat side.

Og længere afstand? Det er direkte til grin. Hvis den vitterligt svævede over vejbanen, ville den kunne ses på længere afstand. Men den optiske illusion af, at den svæver over vejbanen, kan naturligvis ikke.

  • 1
  • 1

På et 2D billede af et hus, kan man male en åben dør, og få iagtageren til at tro at døren eksisterede i virkeligheden, men ikke at billedet har en 3. dimension.

Men hvis man maler den samme åbne dør på facaden af det virkelige hus, vil folk se opdage på splitsekund at døren kun malet på.

Dette har filmindustrien jo for længst måtte sande, hvorfor de har førsøgt i årtier at udvikle kunstig 3D, der ser bare nogenlunde realistisk ud, og det er nu engang kun på tegnefilm at sjakalen kan male en tunnel på klippevæggen, og få roadrunneren til at løbe ind i den.

Dette fordi perspektivet ikke ændrer sig som det skal, ift ens egne bevægelser, da det netop disse ændringer i perspektivet, der gør at vi, med kun ét øje, er i stand til at bedømme afstande, og eksempelvis køre bil med tilfredsstillende sikkerhed.

På nøjagtig samme måde vil både et menneske og en Tesla, lynhurtigt opdage, at fodgængerfeltet er et stykke flad vej og ikke et objekt, der rager op over vejen.

En anden ting, der medvirker til at den menneskelige bevidsthed er i stand til at opfatte ting i korrekt 3D, er skyggeretningen.

Havde tegneren havde valgt et foto, hvor lyset kom ind fra venstre, så alle de virkelige objekter ville kaste skygger mod højre, så ville hans kasser fremstå særdeles fake ud, fordi de kaster skygger nedad, men ikke mod højre.

Det samme gør sig gældende med dette billede, hvor der ligeledes kun er nedvendte skygger i baggrunden.

For at tegnere overhovedet kan lave disse illustrationer, er de nødt til at forstå det optiske perspektiv godt nok til at vide alt det jeg her skriver. De ved med andre ord bedre end nogen, at det de foreslår aldrig vil fungere i virkeligheden.

De, der har gået i Mejlgade i Århus (inkl. jeg selv for en uge siden), ved i øvrigt også at udfordringen ikke er at få bilister og cyklister til at sætte farten ned i fodgængerfeltet, men derimod at fodgængerne vil passere gaden alle andre steder end i fodgængerfeltet, og det derfor er omsonst overhovedet at male dem.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten