close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

andre skriver

I 2030 vil elbiler udlede halvt så meget CO2 som dieselbiler

Foto: scanpix

Forskere i Belgien har beregnet livscyklus-udledningen af drivhusgasser for henholdsvis el- og dieselbiler i EU-lande. Gennemsnitligt for landene vil elbiler i 2030 udlede halvt så meget CO2 som dieselbiler, viser undersøgelsen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Kurier 12. dec 2017 11:02
Stor eksplosion på gasanlæg i Østrig
via DR Nyheder 12. dec 2017 07:32 13
Donald Trump vil sende amerikanere til Månen og Mars
via DR Nyheder 12. dec 2017 07:49 7
Vestjyder vrede over løftebrud om nye elmaster

Svært at forholde sig til den slags analyser når an ikke kan læse forudsætningerne for beregningerne. Der er ingen kilde til det originale arbejde i artiklen fra "The Guardian" Mon Kristoffer kan linke til det originale arbejde? Jeg finder en halvering af CO2 udledningerne i den pessimistiske ende. Når jeg regner lidt på min egen bil i forhold til den forrige diesel bil kommer jeg frem til en udledning på nærmere 25% af udledningen i forhold til min gamle diesel model.
Beregning: En Toyota Avensis der kører 15 km/l udleder 180g CO2/km. En Tesla model S der kører 4-5 km på en kwh udleder 40-50g CO2 pr. Km ved brug af dansk gennemsnits elektricitet som udelder 200g CO2 /kwh. Det svarer ca til 25%.

  • 6
  • 1

Det er ikke tilstrækkeligt at se på det løbende forbrug og dermed den løbende udledning. Der kan være større udledning i forbindelse med produktionen af el-biler, sammenlignet med dieselbiler, som også skal medregnes.

  • 3
  • 0

Ja det udleder CO2 at producere batteriet.
Se fx her for et ret nyt studie.

file:///C:/Users/PE/Downloads/sustainability-09-00504.pdf

Li ion batterier produceret i kina udleder ca. 100kg CO2 /kwh. Li ion batterier produceret i USA udleder ca. 40 Kg CO2/Kwh.
Hvis man antager at min elbil under produktionen har udledt den ekstra CO2 der svarer til batteriets udledning giver det 2800 kg, forudsat at batteriet er produceret i USA. (70 kwh batteri) Vores battericeller er produceret i Japan, jeg antager at tallene fra Japan er sammenlignelige med tallene fra USA.
Jeg skal sparer 180g-45g=135g CO2/km, dvs. at jeg skal køre 21000 km for at være "beak even" Det svarer til et års tid med et alm. kørselsbehov. Det kan også regnes ud på en anden måde.
Vi forventer af køre 500k km i bilen på 10 år. Vi har rundet de 100K km på lidt under 2 år. Batteriets bidrag til udledningen er da ca. 6g CO2/km.

  • 6
  • 1