Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.
andre skriver

I 2030 vil elbiler udlede halvt så meget CO2 som dieselbiler

Illustration: Jason Reed/NTB Scanpix

Forskere i Belgien har beregnet livscyklus-udledningen af drivhusgasser for henholdsvis el- og dieselbiler i EU-lande. Gennemsnitligt for landene vil elbiler i 2030 udlede halvt så meget CO2 som dieselbiler, viser undersøgelsen.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Engineering & Technology 16. nov 2018 11:25 3
Lavemissionskrav i London er for slappe til at bedre beboeres helbred
via Politiken 16. nov 2018 08:01
Californiens krabbefiskere sagsøger olieselskaber

Svært at forholde sig til den slags analyser når an ikke kan læse forudsætningerne for beregningerne. Der er ingen kilde til det originale arbejde i artiklen fra "The Guardian" Mon Kristoffer kan linke til det originale arbejde? Jeg finder en halvering af CO2 udledningerne i den pessimistiske ende. Når jeg regner lidt på min egen bil i forhold til den forrige diesel bil kommer jeg frem til en udledning på nærmere 25% af udledningen i forhold til min gamle diesel model.
Beregning: En Toyota Avensis der kører 15 km/l udleder 180g CO2/km. En Tesla model S der kører 4-5 km på en kwh udleder 40-50g CO2 pr. Km ved brug af dansk gennemsnits elektricitet som udelder 200g CO2 /kwh. Det svarer ca til 25%.

  • 6
  • 1

Det er ikke tilstrækkeligt at se på det løbende forbrug og dermed den løbende udledning. Der kan være større udledning i forbindelse med produktionen af el-biler, sammenlignet med dieselbiler, som også skal medregnes.

  • 3
  • 0

Ja det udleder CO2 at producere batteriet.
Se fx her for et ret nyt studie.

file:///C:/Users/PE/Downloads/sustainability-09-00504.pdf

Li ion batterier produceret i kina udleder ca. 100kg CO2 /kwh. Li ion batterier produceret i USA udleder ca. 40 Kg CO2/Kwh.
Hvis man antager at min elbil under produktionen har udledt den ekstra CO2 der svarer til batteriets udledning giver det 2800 kg, forudsat at batteriet er produceret i USA. (70 kwh batteri) Vores battericeller er produceret i Japan, jeg antager at tallene fra Japan er sammenlignelige med tallene fra USA.
Jeg skal sparer 180g-45g=135g CO2/km, dvs. at jeg skal køre 21000 km for at være "beak even" Det svarer til et års tid med et alm. kørselsbehov. Det kan også regnes ud på en anden måde.
Vi forventer af køre 500k km i bilen på 10 år. Vi har rundet de 100K km på lidt under 2 år. Batteriets bidrag til udledningen er da ca. 6g CO2/km.

  • 6
  • 1

Selvom vi i Danmark og i Norden har meget vedvarende energi, så er der en del kulkraft i det gennemsnitlige EU elmix. Elbilen er allerede meget bedre her. Det halter hvis man kører til Polen.

  • 0
  • 0

Peter Jensen

Jeg kan heller ikke se dit link.

Ved 500.000km, så bruger du med andre ord 1.2 gram batteri per kørt kilometer, hvis vi antager at din bils batteri vejer 600kg.

For hver kilowatttime lagringskapacitet i batteriet skabes der udslip på 150-200 kilo kuldioxidækvivalenter allerede på fabrikken.

Det giver ca. 25 gram CO2 per kørt kilometer ved anvendelse af middelværdien over de 500.000km du regner med at din bil kommer til at klare.

Hvis vi regner med 200 gram CO2/kWh fra dansk produceret elektricitet, så vil din bil forbruge ca. 50gram CO2 per kilometer, så du skal køre ganske mange år før du har breakeven, medmindre du vælger en virkelig CO2 synder bil til sammenligning.

Ved 21.000km er udledningen per km alene fra batteriet 583gram og dertil 50gram, så du udleder med andre ord 633gram CO2 per kørt kilometer.

Du kan så argumentere for at store mængder af den strøm, der rent faktisk anvendes i USA til at producere dine batterier kommer fra vindmøller, KK, solceller osv.

Du kan så også argumentere for at forøge udledningstallene fra fossilt baseret brændstof med de energiressourcer der er medgået til efterforskning, logistik, raffinering og tab i kæden.

Og du kan også argumentere for at der hurtigt vil komme fremskridt pga. bedre batteri teknologi.

De fremskridt skal du imidlertid holde op imod at der også er udvikling imod større indhold af GHG negative biofuels i brændstof og større effektivitet i ICE biler.

Summa summarum, så skal du nok regne dine tal efter og det vil være interessant at se, hvad du kommer frem til og høre din argumentation for de tal du vil basere dine kalkuler på. Hvis fx Tesla offentliggør deres energiforbrug per produceret kWh batterikapacitet og deres egenproduktion og hvor stor en del af deres egen produktion de får anvendt i deres egen produktion, så vil det være interessante oplysninger.

  • 1
  • 0

Ved 500.000km, så bruger du med andre ord 1.2 gram batteri per kørt kilometer, hvis vi antager at din bils batteri vejer 600kg.

For hver kilowatttime lagringskapacitet i batteriet skabes der udslip på 150-200 kilo kuldioxidækvivalenter allerede på fabrikken.

"Batterigram per km" er en ny størrelse som jeg ikke før har stødt på i debatten om elbiler ;)

Hvor får du dine 150-200 kg CO2e fra? De er noget anderledes end Peters tal på 40-100, som vi dog kun har hans ord for står i et dokument på hans harddisk. Hvis du bruger "batterigram/km" til udregningen, så mangler du stadig at give os størrelsen "CO2e/batterigram" og din kilde til tallet.

  • 2
  • 0

Jeg er lige kommet hjem fra en tur til Stuttgard, hvor jeg lejede en Ford Focus 1,0 Ecoboost.
Fin bil med godt træk, men jeg blev noget overrasket da jeg skulle tanke inden aflevering i lufthavnen.
ca 12l på 120km.
Der er godt kuperet ved Stuttgard, og der var også en del bykørsel, - men 10km/l for den nyeste ICE teknologi.
Jeg ved godt at datagrundlaget er noget usikker, men det giver da et fingerpeg.
Sagt med andre ord. ICE teknologien er kommet tæt på sin endestation, hvad angår energieffektivitet.

  • 1
  • 0

"Gennemsnitligt for landene vil elbiler i 2030 udlede halvt så meget CO2 som dieselbiler, viser undersøgelsen. "

Der er måske også kun halvt så mange elbiler som dieselbiler?

  • 1
  • 4