Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
andre skriver

2.000 nye CBS-studerende dumper i basal matematik

Illustration: Kasto | Bigstock

Rundt regnet 2.000 førsteårsstuderende på Copenhagen Business School dumper matematisk screening en uge efter studiestart. Faktisk så mange, at næsten hele årgange må tage supplerende kurser i matematik for at kunne følge med i undervisningen. Det fortæller Leslie Christensen, lektor gennem 25 år, postdoc og fagansvarlig for mikroøkonomiske kurser på CBS. »Vi er nødt til at screene dem i den første uge, og 70-80 procent af de førsteårsstuderendes matematikkundskaber er ikke gode nok,« siger han til avisen. Udviklingen bekymrer uddannelses- og forskningspolitisk chef hos Dansk Erhverv, Mads Eriksen. »Hvis vi virkelig har en klar oplevelse af, at matematikniveauet er på vej ned nu, så vil de kandidater, vi ser om fem år, formentlig også være dårligere til matematik. Det synes jeg er bekymrende,« siger han til Ritzau.

OGSÅ VÆRD AT LÆSE
via Technology review 27. feb 2020 14:35
Genomgigant i prisrekord: Kun 100 $ for hel-genom-sekventering
via The Guardian 27. feb 2020 12:24 1
Paris-aftalen blokerer for ny Heathrow-landingsbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er måske et spørgsmål om at vende tilbage til blyant og papir i opgaveløsningen fremfor alle de elektroniske brugerflader der anvendes . Jeg kan ikke forestille mig at de unge er blevet dummere.

  • 14
  • 0

Mit indtryk fra lidt lektiehjælp er at man tildels har ofret matematikken til fordel for udseendet.
jeg kender det så kun fra en enkelt hhx elev, men indtrykket var fra starten at computeren var helt central, det kunne naturligvis kun være en mac, og man lærer at anvende en masse værktøjer, men går ikke så meget op i teorien bag.
Det er indtrykket at lærebogsmaterialet er noget overfladisk, og man kommer igennem stoffet i et tempo som sikrer at det meste er hurtigt glemt. Der mangler fokus på at tænke matematisk, og der mangler træning og rutine i opgaveløsning, til gengæld stilles der store krav til opgavebesvarelsernes udseende. Der er dog også nye hjælpemidler, hvis man ikke lige har forstået læreren, så ser man bare en youtube der forklarer det en gang til.

Det er selvfølgelig vigtigt at undervisningen tilpasses til nye tider, men måske ikke så meget at man hælder barnet ud med badevandet?

  • 13
  • 1

For 50 aar siden havde DK verdens bedste Ingeniører der lavede saenke tunneler, pyloner, havne og kraftvaerker verden over.
Så satte Socialdemokratiet en feminist fra VS ind paa rektor posten paa DTU,

Idag henter danske ingeniører guldmedalje i Kina for endofin armbaand der skal traekke ud i problemelastikken for selvskadere.
Skimmelsvamp boliger til Grønlaenderne i 40 aar.
"De førende" i armsved, krydsede ben, max 1 brusebad af hensyn til framtidige drikkevandsgenerationer i et land der ligger midt i et vandhul og hvor det i snit regner 750 m3/år af det fineste ferskvand ned i fjaeset paa hver eneste villaejer.

Blot for sjov skyld tilføjes at latinere og arabere bruger 5 gange så meget vand, bader 3 gange så meget til 1/5 del af prisen på en lavere regnmaengde end Danmark.

Matematiske grundprincipper bevidst og med fuld overlaeg ødelagt ved ideologisk subversion og infantilisering i uddannelsessystemet for at flertallet ikke må se og vide hvad der sker politisk i samfundet.

  • 6
  • 15

Jens Arne!
Havde jeg nær skrevet, men som antageligt også du erfarer, er der en del at kritisere på det, vi to antager er almindelig viden.
Helle Thorning-Schmidts pythagoras udmelding i sin tid, var jo et forvarsel
hvor stadet for matematisk viden befandt sig :)
Jeg får da ofte thums dovn på almindelige oplysninger :(

  • 7
  • 6

Naturligvis er danske unge ikke dummere end andre.
Men de bliver bevidst gjort dummere af trutti frutti, film og temauger. Social Engineering.
Undervisningen er bevidst fragmenteret og ideologiseret for at slaa evnen til at gennemskue helheder i stykker.
Prov at glem forestillingen om at politikere og DPU er fromme lam der aldrig kunne finde at gore andet end det gode for saadan nogen enorm fine nogen som os danskere.

  • 5
  • 3

@Ulrik
Jeg er fuldstændig enig. Hjælper fra tid til anden min datter (2.g bioteknologi, MAT A) med matematik. De bruger Mapel. Et OK program til at lave sine digitale afleveringer i, men i forhold til forståelsen af matematik, er det noget fanden har skabt. Den rutine man fik ved at overindlære løsning af problemer med lommeregner, papir og blyant, hjælper en til at forstå hvor der kan skydes genvej og hvor der ikke kan og man vil hele tiden blive trænet i selv de simpleste discipliner, som fx division med brøker. Udfordringen med programmer som Mapel er, at alle mellemregninger skippes. Samtidig er programmet ikke voldsomt god til at reducere. Min datter har flere gange spurgt: "Hvorfor giver den nu det?", hvorefter der alligevel ikke er andre muligheder en papir og blyant for at forstå resultatet.

  • 9
  • 0

Er det ikke det som samfundet gerne vil have?

et videnssamfund? Nu har man gjort meget ud af at nedgøre håndværkfagene i mange år, og nu klager man så over at folk ikke kan sit håndværk.

Den akademiske verden har jo længe levet på at man bare skal kunne henvise til alle andre har en løsning på ens problem, uden man selv reelt løser det.

Hele denne mentalitet forsøger man også at flytte over i håndværkerfagene ved at man skal lave mærkværdige skriftlige opgaver som ikke reflektere det håndværk man skal kunne.

Så det jo klart man ikke vil/kan lære andre et håndværk, det er jo tydeligt hvis 2.000 studerende ikke kan basal matematik, så det jo fordi man ikke mener at der skal læres håndværk, men kun rene akademiske opslagsværker omkring hvordan andre kan/kunne komme med en given løsning på et problem, uden man reelt selv ved om det rent faktisk er en løsning, fordi man ikke selv kan udføre det som kræves for at lave en løsning.

Det opleves tydeligt på universitetet. Papirløsninger vægtes meget højere end en realistisk løsning. Fordi papirløsninger er altid ideelle og flotte

  • 4
  • 0

Inden for klimaområdet er der virkelig meget at tage fat på rent matematisk (feks. energisystemer, livscyklus analyser, økonomi, vejr/klimamodeller m.m). Jvf artiklen er det dog højest sandsynligt, at når ungdommen kommer med formaninger og forslag til løsning af klimaproblematikken, er det ikke en dybere matematisk udregning der ligger bag. På det punkt skiller ungdommen sig nok ikke synderligt ud i forhold til resten af befolkningen.
Men nogen har vist glemt at fortælle ungdommen, at matematik er den eneste vej frem, hvis man vil undgå at fremtidens klimaløsninger bliver baseret på symbolpolitik og følelser.

  • 5
  • 0

Naturligvis er danske unge ikke dummere end andre.

Problemet med "computerisering" er jo nok relativt globalt.

Jeg har en datter der går på universitetet, og hun har også taget et semester i USA, hvor hun på ingen måde var imponeret over niveauet, tværtom.

Så jeg tror dybest set ikke at der er noget galt med de danske studerende, men jeg tror vi har et stort samfundsproblem med politikernes vi-ska-være-verdensmeste-i-digitalisering (skrækindjagende allerede fra 1. klasse efterhånden).

Hvis Danmark skal prøve at genvinde førertrøjen, så er analogisering imo vejen frem:

https://analogist.dk/

  • 6
  • 0

Men nogen har vist glemt at fortælle ungdommen, at matematik er den eneste vej frem, hvis man vil undgå at fremtidens klimaløsninger bliver baseret på symbolpolitik og følelser.


Ja, der bliver brug for meget viden for at håndtere klimaforandringerne. Derfor er det også så tåbeligt at skolestrejke hver fredag for klimaet. Jeg tror både det ville give bedre fremtidsudsigter og skabe større opmærksomhed, hvis kvikke unge valgte at bede om ekstra undervisning hver lørdag af hensyn til klimaet.

  • 3
  • 4

... politikernes vi-ska-være-verdensmeste-i-digitalisering (skrækindjagende allerede fra 1. klasse efterhånden)

Det starter før skolealderen.

Der fandt et mindre slagsmål sted før bekendtgørelsen til den seneste dagtilbudslov blev vedtaget - den foreskrev obligatisk it, også for de 0-2-årige. Nu står der så "kan" i stedet for "skal".

Det er mit indtryk at der er en del institutioner hvor de sidder med tablets på grund af et pres ovenfra.

  • 3
  • 0

Den rutine man fik ved at overindlære løsning af problemer med lommeregner, papir og blyant, hjælper en til at forstå hvor der kan skydes genvej og hvor der ikke kan og man vil hele tiden blive trænet i selv de simpleste discipliner, som fx division med brøker.


Min datter går på pre IB svarer til 1g), der skal man stadigt aflevere på papir.
Jeg håber, at det redder det hun tabte med Geogebra i folkeskolen. Herunder lysten til matematik.

  • 3
  • 0

Tankevækkende i betragtning at hvilket gennemsnit CBS kræver;
hvordan er det overhovedet muligt? Kunne det mon gave noget at gøre med, at man har frafaldet kravet om matematik på B-niveau? I dag lærer man åbenbart ikke for livet, men for skolen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten