Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.
Sponseret indhold

3D-metalprint modent til markedet: Sådan kommer du igang

Blot tre procent af danske fremstillingsvirksomheder benytter 3D-metalprint, hvilket står i skarp kontrast til, at internationale virksomheder i den grad har taget teknologien til sig og oplever markant vækst. Danske virksomheder risikerer derfor at gå glip af væksteventyr, mener Teknologisk Institut.

Af TECH RELATIONS for Teknologisk Institut
Der ikke behov for at investere i en industriel printer til flere millioner kroner for at komme i gang med 3D-metalprint. Illustration: Teknologisk Institut

Knap en tredjedel af danske fremstillingsvirksomheder forventer at få nytte af 3D-metalprint, men kun tre procent bruger teknologien, fremgår det af en analyse fra Teknologisk Institut, som har interviewet mere end 500 ledere i danske fremstillingsvirksomheder om deres brug af 3D-metalprint.

»Teknologien udvikler sig lynhurtigt, og potentialet er enormt. 3D-metalprint er ikke længere et nichemarked, og danske virksomheder risikerer at tabe konkurrenceevne, hvis de tøver med at implementere teknologien.« siger Jeppe Skinnerup Byskov, ph.d. og souschef ved Teknologisk Institut.

Myter afholder danske virksomheder fra 3D-metalprint

Mange danske virksomheder fravælger 3D-metalprint, fordi de mener, at prisen er for høj, og kvaliteten for lav. Men i de seneste år er produktionstiden og prisen på materialer faldet markant, mens kvaliteten er forbedret, så 3D-metalprint i dag kan måle sig med traditionelle fremstillingsmetoder. Udviklingen vil uden tvivl fortsætte i den retning.

Enkelte danske virksomheder har dog taget den internationalt populære teknologi til sig. LEGO var blandt de første herhjemme til at benytte 3D-metalprint og har demonstreret, hvordan den kan udnyttes til at lave støbeforme med indvendige kølekanaler. De 3D-printede støbeforme køler mere effektivt, hvilket har gjort det muligt for LEGO at optimere flere af deres processer, så de får fire gange så mange klodser gennem støbeformene.

Sparer penge og giver designfrihed

Den største fordel ved 3D-printteknologien er, at den giver fuldstændig designfrihed. Det erfarede danske CCM Electronic Engineering sidste år, da de skulle udvikle et testsystem til elektronik- og maskinprodukter.

I systemet indgik en akseldel med en særlig facon, som var vanskelig at fremstille på traditionel vis. Desuden skulle den være af metal for at opnå bedre holdbarhed. CCM sendte skitser til Teknologisk Institut, som sendte en håndfuld 3D-printede test-emner retur. Da de bestod testen, blev akseldelen printet i rustfrit stål og leveret få dage efter.

»3D-metalprint var den ideelle løsning, fordi formkravene til emnet var så specielle. Løsningen fungerede upåklageligt, og det endte med at koste cirka 5.000 kroner at lave akseldelen med 3D-metalprint. Hvis vi skulle gøre det på traditionel vis, havde det kostet 25.000,« fortæller Claus Chr. Moos, direktør i CCM Electronic Engineering.

Manglende viden er største flaskehals

Hvis man har lyst til at komme i gang med 3D-metalprint, behøver man ikke investere i en industriel printer til flere millioner kroner. Jeppe Skinnerup Byskov opfordrer til, at man starter med at opsøge viden.

»Manglende viden er den største flaskehals. Ledere skal tænke deres business case på en lidt anden måde. Det er ikke nok at se på fremstillingsomkostningerne, man skal også indregne hurtigere drift, flere designmuligheder, større fleksibilitet og et mindre lager,« siger han.

Teknologisk Institut har bl.a. samarbejdet med Boeing og Lufthansa, som typisk har milliarder af dollars bundet op i reservedelslagre. De har investeret i 3D-printere, som lynhurtigt kan printe dele, så lageret nu delvist består af filer frem for reservedele.

Hvis man vil lære mere om mulighederne ved 3D-metalprint, tilbyder Teknologisk Instituts Center for Industriel 3D-print en række kurser af forskellig varighed. Instituttet tilbyder også at besøge virksomheder for at afklare deres muligheder med teknologien.

Formålet er at hjælpe danske virksomheder med at opnå et gennembrud, så de fremover kan anvende 3D-print i produktionslinjen.

Instituttet har 30 års erfaring med 3D-print og råder desuden over et komplet produktionsanlæg og 4 metalprintere.

»Vi har allerede i 2018 produceret mere end 3.000 3D-printede komponenter og uddannet mere end 500 ingeniører, designere og direktører i teknologien,« siger Jeppe Skinnerup Byskov, som opfordrer ledere i fremstillingsindustrien til at smede, mens jernet er varmt.

»3D-metalprintmarkedet er i eksplosiv vækst, og teknologien er moden, så det er bare med at komme igang.«