bilen vil ikke starte

Min bil vil ikke starte. når jeg drejer nøglen siger den bare klik somom den var helt død for strøm men selv om jeg lader den stå en hel nat og lade op ændre det ikke på sagen. Men hvis jeg bruger startkabler starter den med det samme. har fyld nyt vand på batteriet da det måske kunne være det og har tjekket om der var problemer med forbindelsen fra batteriet til kablerne men det syntes der ikke at være. Skulle gerne bruge bilen i morgen. Håber nogen kan hjælpe.

Kommentarer (0)

Min bil vil ikke starte. når jeg drejer nøglen siger den bare klik somom den var helt død for strøm men selv om jeg lader den stå en hel nat og lade op ændre det ikke på sagen. Men hvis jeg bruger startkabler starter den med det samme. har fyld nyt vand på batteriet da det måske kunne være det og har tjekket om der var problemer med forbindelsen fra batteriet til kablerne men det syntes der ikke at være. Skulle gerne bruge bilen i morgen. Håber nogen kan hjælpe.

  • 0
  • 0

Lyder som om startmotoren "hænger". Tag et brædt eller hammer og giv startmotoren et par forsigtige slag. Det er kun en nødløsning. Hvis det er startmotoren skal du antageligvis have nye "kul". Det at der ikke sker noget når du drejer nøglen tyder på enten startmotoren, eller det elektriske om kring den.

  • 0
  • 0

Hmm, hvor gammelt er dit batteri?

Umiddelbart synes jeg at det lyder som om en af cellerne i batteriet er faldet sammen - det er en helt normal aldersbetinget proces.

Den eneste løsning på det er at køre ind til den nærmeste batteriforhandler og få et nyt af slagsen sat i.

Så vidt jeg husker er "standard" levetiden for et bilbatteri 5 år - men det kan variere en del til begge sider.

Bjørn

  • 0
  • 0

Ikke fordi jeg har den store forstand på biler, men har da prøvet noget lignende med min forrige bil.

Hvis du kan starte normalt med startkabler, altså bruge et andet batteri, er det vel mest sandsynligt at det er dit batteri det er galt med.

Prøv om muligt at måle spændingen over det mens du forsøger at starte. Mit gæt er at spændingen er et godt stykke under de 12V.

Så et nyt batteri, er mit bedste bud.

  • 0
  • 0

tak for hjælpen. umiddelbart var mit gæt også batteriet der havde taget skade/slit op. bl.a. fordi at mit batteri er fra 97 :) tror jeg vil prøve at finde et andet batteri og så prøve igen.

  • 0
  • 0

Så er der kun et råd tilbage.

Når du køber et nyt batteri skal du sikre dig at det bliver opladet inden det forbindes til bilen.

Mange mekanikere tror at man bare kan hælde syre på ( De tror det er tøropladet) og så tage det i brug med det samme. Med den behandling giver fabrikanten ikke garanti og batteriet kommer aldrig op på fuld opladning.

  • 0
  • 0

Pas lige på!

Min gamle ven af en automekaniker griner nogle gange af folk med "for meget forstand".

Hvis kunden kommer og siger at han vil have et nyt batteri, så får han det, for kunden har altid ret.

Men det virker ikke.

Senere kommer han igen og siger at han vil have skiftet generatoren for den giver ingen strøm.

Så får han en ny generator.

Det virker heller ikke.

Så giver kunden op. "Vil I finde fejlen for mig" ?

Ja det vil vi godt, og så skifter de diodebroen, og så virker det hele igen.

I mellemtiden har de tjent på 1 akkumulator og 1 generator, og de griner hele vejen ned til banken, for dioderne koster kun en sjat.

Jeg ved ikke om den fejl du beskriver er en brændt diode, men check det lige.

erik

  • 0
  • 0

Hej

Jeg overså vist også den "detalje" at den kunne starte med externt batteri. Det tyder på en for lav batterispænding, meget for lav, for startmotoren burde kunne "dreje rundt" selv om 1 celle er død. Men hvis der slet ikke er batterispænding, ja så er det et nyt batteri. Det kan du nemt se. Hvis du ikke kan få lys på bilen, så er batteriet "dødt". Hvis du kan se svagt lys, tyder det på en eller flere celler er kollapset.

  • 0
  • 0

Jeg har også prøvet at bilen ikke ville starte og troede at det var batt, men her i køge ligger Carlsens batt.service, ud til ham og få det hele checket inden at man skifter noget.
Han måler det hele igennem så man ikke skifter noget unødvendigt..Go service.
Men bortset fra det så var det batt. denne gang.

Bo

  • 0
  • 0

Et batt. man køber i dag er både tørladet og påfyldt syre. Der er ikke strøm til mange startforsøg- den skal helst "fænge" med det samme, og så køre en 40-50 km så det lades helt op.
Når du forsøger at starte- tænd lyset, hvis det slukker når du drejer nøglen: Nyt batt., køb gerne det billigste i byggemarkedet,Bilka,H.Nyborg med flest mulig ampertimer, Ah. De er lige så gode/dårlige som dem fra bil-pusheren, og så har du sparet 1000,-. Og hvis det ikke hjælper må der en renovation af generatoren til, men det er billigere at købe et nyt batt. i byggemarkedet, end at betale for en fejlfinding + batt. hos mekanikeren. Hvor du sandsynligvis kommer til at betale for både et nyt batt. og en generator, jvf. historierne om store værkstedesregninger.

  • 0
  • 0

er det så også ligegyldigt om man køber et batteri med f.eks. 44 Ah eller om det er 40 Ah?

  • 0
  • 0

Har haft det samme problem for et par dage siden. Batteri(60 Ah) fra '97 og kliklyd når jeg drejer nøglen.

Jeg købte ny batteri(55 Ah) på en Gør-det-selv værksted for 300 kr. og bilen starte med det samme.

Det viste sig at cellerne var faldet sammen.

  • 0
  • 0

Det nye batteri holder længere og med større effekt, hvis det bliver opladet hele natten med en hjemmelader, inden det første gang skal starte bilen om morgenen.

En opladning hver 14. dag om vinteren holder også batteriet friskt.

Med det nye opladede batteri skal spændingen være 14,4V ved ca. 2000 o/min med lyset og de øvrige forbrugere koblet ind, ellers bliver batteriet ikke ordentligt ladet op.

  • 0
  • 0

Jeg forstår ikke helt logikken i Eriks historie om hans gamle mekaniker-ven.
I alle de generatorer til biler, jeg har set, sidder diodebroen indbygget i selve generatoren.
Så hvis man har sat ny generator i, har man vel også automatisk fået ny diodebro.

Min erfaring siger da også, at det primært er en eller flere dioder, der fejler, når en generator ikke lader. Sekundært er det regulatoren. Oftest vil det dog ikke være muligt at skifte enkeltdioder - kun hele diodebroen som en enhed.
Den fingernemme gør-det-selv mand vil selvfølgelig måle på dioderne med sit multimeter, men langt de fleste moderne værksteder giver sig ikke af med den slags. De sætter bare en ombytter-generator på.

I øvrigt vær opmærksom på at startbatterier har to angivelser for kapaciteten. En for den nominelle kapaciet (Ah) og en for startstrøm (A). Disse to værdier går i hver sin retning, så det batteri med den største nominelle kapacitet, som typisk er den angivelse man kigger på, har også den laveste startstrøm, men kan til gengæld holde strøm længere.

Per E.

  • 0
  • 0

Jeg har selv haft samme problem.
Det er højst sandsynligt ledningen til styrestrømmen der er røget af eller knækket.
Det er den tynde ledning som går ned til generatoren.
Min ledning røg af når jeg kørte, og når jeg slukkede bilen kunne jeg ikke starte den igen.
Det var samme symptomer som du har.
Jeg måtte så sætte den på igen, og så: ingen problemer.

  • 0
  • 0

Jo flere Ah. der er på jo bedre, jo flere fx. startforsøg kan det indeholde, så hvis du kan få et 60Ah. så køb det.

  • 0
  • 0

Vædder på, at det eneste du skal gøre, er som før skrevet af andre, at købe et nyt billigt batteri.

Det har garanteret ikke noget med styreledninger og andet at gøre.

Mvh.

Omar

  • 0
  • 0

jeg vil gerne være med på Omars væddemål.

Der kan næppe være tvivl om at batteriet er udtjent.

  • Der er vand på

  • Det hjælper ikke at lade på det natten over

  • bilen kan starte på et andet batteri

  • batteriet er over 5 år gammelt

Så kan der ikke være tvivl om at det meste af den aktive masse er blevet til blysulfat, som ikke kan regeneres. Det sker før eller senere med alle bilbatterier.

Alle de andre tåbelige råd hjælper ikke, og har næppe noget med sagen at gøre.

Det kan selvfølgelig ikke fuldstændig udelukkes at der kan være andre fejl i ladekredsløbet i bilen. Men selv om du finder og retter en fejl , skal du alligevel have et andet batteri.

Et nyt batteri kan ikke oplades fuldt ud i bilen.

Når du har det nye i drift så tag lige og mål batterispændingen med motoren i gang på ca. 2000 omdr/minut og hovedlyset tændt. Hvis spændingen så er omkring 14,3 V kan du godt regne med at ladekredsløbet er i orden, inklusive dioder, lille ledning osv.

Sæt ikke et større batteri i end bilfabrikanten foreskriver til din model.

Det er de færreste generatorspændingsregulatorer som i dag har strømbegrænsning

Derfor skal der være et rimeligt forhold mellem batteriets størrelse og generatoren, ellers risikerer du at ødelægge generatoren ved overbelastning.

  • 0
  • 0

Jørgen Harbst skrev:

"Alle de andre tåbelige råd hjælper ikke, og har næppe noget med sagen at gøre."

Det var dog en usympatisk udmelding - uanset rigtigheden af de pågældende råd (som jeg tvivler på, at du kan gøre dig til dommer over), er jeg sikker på, at de er givet i bedste mening!

Du er en af dem, som gør ing.dk til et mindre behageligt sted at være - og som samtidig skræmmer folk fra at komme med gode råd, da ingen har lyst til at blive flamet uprovokeret!

/Rune

  • 0
  • 0

Her er en kurve der viser en moderne generatorreguleringskreds' karakteristik.
Der er flere kurver, idet den illustrerer variationen i produktionen.

De krydser dog alle 14,5 V ved 25°C.

Denne kreds, der dog kun udgør en del af hele laderegulatoren står til en budgetpris på $1,68.

  • 0
  • 0

Til min navnebror J.H. .

Endnu engang udtaler du dig som alvidende orakel, selv om du rettelig burde tie. Der kan uden risiko monteres det STØRSTE batteri som der fysisk er plads til, ja endda flere, hvilket camping-folket ofte benytter sig af. Det eneste det betyder, er at der evt. skal lades i længere tid, hvis man starter fra scratch.

  • 0
  • 0

Nu skriver folk jo hvad de selv har oplevet med det eller ved om det så det vil jeg også gøre

Har selv engang haft det problem at den ikke ville starte og bare klikkede og troede at det var batteriet fordi når den fik start hjælp fra en anden med startkabler så startet den og også de første par dage lige efter at den havde stået til ladning en hel nat, så den fik nyt batteri men efter 2 mdr. var det det samme igen og jeg skiftede batteriet igen, det hjalp kun en kort stund, det viste sig at det var starteren der var ved at gå itu, efter den fik ny starter har der ikke været noget i de 2 - 3 år efter,

hvis det ikke hjælper at lade på det og den stadig klikker kan det være batteriet når du har fyldt vand på og ladet det op,

hvis du tænder lyset på bilen og prøver at starte og den klikker og lyset går helt ud, er det batteriet, det kan godt give strøm til lys og få starteren til at klikke med 12 - 14 V uden Amp. men hvis det er faldet sammen på 1 eller flere celler og ikke har nogen eller lidt Amp. tilbage, kan det ikke trække starteren rundt og vil æde al strømmen så lyset går

hvis lyset ikke går ud er det starteren, fordi det er ikke ledningerne fra batteriet hvis du sætter det ekstra batteri til med startkabler på polerne på det monterede batteri og den så starter, fordi + kablet går direkte fra batteri til starter og minus går til stel og fra stel til minus på starter, der er så et ekstra mindre kabel til starteren som får strøm når du drejer nøglen helt rundt for at starte og det kan det heller ikke være defekt fordi så vil den ikke starte uanset hvad,

og det kan også godt være starteren der er ved at være færdig men bare reagere fordi at den med det ekstra batteri tilsluttet parallelt jo får dobbelt Amp.,

prøv at tage minus kablet af det batteri i bilen og forbind minus kabelet direkte til minus på det ekstra batteriet med et startkabel uden at have kontakt med minus på det monteret batteri og så sæt det andet startkabel fra plus på ekstra batteriet til plus på det monteret så at du kun bruger det ekstra batteri når du starter bilen, hvis den så starter og det ekstra batteri er på ca. sammen størrelse så er det det monterede batteri der er defekt, hvis den ikke starter er det med 99% sikkerhed starteren der er defekt

  • 0
  • 0

Til Rune

Ja det kan godt være at det var mindre pænt, det jeg skrev om de uegnede råd.

Jeg tvivler sådan set ikke om at de var givet i en god mening. Men enten har den pågældende ikke læst hvad Allan skrev eller også har han overhovedet ingen begreb om problemets art og kan bare ikke lade være med at fortælle ud fra sine erfaringer med en anden bil,som heller ikke kunne starte af en helt anden grund.

Allans bil starter jo godt nok bare den får strøm via et par startkabler til en anden bil. Så er det da tåbeligt at råde til at banke på startmotoren fordi den skulle sidde fast.

Flere af de andre råd er af samme karat.

Det er jo et problem for Allan, der spørger, at han selv skal sortere de helt forkerte svar fra de fornuftige.Hvis han selv havde så megen indsigt i biler og batterier var der jo ingen grund til at han spurgte.

I stedet for at kalde nogle af svarene tåbelige kunne jeg selvfølgelig have omskrevet til andre ord, men meningen ville være den samme. Man kan lige så godt skrive det med et klart udtryk.

  • 0
  • 0

Hej Jørgen Nul.

Når jeg fraråder at montere for stort batteri er det fordi man ikke skal trække større strøm fra generatoren end den har godt af.

Hvis generatorens regulator er indrettet sådan at den tager højde for det og sikrer at den ikke overbelastes er der naturligvis ikke noget problem i at forbinde ligeså mange batterier man vil parallelt.

I modsat fald er det man får ødelagt dioder, slæberinge , kul eller ankervikling alt for hurtigt.

Hvis det for store batterier bare var "helt oppe på mærkerne" hele tiden ville der ikke ske noget, men hvis det er blevet dybt afladet og man så kører for at lade det op, kan det gå galt da det vil trække mere strøm end generatoren har godt af.

  • 0
  • 0

Jørgen nul

Du skulle prøve at se på den spændingsregulatorkurve, som Tranberg har sendt.

Så vil du se at spændingen som der "lades" med når regulatoren er blevet varm (sidder ofte i generatoren) er Ca, 14 V.

For at oplade en akkumulator helt på en rimelig tid kræves en slutspænding på ca. 16 V.
Så man kan ikke oplade en ny akkumulator i bilen.

Hvis en ny 60 Ah akku skulle kunne op lades af en 50 km tur ( 1 time i 2. gear) skulle generatoren lade akkumulatoren med omkring 80 A til batteriet i middel. Det ville kræve en meget højere spænding og ikke være sundt for batteriet.

Batteriet bør lades med en passende strøm i en passende tid inden det tages i brug i bilen. Det er også det fabrikanterne anviser.

Jeg ved ikke hvad jeg skal kalde dine råd, da der åbenbart er nogen, som ikke kan lide at læse den rigtige betegnelse. De giver et kort liv for både akkumulator og generator.

  • 0
  • 0

@Jørgen Harbst:

Det nyindkøbte batteri er jo ikke helt fladt, men heller ikke fuldt opladet. Risikoen for at generatoren bliver overbelastet er nok forsvindende med den størrelse batteri der er plads til i en alm. bil. Når batteriet ikke er gammelt og dårligt vel at mærke.

Jeg tror desværre ikke at den af mig omtalte regulatorkreds er særlig udbredt endnu. Kostprisen på $1,68 ligger over det bilfabrikanterne vil ofre på sagen.
Min pointe med at vise kurven var at de normale, billige regulatorer ikke passer til de danske breddegrader.

Endelig kan man jo trække miljøet ind i billedet.
Selv om man kan købe en akkumulator for 3-400 kr hvert andet år, så var det jo bedre hvis den kunne holde nogle flere år hvis den fik nogle bedre arbejdsbetingelser.
En kvindelig kollega til mig fik med usvigelig sikkerhed startbevær hver eller hver anden vinter, hvorefter der blev købt en ny akkumulator, som blev monteret uden yderligere opladning end en landevejstur på en times tid.
Hendes pleje af akkumulatoren bestod i at starte bilen en kvarter før afgang om morgenen, starte blæseren på højeste trin og tænde for el-bagruden.
Derefter 20 min kørsel igennem byen. Mine råd om at oplade akkumulatoren fra tid til anden blev pure afvist - det kan da ikke være nødvendigt.

  • 0
  • 0

Tranberg

Jeg tror du har ret. Den regulator skal jo op på omkring 60°C før spændingen passer med hvad der kræves for at batteriet bliver "vedligeholdelsesfrit" .

Princippet med stigende ladespænding i kold tilstand er nu godt nok. Regulatoren sidder jo normalt hvor den varmes op af motor og generator, så der bliver en vis form for fornuftig strømregulering. Kraftigere ladning når bilen er kold, som kompensation for afladning ved starten og for at give en vis form for udligningsladning cellerne imellem.

Jeg er derimod ikke enig med dig i at et stort batteri ikke kan overbelaste en generaror.

De samme chassier bruges til forskellige modeller med variende motor og udstyrsprogram. Derfor kan der være plads til et væsenlig større batteri end en skrabet dansk model har generator til.

Den korte levetid af din venindes akkumulator kunne også skyldes at den blev sat i drift uden foregående opladning. Det er der nogle mekanikere der praktiserer, men så sælger de jo også flere batterier.
Jeg kendte en dame som jævnligt havde startbesvær og hyppigt måtte have nyt batteri. Hun lod bagagerumsklappen stå åben i garagen. Derfor var der altid en lile lampe tændt.

En gang imellem startede hun lige motoren og kørte med den i 10 sekunder for lige at checkke om den kunne starte. Når hun så endelig en dag skulle ud at køre måtte hun have starthjælp af Falck.

  • 0
  • 0

Undskyld mig men nu lyder det vist som om at nogle herre er ved at komme op at skændes

Hans problem var at den ikke vil starte på det monteret batt. men godt ville hvis han koblede et ekstra paralelt med startkabler, det har ikke rigtigt noget med generatoren at gøre og jo det kan til tider hjælpe at banke på starteren hvis bilen ikke har været startet flere mdr. fordi så kan den hænge, hvis den har en del år på bagen og er slidt ( har selv prøvet det ), men så burde starteren skiftes og så er det ikke batt., derfor mit prøve foreslag jeg skrev til sidst, sidste gang jeg skrev, hvor jeg nok gik ud fra at det ekstra batteri var foreholdsvis nyt og fuldt opladet og ikke at begge batt. havde celler der var faldet sammen så at de hverisær ikke havde Amp. nok til at drive starteren men parrelelt koblet gav Amp. nok

ang. batteri så er der i de fleste biler i dag ikke plads til et meget større batteri end den er født med og Amp.'erne hænger sammen med størelsen på batt. ( l. h. b. ), 10 - 15 Amp. mere skader ikke generatoren hvis man ikke har et meget stort strøm forbrug til en masse ekstra forlygter eller stort musik anlæg med mange forstærker der kræver mange Amp., den er bare længere om at lade fuldt op hvis man har brugt en del strøm med slukket motor, det er hvis man har to batterier at man så bruger et dobbelt laderelæ og en større generator eller større gen. hvis man montere batt. med Amp. med 1½ - 2 gang det den er født med,

et nyt batt. sælges altid tøropladet og forhandleren hælder så batt. syre på inden du får det, og der er strøm på til at starte 1 - 2 gange men den skal fænge med det samme og man skal så køre en lang tur (50 - 100 km eller mere) fordi ved tomgang lader generatoren ikke til meget mere end til at holde motoren igang, så det med at bruge blæser på fuld skrue og elruder tapper på batt. og 20 km bagefter ja nogle bilmodeller kan lade det op igen ( har prøvet en gammel Toyota tappet så den klikkede, løb den igang og kørte 25 km så var den opladet igen og kunne starte fint igen næste morgen ), og ansvarsbevist forhandleren råder altid til at sætte et nyt batt. til en lader natten over før man tager det i brug for at få det fuldt opladet, hvis det er blevet fuldt afladet falder det de fleste gange sammen også helt nye batt., man kan somme tider være meget heldig et få det op igen ved at lynlade/give det starthjælp i et par min. og så lade almindelig et døgn eller 2 men det er sjældent at det lykkes,

  • 0
  • 0

Ja - så er der vist ikke flere ord at tilføje i denne sammenhæng..det skulle da lige være den ekstra vægt et for stort batteri tilfører bilen.

Jeg skal ikke rode mig ud i hvor meget f.eks. 10 kg ekstra bly betyder for brændstofforbruget på - lad os sige 100000 km, men bla.a. Suzuki har alle dage leveret deres køretøjer med et lilleput-batteri for at holde vægten og dermed forbruget på et minimum, så ingen roser uden torne her..:)

  • 0
  • 0

J.H. det der er galt med din råd er at de oftest bunder i teorier, det kan man ikke fortænke en ingeniør i, og ikke så meget i praktisk erfaring. At man ikke kan oplade et batt. fuldt i bilen er det værste ÆVL, hvis det aldrig blev fuldt opladet der- hvor så?, for der bliver aldrig ladet kraftigere på det førellersiden, tænk på alle de bilejere som ikke har mulighed for at tilslutte en hjemmelader, så skulle de alle stå i kø efter nye batt.?, og det er ikke engang nok, for på de fleste ladere i "3-500kr. klassen" kommer max. spænding kun lige over 14V. . Den med at danske biler skulle være udrustet men en dårligere generator vil jeg gerne se eksempler på, men de er ofte udstyret med et mindre,billigere batt. end samme bil eksporteret til S. el N. . Og hvad du vil kalde mine råd er ikke mit problem, de er blot viderebringning af praktisk erfaringer, og det er jo ofte dem man må ty til når teorierne "kommer til kort".

  • 0
  • 0

Jørgen Nul.

Du skulle prøve at læse batterifabrikanternes anvisning og garantibestemmelser.

Det vi taler om er førstegangsopladning af et nyt batteri. Bilen kan kun klare vedligeholsesesladningen.

  • 0
  • 0

Jeg takker mange gange for alle de mere eller mindre gode råd. Nogle har jeg kunnet taget seriøst og kunnet undersøge om det har været det der var i vejen, andre har jeg sprunget let og elegant over da det ikke rigtigt virkede til at de havde læst hvad der egentlig var problemet med min bil! Men i midlertid har jeg da fået den til at starte og køre igen, simpelt ved at skifte mit batteri. Så må vi jo se hvor længe det holder men nu er der i hvert fald ingen grund til at diskutere så kraftigt om hvad der er galt da det jo nu er offentlig gjort. Men tak for hjælpen og det lader da til at der er kommet en vældig diskution ud af mit forholdsvis lille problem!

Allan

  • 0
  • 0

Allan,

Du kan være sikker på at der kommer gang i debatten når Harbst fatter tastaturet :-)

  • 0
  • 0

Tænd for lyset uden at prøve at starte bilen.
Hvis der er lys, så er det sikkert ikke bilens batteri. Mens du lyser ind på en væg eller lignende, så drej startnøglen. Hvis lyset ikke bliver svagere her, så glem alle de gode forslag som omhandler batteriet. Det er 100 % ikke her problemt er. Det er så enten ledningen til styrestrømmen eller din starter.
At blive ved med at mistænke batteriet er nok den nemmeste måde at takle problemet på.

  • 0
  • 0

Det lader til at Allan har løst problemet, det eneste vi mangler, er at få at vide om det er godt nok bare at lade bilen "sjat-lade" ;o). Til Jh. vil jeg sige, jeg bruger min kvittering,faktura som sådan og som anvisning. Selv om den førstnævnte funktion aldrig er blevet afprøvet, idet det er lykkes at holde liv i et par byggemarkedes-batt. i henholdsvis 7 & 9 år, med "sjat-ladning".

  • 0
  • 0

Jeg troede at fidusen ved Ingeniøren Netdebat var at se lidt dybere på tingene.

Mit batteri virker ikke længere - Så skift det kær' Jochum, kær' Jochum, så skift det.
Det er da for letkøbt.

Jørgen Nul mfl.'s holdning svarer til hvad man møder på de autoriserede reservedelsudskiftningsteder - en dyb ligegyldighed overfor de bagvedliggende årsager til slid og nedbrud - vi sætter bare noget nyt på.

Min holdning til tingene bunder i læsning af Mogens H. Damkiers samlede værker, Motor og Skandinavisk Motorjournal samt utallige andre bøger om emnet.

Specielt mht. batterier har øvelsen med at lade dem fuldt op inden de blev taget i brug, og sørge for at minimere spændingstabet igeneratorens stel- og plusforbindelse givet belønning i form af bedre ydelse og levetid.

  • 0
  • 0

jeg forstår ikke i gider blive ved med at jogge rund i de samme gamle stier. Problemet er løst! Det kan godt være det synes nemt bare at købe et nyt batteri istedet for at finde årsagen til at den er kolapset, men vi VED at batterier kun har en begrænset levetid og det var til syneladende det der var problemet her. Senere kan det så vise sig at der opstår lign. symptomer og så skal jeg jo nok til at grave lidt mere i sagen men ikke destu mindre kører bilen nu og om ikke andet har jeg da fået et nyt og frisk batteri!

Allan

  • 0
  • 0

Og jeg formoder at Allan hverken har tænkt sig at lade batteriet helt op eller måle ladespændingen fra generatoren.

Hvor mon blyforureningen fra omsmeltning af akkkumulatorer sker i dag, det er jo mange år siden at Bergsøe gjorde grøntsagerne uspiselige i Glostrup?

  • 0
  • 0