jeg har ofter under mig over når man nu ved at noget af det, der er svær er at få AC-faserne til at passe mellem den støm man lave i en mølle og den støm der er i nettet i forvejen.
hvorfor så ikke når man bygger store vindmølle parker, så bygge DC møller, og så kun EN gang lave hele Fase-styringe opgaven?
Særlige ved Hav vindmøller parker kan jeg se en fordel i dette, da det jo er kendt at DC er mere velegnet til at sende over store afstande, hvorfor man kunne stille en DC/AC konverter inde på land hvor stømmen skal bruges
Jeg vil gerne rette din forespørgsel videre til teknikerne jeg kender. PT arbejder vi for et af selskaberne i flydende offshore møller såvel som alle udviklerne i de spanske offshore projekter, så de vil helt klart være interesseret i problemstillingen.
Jeg skal nok komme tilbage når jeg har checket.
En anden fordel man kunne få ud af at bygge DC møller visse tilfælde, vil være at man kunne bygge dem sammen med en Batteri stak. og der ved kunne få leveret en mere stabil støm, uafhænig af hvordan vinden blæser.
DC har ganske rigtigt sine fordele, men at få faserne til at passe til nettet er ingen kunst.
Det tager ca. 0.3 sekunder for vindmøllen at koble på nettet. Proceduren er at lade mellemkredsen op, synkronisere fase og amplitude og koble en stor kontakt ind (statorsiden på generatoren kobles på nettet).
Problemerne er ikke så store igen, men et 3 faset system er væsentligt mere fejltolerant end en enkelt DC linie. Jeg går ud fra at man i DC nettet ønsker at bygge redundans ind, så hvis en forbindelse fejler, kan man stadig overføre energi i de resterende forbindelser.